wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

ABC odchudzania

3 składniki, bez których nie obejdzie się żadna dieta

123RF
13.07.2012

Sformułowanie „zdrowe żywienie” wielu osobom kojarzy się z dietą, a tym samym z ograniczeniami. Termin ten staje się więc synonimem słów: niesmaczne, uciążliwe, restrykcyjne. Zdrowy sposób jedzenia oznacza zaś tyle, co spożywanie w odpowiednich proporcjach produktów,  zawierających podstawowe składniki pokarmowe. A to wcale nie musi być męczące.

Często stosujemy diety oparte na bazie jednego tylko składnika, z reguły wybierając białko, warzywa czy ewentualnie owoce. I choć ten sposób może przynieść spadek wagi, to będzie on jednak chwilowy, a na dodatek bardzo często obciążony niekorzystnymi konsekwencjami. Dlatego, aby nasz organizm sprawnie funkcjonował, należy spożywać produkty ze wszystkich grup. A to oznacza, że musimy uwzględnić białka, węglowodany i tłuszcze, a oprócz tego mikro- i makroelementy oraz witaminy. Tak, by dostarczyć organizmowi wszystkiego, według jego zapotrzebowania.

Białka

Biorą udział w tworzeniu naszych tkanek, regulują procesy metaboliczne, są ważnym regulatorem procesów biochemicznych i hormonalnych, transportują krew oraz budują nasze mięśnie. Jego niedobór może objawić się licznymi chorobami oraz wycieńczeniem organizmu.

Człowiek o przeciętnej aktywności, nieuprawiający sportów powinien dziennie spożywać białko na poziomie ok. 1 g na każdy kilogram masy ciała, z czego mniej więcej połowę powinno stanowić białko zwierzęce, które ma znacznie wyższą wartość biologiczną niż to pochodzenia roślinnego. 1 g białka zawiera tylko 4 kcal, przy czym na długo daje uczucie sytości. Główne jego źródła w zdrowym żywieniu to: chude mięso, ryby, nabiał, warzywa strączkowe, orzechy, zboża.



Węglowodany

Węglowodany, czyli cukry to podstawowe paliwo, z którego korzysta ludzki organizm. Jeśli potrzebna jest szybka dostawa energii, wówczas należy sięgnąć po produkty, należące do grupy węglowodanów prostych, najlepiej jednak, żeby były to owoce. Lepiej unikać wszelkiego rodzaju bułek, ciastek i batonów. Oczywiście w przypadku zdrowego sposobu odżywiania najbardziej wskazane są węglowodany, będące odmianą złożoną, których dłuższe uwalnianie nie powoduje gwałtownych wahań poziomu cukru we krwi. Do węglowodanów złożonych należą wszystkie produkty pełnoziarniste:  chleb, makaron, ryż, płatki owsiane, kiełki owsiane, otręby, kasze oraz warzywa, a nawet rośliny strączkowe. I to właśnie w te produkty, powinna być bogata dieta zdrowego człowieka.

Tłuszcze

Są najbardziej kalorycznym składnikiem diety, bowiem 1 g zawiera aż 10 kcal. Nie oznacza to jednak, że należy ich unikać. Wiele osób podczas diety odchudzającej, rezygnuje z produktów zawierających ten składnik, nie zdając sobie sprawy jak bardzo jest on istotny dla właściwego funkcjonowania organizmu. Jest nie tylko źródłem energii, ale również bierze udział w syntezie hormonów, a także jest rozpuszczalnikiem dla witamin A, D, E, K, odgrywających ważną rolę.

Tłuszcze dzieli się ze względu na pochodzenie na roślinne i zwierzęce (drugie są mniej zalecane). Dokonuje się również podziału ze względu na ilość wiązań podwójnych na  tłuszcze nienasycone (jednonienasycone i wielonienasycone) roślinne, które łatwo poznać po tym, że w temperaturze pokojowej mają postać płynną oraz nasycone - o stałym stanie skupienia. Uważa się, że najkorzystniej na zdrowie wpływają tłuszcze jednonienasycone, w które bogate są: oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej migdałowy, orzechy, oliwki czy awokado. Mogą obniżać poziom cholesterolu, a szczególnie frakcji niekorzystnej dla zdrowia (LDL). Wskazane są tłuszcze wielonienasycone, które odnajdziemy również w olejach roślinnych oraz tłustych rybach. Nie należy zapominać o niezbędnych nienasyconych kwasach tłuszczowych (NNKT), znanych jako omega-3 i omega-6, które odpowiedzialne są m.in. za poprawę zdolności organizmu do reakcji na zranienia. Oprócz tego dbają o układ odpornościowy i gospodarkę hormonalną, a także o ładny wygląd skóry.

 

Anita Demianowicz/mmch

REKOMENDACJA
2016-02-29 19:31:43
~Szarak

to juz 2 miesiące jak zamieniłam tłuszcze zwierzęce na roślinne, 5 kg mniej i wreszcie mam talię! Na początku myslałam, ze nie uda mi sie zastapić masła, ale zaczelam uzywac oliwy z oliwek do smarowania pieczywa, poxniej stopniowo wprowadzalam olej lnianylenvitol, bo zawiera kwasy omega 3, teraz kupilam slynny olej konopny. odzywiam sie zdrowo, a waga sama spada. o tluszczach roslinnych mozna poczytac np. tu http://olejeswiata.pl/dieta/rola-t luszczow-w-organizmie/

2013-03-28 17:32:55
~Maria

3 skl. których unikać należy przy odżywianiu alergików wziewn-pokarmowych. cukier rafinowany, mleko i nabiał, gluten, mięso oraz chemia w żywności. zamiast - mleko roślinne zrobione samemu, olej rzepakowy, mięso indyka, królika, gołąbka. kasza gryczana,jaglana,kukurydziana,amara ntus,strączkowe,ryby,warzywa-owoce ,mąka ziemn.grycza jaglana,kukurydziana. tak z grubsza.

2012-10-13 07:28:00
~ana

Zdrowa dieta to jedno, a wsparcie psychiczne to drugie. Ja otrzymałam i jedno i drugie. Pewnego dnia trafiłam na fajnego konsultanta wellness (dietywellness.pl), który poradził sobie z moją nadwagą w kilka tygodni. Schudłam 11 kg i to praktycznie bez wyrzeczeń ale znam ten problem braku motywacji i systematyczności.

2012-08-27 16:21:26
~gafasd

Chcesz zrzucić kilka kilogramów? Nic prostszego. Znajdź dobry PROGRAM ODCHUDZAJĄCY. W necie!

2012-08-20 10:11:58
~Zuza

Znam świetny sposób na odchudzanie bez zbędnego myślenia czy w posiłku mam odpowiednią ilość białka, witamin, itp. www.zdroweśniadanie.info/opara. polecam wszystkim, którzy chcą szybko i bezstresowo schudnąć.

2012-08-19 14:04:27
~Arkadiusz Kabata

Arkadiusz Kabata SWINDLER INKASO OPOLE Arkadiusz Kabata - 100% skuteczności!!! - odzyskiwanie długów - 46-020 Opole, ul. Górnicza 6. Ostatnio odzyskaliśmy z powodzeniem długi od: Orion Inkaso Opole, Firma Handlowa Kabata, A&F Montage, K&K Kabata, Biuro Projektowo Budowlane MAXBUD S.C., Pani Joanna Wyczałkowska i wiele innych skutecznych windykacji.

2012-08-06 15:52:18
~ewa

Odchudzam się odkąd pamiętam e., zawsze waga powracała i czułam się zmęczona gdyż miałam niedobór substancji odżywczych, nie mówiąc o skutkach ubocznych diet pozbawionych witamin i minerałów. Szkoda, że tak późno trafiłam na zdrową i bezpieczną dietę (spalamytluszcz.pl), wyobraźcie sobie że udało mi się w końcu schudnąć tyle ile zawsze chciałam 14 kg, a zmiana sylwetki jest tak widoczna, że znajomi mi zazdroszczą . Dziś mogę powiedzieć, iż wiem że już nigdy

2012-07-25 17:51:58
~kacha

Świetnie, tylko nic nie piszą o tym, żeby nie łączyć niektórych grup pokarmowych. Enzymy wydzielane w żołądku znacznie lepiej sobie radzą trawiąc produkty z jednej grupy lub dwóch (ale nie każde połączenie jest dobre). Pisze o tym w swoich książkach Gillian McKeith. Można też poczytać na jej stronie: http://gillianmckeith.pl/

2012-07-17 14:37:37
~as

Aby zostać debilem wpisz: "Wpiszcie w google "CBA oszukać ruletkę" ! I co wy na to ??".

2012-07-17 13:19:02
~zxc

Wpiszcie w google "CBA oszukać ruletkę" ! I co wy na to ??

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.