wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Zobacz w innych serwisach:

ABC odchudzania

Uwaga, nadwaga u dzieci!

04.10.2012

Już co piąte dziecko w Polsce ma nadwagę. Nadmierne kilogramy u najmłodszych zaburzają prawidłowy rozwój organizmu i przyczyniają się do spadku samooceny. Bez właściwej profilaktyki oraz pomocy ze strony rodziców skala problemu będzie jeszcze większa.

Problem nadwagi i otyłości może mieć swoje początki nawet w okresie prenatalnym lub niemowlęcym. Niekiedy przyczyną jest niewłaściwy sposób odżywania się kobiety w ciąży oraz karmienie sztuczne zastępujące naturalne. Powodem bywa również przekarmianie noworodków, prowadzące do zbędnego poszerzania objętości żołądka, co z kolei skutkuje nadmierną potrzebą jedzenia. Istotnymi czynnikami sprzyjającymi dodatkowym kilogramom są także niewłaściwe nawyki żywieniowe oraz brak kontroli ze strony rodziców, nad tym w jaki sposób odżywia się ich dziecko. Niejednokrotnie jadłospis najmłodszych jest ubogi w błonnik, witaminy, antyutleniacze i pierwiastki śladowe, przez co nie dostarcza wartościowych składników odżywczych. Częstym przyzwyczajaniem dzieci jest też podjadanie między posiłkami oraz pochłanianie dużych ilości fast-foodów, słodkich napojów gazowanych i słodyczy.

Gdzie tkwi problem?

- Niestety bywa, że rodzice bagatelizują nadwagę u swoich pociech lub w ogóle nie zauważają problemu. Nie przykładają też należytej uwagi do tego, w jaki sposób odżywiają się ich dzieci poza domem,  np. w szkole lub nie są świadomi zasad, zgodnie z którymi należy komponować menu dla najmłodszych – mówi Zofia Urbańczyk, dietetyk z Centrów Naturhouse. Aby uniknąć problemu warto stale kontrolować wagę dziecka, korzystając z tzw. wskaźnika masy ciała BMI. W tym celu należy masę ciała wyrażoną w kilogramach podzielić przez podniesiony do kwadratu wzrost w metrach. Do interpretacji wyniku niezbędne są odpowiednie siatki centylowe, dostępne zarówno w Internecie, jak i u lekarza pierwszego kontaktu. BMI powyżej 95. centyli oznacza otyłość. –Równie ważnym aspektem jest mało aktywny sposób spędzania wolnego czasu,  zwłaszcza  przez młodzież, która zamiast sportu wybiera gry komputerowe lub siedzenie przed telewizorem – dodaje dietetyk z Naturhouse. Jakie są tego konsekwencje?



Nadwaga i jej konsekwencje

Nadwaga to nie tylko złe samopoczucie, apatia i brak akceptacji ze strony rówieśników. Wraz ze wzrostem kilogramów zmniejsza się zainteresowanie sportem, dziecko szybciej się męczy i odstaje pod względem sprawności fizycznej od reszty rówieśników. Co więcej, dodatkowe kilogramy zaburzają funkcjonowanie całego organizmu. U otyłych nastolatków mogą pojawić się dodatkowe problemy z cerą, nadmierna potliwość, a nawet cukrzyca typu II, choroby układu pokarmowego czy schorzenia kręgosłupa.

Dopasowana, pełnowartościowa dieta

Młody organizm potrzebuje do prawidłowego rozwoju regularnych posiłków bogatych we wszystkie składniki odżywcze. Na talerzu dziecka powinny znaleźć się zarówno węglowodany, jak również porcja białka, nabiał i warzywa. - Najlepszym źródłem białka jest chude mięso, ryby, jaja i warzywa strączkowe. Niezbędne dla kości wapń i witaminę D znajdziemy w mleku oraz jego fermentowanych produktach (jogurty, kefiry) oraz serach. Dla pracy mózgu potrzebne są z kolei magnez i witamina E, których źródłem są orzechy czy gorzka czekolada. Energię dostarczają produkty zbożowe, razowe pieczywo, razowe makarony, płatki owsiane i otręby bogate w węglowodany - mówi dietetyczka Zofia Urbańczyk. Dla właściwego funkcjonowania potrzebne są też witaminy i minerały, dlatego w jadłospisie ucznia słodycze warto zastąpić owocami, warzywami lub orzechami. Zadbajmy również o to, aby dziecko dostało do szkoły drugie śniadanie, np. kanapkę i wodę mineralną – wówczas chętniej zrezygnuje z pustych kalorii w postaci batonów czy chipsów. Zachęcajmy także młodzież do uprawiania sportu i spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu. Równie ważna jest odpowiednia dawka snu.

Spotkania z dietetykiem

Od 17 września do końca listopada, w ramach akcji „Uwaga Nadwaga” w placówkach szkolnych przeprowadzone zostaną prelekcje na temat profilaktyki nadwagi. Spotkania informacyjne z rodzicami oraz pogadanki dla uczniów z udziałem dietetyka będą miały na celu naukę prawidłowych zasad odżywania. Specjalista ds. żywienia opowie o konsekwencjach wynikających z nieprawidłowej diety oraz wskaże, jak komponować pełnowartościowy jadłospis dla całej rodziny.

Podczas trwania kampanii, we wszystkich Centrach Naturhouse można skorzystać z bezpłatnych konsultacji dietetycznych dla całych rodzin, połączonych z pomiarami ciała oraz oceną sposobu odżywania. Ponadto wszyscy, którzy udadzą się na wizytę do dietetyka otrzymają specjalne poradniki ze wskazówkami dotyczącymi zasad zdrowego żywienia.

REKOMENDACJA