wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

ABC odchudzania

Jak jeść, żeby nie tyć?

fot. Thinkstock
26.07.2011
Nie wystarczy liczyć kalorie, żeby się odchudzić i uniknąć nadwagi lub otyłości. Trzeba przede wszystkim wybierać takie potrawy, które są mniej tuczące - sugerują najnowsze badania na ten temat, opublikowane na łamach "The New England Journal of Medicine".

Od lat panuje przekonanie, że należy jeść wszystko, byle tylko w umiarkowanych ilościach. Zaleca się też, by unikać tłustych potraw (zawierających tłuszcz zwierzęcy) i ściśle kontrolować spożywane kalorie.

"Nie jest to najlepsze rozwiązanie" - twierdzi główny autor badań dr Dariush Mozaffarian, kardiolog i epidemiolog z Harvard School of Public Heath. Jego zdaniem, ważne jest to, co jemy, a nie tylko to, ile spożywamy kalorii.

Uczony powołuje się na trwające od 12 do 20 lat obserwacje ponad 120 tys. pracowników amerykańskiej służby zdrowia, uczestniczących w trzech badaniach: Nurses' Health Study, Nurses' Health Study II oraz Health Professionals Follow-up Study.

Co dwa lata wypełniali oni szczegółowy kwestionariusz, w którym podawali zarówno aktualną masę ciała, jak też to, w jaki sposób się odżywiali i jak częstoamiętali o jakimkolwiek wysiłku fizycznym.

Badania potwierdziły, że aktywność fizyczna odkrywa istotną rolę w procesie utrzymywania prawidłowej wagi. O ile uczestnicy badań średnio przybierali na wadze prawie 0,5 kg każdego roku, czyli prawie 10 kg w ciągu 20 lat, to ci którzy często uprawiali sport - o ponad połowę mniej. Oczywiście, najbardziej tyły te osoby, które były najmniej aktywne fizycznie.

Aktywność fizyczna nie jest jednak wystarczająca, żeby uniknąć tycia. Najnowsze badania sugerują, że dieta jest ważniejsza niż wysiłek fizyczny. "Osoby, które są w miarę aktywne fizyczne, ale nie zwracają uwagi na to, co jedzą, mogą nadal tyć" - ostrzega współautor badań, dr Walter Wiolett z Harvard School of Public Heath.

Co zatem należy jeść? Autorzy badań zwracają przede wszystkim uwagę na to, czego należy unikać. W tym przypadku nie ma zaskoczenia. Najbardziej tuczące okazały się frytki. Osoby, które często po nie sięgały, po czterech latach przytyły o ponad 1,5 kg. O połowę mniej tuczące okazały się chipsy - w tym samym okresie powodowały wzrost masy ciała o 0,7 kg.

Słodkie napoje oraz mięso i jego przetwory sprawiały, że po czterech latach uczestniczące w badaniach osoby przytyły średnio o około 0,5 kg. O połowę mniej tuczące okazały się ziemniaki gotowane, słodycze i desery. Mrożone produkty żywnościowe, soki ze świeżych owoców oraz masło powodowały natomiast przytycie po czterech latach jedynie o 150 gramów.

Tycia nie powodują warzywa. Są one też najbardziej pomocne w odchudzaniu. Z badań Nurses' Health Study wynika, że osoby, które się skutecznie odchudziły, spożywały trzykrotnie więcej warzyw niż te osoby, którym nie udało się zrzucić zbędnych kilogramów.

Aby się odchudzić, nie wystarczy jeść mniej tłuszczy. Największy ubytek masy ciała uzyskiwały osoby, które jadły więcej jogurtów i orzechów, a nawet masła orzechowego. Orzechy zawierają dużo korzystnych dla zdrowia tłuszczów roślinnych, natomiast masło orzechowe pomaga w odchudzaniu prawdopodobnie dlatego, że daje uczucie sytości.

Zaskoczeniem jest, że na tycie (i odchudzanie) nie ma większego wpływu spożywanie mleka (zarówno tłustego, jak i odtłuszczonego), ani serów. Jedynie jogurt w większych ilościach pozwala wciągu 4 latach schudnąć średnio o 0,4 kg - sugerują badania.

Dr Frank B. Hu z Harvard School of Public Health, również współautor opublikowanego na łamach "JAMA" raportu, tłumaczy, że jogurt zawiera wiele cennych bakterii. Pobudzają one w jelitach wytwarzanie hormonów, które zwiększają uczucie sytości i przyspieszają przemianę materii.

Na metabolizm najbardziej niekorzystny wpływ mają tzw. węglowodany oczyszczone, pozbawione głównie błonnika, znajdujące się w białym pieczywie, ciastach, białym ryżu, płatkach kukurydzianych i popcornie. Powodują one spowolnienie przemiany materii, co sprzyja tyciu.

Na tycie wpływa też tryb życia. Osoby, które śpią za mało (mniej niż 6 godzin na dobę) i za dużo (ponad 8 godzin), częściej mają kłopoty z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. Tyciu sprzyja też częste oglądanie telewizji, prawdopodobnie dlatego, że w tym czasie wiele osób więcej je.

Alkohol zawiera dużo kalorii, ale stosunkowo najmniej tuczące jest picie wina. Potwierdziło się, że przybieraniu na wadze sprzyja rzucanie palenia. Z badań wynika, że osoby, które pozbyły się tego nałogu, w ciągu pierwszych czterech lat przytyły średnio o 2,5 kg. Ale w następnych latach nie miały one już z tym kłopotów.

Nikt nie tyje nagle. Autorzy raportu podkreślają, że u większości osób wzrost masy ciała następuje stopniowo i zwykle jest niezauważalny. Dopiero podczas ważenia okazuje się, że po kilku latach przybyło kilka kilogramów.(PAP)

 

PAP zbw/ krf/

REKOMENDACJA
2016-05-12 19:09:00
~Zuzanna

Najlepiej trzymać się ściśle ułożonej diety i nie jeść do syta. Polecam również stosowanie suplementów diety, które pomagają oczyszczać organizm i spalać tkankę tłuszczową. Ja używam produkty z linii Queen Fit firmy Olimp i jestem z nich bardzo zadowolona!

2015-09-09 14:44:24
~Basia

Według mnie aby podnieść efektywność redukcji, tym samym podwajając jej efekty Należy zainwestować w suplement diety. Od siebie mogę polecić ten oto link [ http://bit.ly/SzybkoSchudnij ]znajdziesz tam suplement, który pomógł mi efektywniej zgubić tkankę tłuszczową a dodatkowo usuwa on szkodliwe toksyny z organizmu. Oparty jest na wyciągu z pestek Irvingia Gabonensis. Trzymam kciuki ;) Basia

2014-07-29 23:40:38
~lulu

tak te maestro kabanosy to zawsze lepsze od chipsowych przekąsek i czkeolady, ale to sprawy nie załatwi. Ruszać sie trzeba codziennie. Jakis sport uprawiać.

2014-07-28 01:29:50
~daria

no właśnie, raczej czego nie jeśc i co robić, zatem mięso owszem, kabanosy zamiast buł i kanapek też, a przede wszystkim duuużo ruchu,

2014-07-26 23:05:20
~jadek

nie jeśc buł i ograniczac węgle, najlepiej na przejąskę zamiast kanapki czy czekolady zjeśc ser lub kabanosa. Maestro są smaczne i się nie nudzą bo mają różne smaki. Ostatnio piri piri jadlem i sa fajnie pikantne. Poza tym dużo warzyw i owoców.

2013-04-08 19:55:20
~bez problemu

zamiast słodyczy i ciast polecam to http://panorzeszek.pl/z pewnością kilka kilo mniej w ciągu pół rroku

2013-02-19 00:44:44
~myszkulec

Ważne są produkty jakimi się odżywiamy. Proponuje te o najwyższej jakości z małą zawartością tłuszczu. Z diet polecam kopenhaska - sprawdzilam na sobie efekt 7 kg. Tu przykladowy jadlospis http://www.kopenhaska.info.pl/jadlo spis.html

2012-01-12 18:19:22
~wandzia

Dzisiaj niestety nie ma tego co być powinno w pożywieniu, sama chemia, pestycydy, barwniki itd., można by wymieniać w nieskończoność.... zabrakło dziś czegoś, czego nie ma już od blisko 100 lat dlatego tyjemy lub mamy niedowagę chorujemy, a nasza kondycja jest w fatalnym stanie. Polecam dietę która odmieniła moje życie ( spalamytluszcz.pl ), zredukowałam wagę, zmieniłam sylwetkę a przede wszystkim czuję się znakomicie, mam niesamowitą energię i chęć do życia. Pozdraw

2011-12-30 10:29:55
~SW

Probowalam roznych diet, generalnie nie jest latwo. A to brak motywacji, a to brak efektów. Roznie. Dukan okazal sie dla mnie niedobry. Raczej zle sie po nim czulam i wogole. Sprobowalam prostej receptury, nie jem kolacji, pije zielona herbate, ograniczylam slodycze, i dostalam od kolezanki mojej amerykanskie tabletki wspomagajace odchudzanie Actislimfa. Moge smialo powiedziec ze udalo mi sie pozbyc 5 kilogramow w ciagu 2 tygodni , i to mnie zmotywowalo do daleszego odchudzania. Teraz warto:)

2011-11-12 21:33:58
~Super Gosc

Tyjemy przedewszystkim dlatego ze jemu zadko jak i duze ilosci spozywanego posilku co powoduje wachania energi jak i spowolnienie metabolizmu ktory przyzwyczaja sie do magazynowania tluszczu zamiast odrazu go spalic. Trzeba pamietac o 5 zrownowazonych posilkach na caly dzien. Spozywac mniejsze ale czestrze posilki tego dowiedzialem sie od swojego dietetyka ktory pomogl mi przyswoic odpowiednie nawyki zywieniowe wyszczuplajaco.pl polecam:)

12

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.