wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Zobacz w innych serwisach:

ABC odchudzania

Jak komponować posiłki wegetariańskie?

fot. Thinkstock
08.07.2011

Każdemu, kto decyduje się na taki sposób odżywiania, przyda się z pewnością kilka wskazówek, które ułatwią prawidłowe skomponowanie diety.

Dostarcz białka

Jednym z częstszych błędów w diecie wegetariańskiej jest zwiększone spożycie węglowodanów (cukrów) przy jednoczesnej zbyt niskiej ilości białka. Dla wegetarianów dobrym źródłem białek w diecie są jaja i nabiał, a z produktów wyłącznie pochodzenia roślinnego: soja, groch, soczewica, fasola, ciecierzyca oraz produkowane z nich przetwory jak: tofu, pasztety, kotlety, pasty, hamburgery. Jeśli dieta całkowicie wyklucza nabiał i jaja, konieczne jest zwiększenie ilości roślin strączkowych do 4 – 5 porcji dziennie.

Spożyciu produktów obfitujących w węglowodany jak: kasze, makarony, pieczywo, mąka, ziemniaki, powinny w każdym posiłku towarzyszyć produkty dostarczające białka. Jeśli zatem planujesz na obiad zapiekankę warzywno- ziemniaczaną wypij do niej np. szklankę kefiru lub zapiecz ją z serem żółtym. Pierogi, naleśniki, makarony podawaj z serem lub nadzieniem z roślin strączkowych.



Uzupełniaj aminokwasy
Zdarza się, że zawartość białka w diecie bezmięsnej jest wystarczająca, ale jego skład pozostaje niekompletny. Mówimy wówczas, że jest to białko niepełnowartościowe.

O wartości biologicznej białek decyduje obecność określonych aminokwasów, czyli małych cząsteczek, z których są zbudowane. Część z tych cząsteczek potrafimy samodzielnie wytworzyć, przekształcając obecne w diecie inne aminokwasy tak, aby odpowiadały potrzebom organizmu. Reszta musi być dostarczona w odpowiedniej ilości wraz z dietą, ponieważ nie potrafimy ich wytwarzać. Grupa aminokwasów, których organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania, i które muszą zostać dostarczone wraz z pożywieniem, to tzw. aminokwasy egzogenne.

Większość z produktów pochodzenia roślinnego nie dostarcza dostatecznych ilości części aminokwasów egzogennych. Jeśli jednak odpowiednio połączymy produkty spożywcze, możemy uzupełnić skład aminokwasowy. Przykładowo produkty zbożowe są ubogie w lizynę, której z kolei dobrym źródłem jest nabiał.

Musli z jogurtem lub mlekiem dostarcza tym samym białka o wysokiej wartości biologicznej. Podobny efekt otrzymamy łącząc pieczywo z twarogiem czy serem żółtym. Białka uzupełniają się również poprzez łączenie roślin strączkowych i produktów zbożowych np. kanapka z pastą z ciecierzycy, kasza z kotletem sojowym, ryż z fasolą w sosie pomidorowym. Na podniesienie wartości biologicznej białka roślin strączkowych wpływa też dodatek nasion słonecznika lub lnu.

1 2
REKOMENDACJA
2011-08-14 18:32:19
~hela

http://www.zostanwege.pl/wp-content /uploads/2009/09/quiz.swf

2011-08-14 18:31:19
~niki

Wegetarianizm jest wspaniałym stylem życia. Jest zdrowy a do tego ogranicza okrucieństwo. Jestem wege od 25 lat i nigdy tego nie zmienię. Jeśli nie potraficie z niego całkiem zrezygnować ograniczcie jego ilość, wyjdzie Wam na zdrowie i mniej zwierząt zostanie zabitych. Pozdrawiam:)

2011-07-27 16:07:46
~Nilik O'Fenol

Do każdego posiłku koniecznie dodak szklankę nilikofenolu

2011-07-10 12:13:43
~wege

Do Realisty: nie zgadzam sie z żadnym z Twoich stwierdzeń. Po prostu nie mamy wiedzy o wegetarianizmie, stąd błędy. Jestem wege od ćwierć wieku i bardzo dobrze na tym wychodzę. :)

2011-07-10 12:05:55
~wege

Dietetycy nie mają pojęcia o wegetarianizmie - te parę wyjątków samo się nauczyło - dlatego lepiej podstaw szukać na stronach wege.

2011-07-10 11:34:38
~realista

Można próbować oszukać naturę, tylko po co. Człowiek od wieków jest przystosowany do diety zawierającej mięso, a nawet z przewagą mięsa. Więc diety wegetariańskie są pozbawione sensu i prędzej czy później kończą się chorobą. Chyba. że z jakichś powodów mięsa brak np we wspaniałym ustroju moskiewsko północno-koreańskim.

2011-07-10 11:27:20
~krzysztof

NAPOJE LIKOPENOWE to mój sposób na zdrowie i wartościową dietę. Przede wszystkim w 100% przyswajalny aktywny likopen, który przez naukowców i lekarzy uznawany jest za jeden z najsilniejszych antyoksydantów. W jednej butelce takiego napoju jest go, aż 30 mg (średnio trzy razy więcej niż w ketchupie, kilka razy więcej niż w soku pomidorowym, pomidorze, czy grejpfrucie). Likopen powoduje silny efekt ochronny przed rozwojem nowotworów płuc, wątroby, żołądka, prostaty, piersi, szy

2011-07-10 11:26:53
~kika

To nie jest tak, jak to wygląda tutaj. Też nie potrafiłam schudnąć skutecznie. Wpisałam w necie: (atypowa dieta dedykowana jest ) i w końcu przekonałam się, że to możliwe.

2011-07-10 11:20:46
~AK

Tylko swinie siedza w kinie!

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.