wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

ABC odchudzania

Tłuszcz w diecie

123RF
30.08.2012

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca stosowanie tłuszczu w takich ilościach, by pokrywał zapotrzebowanie energetyczne w granicach 15–30 proc. całkowitego dziennego zapotrzebowania kalorycznego (czyli osoba spożywająca w ciągu dnia 2000 kcal, potrzebuje około 50 gram tłuszczu).

Spożywanie tłuszczu jest bardzo istotne dla prawidłowo funkcjonującego organizmu, dlatego nigdy nie należy z niego rezygnować całkowicie.

Rodzaje tłuszczu
Jest kilka podziałów tego składnika. Warto je znać i rozróżniać, by przyjmować te, które pozytywnie oddziałują na zdrowie. Najprostszy sposób na określenie, z jakim tłuszczem mamy do czynienia, jest podział na podstawie konsystencji. Jeśli tłuszcz jest pod postacią stałą, wówczas możemy mieć pewność, że są to tłuszcze nasycone, czyli te pochodzenia zwierzęcego (słonina, smalec, tłuszcz zawarty w mięsie) i które ze zdrowiem niewiele mają wspólnego.



Tłuszcze zaś o płynnej postaci, znajdujące się w olejach roślinnych (rzepakowym, słonecznikowym, oliwie) oraz te, które zawarte są w orzechach, nasionach i tłustych rybach to tłuszcze nienasycone i to one powinny stanowić podstawę żywienia tłuszczami.

Kwasy nienasycone podlegają dalszym podziałom na kwasy tłuszczowe jednonienasycone, które mają postać płynną w temperaturze pokojowej, ale mogą skrzepnąć w chłodzie oraz wielonienasycone, które zachowują postać płynną niezależnie od warunków klimatycznych. Jedne i drugie są bardzo korzystne dla zdrowia. Oba oddziałują pozytywnie na profil lipidowy, obniżając cholesterol całkowity.

Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe
Każdy słyszał o omega-3 i omega-6 – należą one do grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Niektórzy może nawet łykają tran, który w te pierwsze kwasy tłuszczowe jest szczególnie zasobny. Omega-3 mają wpływ na wiele ważnych funkcji organizmu: krzepnięcie krwi, zwiększenie napięcia ścian naczyń krwionośnych, dbanie o układ odpornościowy, obniżanie poziomu trójglicerydów we krwi. Liczne badania wykazują, że u osoby spożywającej duże ilości omega-3, rzadko odnotowuje się zawały serca.

Z kolei kwasy omega-6 (nasiona roślin oleistych oraz oleje: sojowy, kokosowy, słonecznikowy, kukurydziany) nie tylko wpływają na obniżenie cholesterolu, ale dbają również o ładną skórę. Ten jednak rodzaj kwasów należy stosować oszczędniej w diecie, ponieważ obniżając cholesterol całkowity, obniża również HDL, a także może potęgować szkodliwą działalność wolnych rodników i zwiększać ryzyko powstawania nowotworów.

1 2
REKOMENDACJA
2017-05-31 20:19:03
~Syla

No ja niestety mam problem z jedzeniem ryb, ale uzupełniam dietę w kwasy omega w prawidłowych proporcjach. Sama uzywam oleju lnianego LenVitol i od jakiegos czasu czuje sie naprawdę świetnie. mam bardzo dużo energii i w ogóle zupełna odmiana od tego co było rok temu. Moja dieta byłam naprawde uboga w kwasy omega.

2016-01-24 19:26:01
~na diecie

ja od niespełna miesiąca jestem na diecie "lnianej" codziennie zjadam kleik z lnu mielonego i sałatkę (świeże owoce z olejem lnianym lenvitol i ziarenkami siemienia lnianego). Obecnie -2,5 kg i wyraźnie mniejsza oponka na brzuchu!

2014-09-11 10:56:59
~kasia

Jedyny sposób na zdrowe odchudzanie i długotrwałe wyniki jest zmiana nawyków żywieniowych. Po co całe życie się odchudzać, to jest bardzo męczące dla naszego organizmu. Ja już z tym nie mam problemu, zmieniłam nawyki żywieniowe, ale pomógł mi w tym polecając mi świetny program konsultant Wellness(idealnafigura.com/gberes), schudłam zdrowo, bezpiecznie, co najważniejsze utrzymuje już ponad rok świetną figurę.Każdemu to polecam

2014-03-12 12:37:41
~mariuta

z doświadczenia wiem że w przypadku omega 3 nie tylko o zawały chodzi, choć oczywiście jest to istotne. W dobie "kultu ciała" zdrowe tłuszcze są niezbędne przy rzeźbieniu sylwetki. Sam włączyłem do diety olej rzepakowy golden drop i efekty przerosły moje oczekiwania. Oczywiście nie można zapominać o odpowiednim planie treningowym, ale połaczenie tych dwóch rzeczy to gwarancja sukcesu ;)

2012-12-08 18:25:56
~arkadiush

http://przepiorki-lublin.pl.tl/

2012-11-30 21:10:48
~schudnij

Hej. A ja wam powiem tak... kiedyś wstydzilem się swojego ciała bo miałem troszke kilogramów z dużo i kolega mi polecił pewną osobę chyba dietetyka i ta osoba ułożyła mi dietę i trening. Na początku myślałem ze to bedzie jakaś sciema itp. ale po 3,5 miesiącach pracy nad sobą schudłem 21kg! Odsłoniłem brzuch i widać tzw kaloryfer:) teraz się ni wstydzę swojego ciała i jestem z siebie dumny.Moja kobieta też zaczęła stosować podobny program i zgrabnie jej to idzie:) Mo

2012-11-28 15:20:46
~www.zdrowiodsrodka.pl

www.zdrowiodsrodka.pl

2012-10-17 12:33:35
~ana

Drogi internauto. Nie ma diety cud. W diecie nie chodzi o grupę krwi, czy jakąś hipnozę, ani o długość jej stosowania. W dobrej diecie chodzi o racjonalne odżywianie i oczywiście aktywność fizyczną. Ja to zrozumiałam gdy udało mi się trafić do centrum zdrowej diety ( dietywellness.pl). Pokazano mi ze zdrowe odżywianie nie musi być trudne i można je dostosować do każdych warunków i dziś nie mam już problemu z kontrola swojej wagi

2012-09-07 10:13:18
~nazdrowie

Warto też wspomnieć, że ważne jest zachowanie odpowiednich proporcji między kwasami omega-3 i omega-6. Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, myśląc, że sam fakt spożywania NNKT ma dobry wpływ na ich organizm. WIęcej na ten temat można poczytać tu: http://www.nazdrowiesposob.com/omeg a-3-omega-6/.

2012-09-03 08:59:39
~Anna

Jak się odżywiać aby nie mieć problemów z nadciśnieniem, nadwagą ? Jak to zrobić nie zmieniając zbytnio nawyków mieć super zdrowie, kondycję i znakomitą figurę. To jest możliwe ! czytaj bloga http://kalorie-zdrowia.pl

12

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.