wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

ABC odchudzania

Wielkanocny stół kontra zdrowie

123RF
29.03.2013

Wielkanocny stół zwykle ugina się pod ciężarem tradycyjnych potraw, z których niemal żadna nie należy do kanonu potraw prozdrowotnych. Oczywiście nie należy wcielać się w rolę męczennika, odmawiając sobie wszystkiego. Warto jednak wiedzieć, co w potrawach wielkanocnych można znaleźć.

Jajka
To podstawa wielkanocnego stołu. Dodawane są do żurku, białego barszczu, sałatek, ciast, pasztetów, ale też z dodatkiem różnych nadzień czy zwykłego majonezu, stanowią oddzielne danie. Przez lata uważano, że jajka są szkodliwe dla zdrowia, ze względu na dużą zawartość cholesterolu. Dziś mówi się raczej o tym, że to tłuszcze zwierzęce są odpowiedzialne za wysoki cholesterol, a tych w jajku nie ma zbyt wiele. Wiele jest za to kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, a także witamin A, D, E i B. Jajka zawierają też luteinę, zabezpieczającą przed chorobami wzroku, a także lecytynę, która odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego i mózgu. Białko jajek ma najwyższą wartość biologiczną, zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne, których nie wytwarza organizm ludzki, dlatego stanowi najlepszy pokarm dla człowieka.  Jajka więc można jeść z korzyścią dla zdrowia.


1 jajko – ok 80 kcal

Biała kiełbasa
Wielkanoc bez białej kiełbasy to niczym Wigilia bez karpia. Tak jednak, jak ryba jest zdrowa, tak biała kiełbasa już niestety nie. Zawiera ogromne ilości tłuszczów zwierzęcych i cholesterolu. Powinny więc uważać na nią osoby z chorobami układu krążenia czy serca, a także z podwyższonym cholesterolem. Ci, którzy zdrowie cenią znacznie bardziej ponad tradycję, mogą wybrać wersję drobiową białej kiełbasy. Można też przygotować ją samemu, np. z mięsa ze zmielonego indyka.
1 kiełbaska – 250 kcal

Żurek czy barszcz biały
Zupy dostarczają zwykle wielu wartości odżywczych, a ich wartość energetyczna nie jest zbyt wysoka. Wszystko oczywiście zależy jednak od dodatków, jakich użyjemy. Żurek z dodatkiem białej kiełbasy nie tylko dostarczy więcej kalorii, ale również sporej ilości tłuszczów zwierzęcych, a co za tym idzie również cholesterolu. Postaraj się wybrać też barszcz biały czy żurek niezagęszczanych mąką.
Talerz żurku (250 ml) to około 250 kcal

Sałatka jarzynowa
Niby mogłoby się wydawać, że sałatce jarzynowej nic nie można zarzucić, bo przecież zawiera mnóstwo warzyw, które są przecież korzystne dla zdrowia. To prawda, nie należy jednak zapominać, że sałatka zawiera również majonez, czyli tłuszcz. Majonez możesz jednak przygotować własnoręcznie z pewnych produktów. Dodając olej rzepakowy z pierwszego tłoczenia, który jako źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) jest korzystny dla zdrowia, jajek, będących źródłem nieocenionych wartości odżywczych oraz soku z cytryny możesz sprawić, że sałatka jarzynowa, choć nadal kaloryczna, to będzie jednak bardziej korzystna dla zdrowia.  Dzięki zawartemu w majonezie tłuszczowi, witaminy z warzyw takie, jak A, D, K i E będą miały szansę się w nim rozpuścić i zostać przez twój organizm przyswojone. Tłuszcze bowiem są niezbędne dla zdrowia. Ważne jednak, by właściwie je dobierać i oczywiście zachować umiar. Jeśli chcesz odchudzić sałatkę, zmieszaj majonez z jogurtem naturalnym
Mała miseczka sałatki, 1 porcja (ok 230 g) to około 311 kcal

 

1 2
REKOMENDACJA
2013-03-31 18:31:20
~Monika

a po Wielkanocy czas na zgubienie zbędnych kilogramów do lata,oprócz codziennej porcji ćwiczeń polecam niskokaloryczne wild jerky.

2013-03-30 20:19:48
~gość

A jak już się zacznie biesiadować, po świętach będzie czas na odchudzanie może warto spróbować czegoś nowego zamiast liczyć kalorie a href="http://medytacjakurs.int erkursy.pl/p/19597/">Jak schudnąć stosując medytację odchudzającą</a>/p/19597/

2013-03-30 12:38:57
~iza

JEŻELI chcesz zregenerować swój organizm, ukształtować sylwetkę ,pozbyć się zbędnych kilogramów i wyglądać młodziej to jest to możliwe dzięki bardzo skutecznemu programowi redukcji wagi. Będziesz jadła/jadł to co lubisz i waga będzie systematycznie spadać , około 3-4 kg miesięcznie. Ja tego doświadczyłam . Nie jest możliwe aby w jeden miesiąc schudnąć 12,14,czy 20kg. To jest zwykłe oszustwo. Czytaj na( idealnafigura.com/pewne).Bardzo skuteczne przy dużej nadwadze.

2013-03-30 10:07:53
~kasia

Nie jest łatwo zdrowo się odżywiać, to wiąże się ze zmianą nawyków żywieniowych. Dawniej zawsze miałam z tym problem.Nie mogłam znaleźć odpowiedniej diety a od lat zmagałam się z moimi kg!. Brak mi było motywacji. Aż wreszcie znajoma poleciła coś rewelacyjnego!(idealnafigura.com/gb eres).Nawet nie wiem kiedy zgubiłam te kg, wiem tylko ze nie glodowalam i jadłam ulubione moje potrawy a chudłam. Waga nie wróciła:)

2013-03-30 09:23:57
~Kpina

Smiechu warte! We wczesniejszym artykule pt. 10 najbardziej tuczacych przysmakow - wartosci kaloryczne tych samych produktow sa o wiele wieksze niz w tym artykule. Wszyscy zatem moga zauwazyc jak bardzo specjalistyczna wiedza zostala wykorzystana do napisania obydwu. I tak np. tutaj 230g salatki zawiera 311kcal w poprzednim artykule 100g salatki ma 192kcal czyli 230g zawieraloby 441kcal! Nie bede wypisywac wszystkich produktow ale srednio roznica wynosi 100kcal...

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.