wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

ABC odchudzania

Dlaczego diety niskokaloryczne nie mają sensu?

123RF
24.04.2013

Kiedy podejmujemy decyzję o odchudzaniu, wydaje nam się, że powinniśmy zastosować którąś z diet. Więcej: myślimy, że im będzie ona bardziej wymyślna, rygorystyczna, obostrzona nakazami i zakazami – tym skuteczniejsza. O najczęstszych naszych błędach w odchudzaniu – rozmawiamy z Katarzyną Błażejewską, dietetykiem, psychodietetykiem i członkiem Polskiego Towarzystwa Dietetyki.

Stosując tę samą dietę jedne z nas chudną szybciej, inne wolniej. Dlaczego?
Katarzyna Błażejewska: To, w jakim tempie będziemy chudnąć, w dużej mierze zależy od genów i nawyków żywieniowych nabytych nawet w dzieciństwie oraz od składu ciała, czyli stosunku tkanki tłuszczowej i mięśniowej w organizmie. Jeśli rodzice mają nadwagę, a my od dzieciństwa walczymy z dodatkowymi kilogramami, nasze odchudzanie będzie trwało dłużej niż w przypadku osób, które zawsze były szczupłe, a dodatkowe kilogramy zdobyły przez zaniedbania ostatnich lat.

Dzieje się tak między innymi dlatego, że pośrednio dziedziczymy i nawyki żywieniowe, i wyjściową ilość komórek tłuszczowych. W pierwszy roku naszego życia komórki tłuszczowe się namnażają i w wieku dojrzałym już nie znikają. Mogą się skurczyć, zmniejszyć, ale pozostaną w takiej samej ilości. Na tempo chudnięcia wpływają też wcześniejsze epizody odchudzania.



Jeśli często stosujemy rygorystyczne diety, organizm spowalnia tempo przemiany materii, odkłada zapasy w obawie przed ponownym, niespodziewanym ograniczeniem racji żywnościowych. Ważny jest też wiek. Łatwiej chudną osoby młode, po 40 r.ż. tempo przemiany materii spada. Tak więc, gdy matka stanie w szranki na efekty odchudzania z córką – prawdopodobnie będzie skazana na porażkę.

Chciałybyśmy chudnąć szybko. Najlepiej tak, by stając codziennie na wadze widzieć, jak wskazywana wartość liczbowa jest coraz niższa. Pojawia się pokusa, by zasadę „jeść mniej i więcej się ruszać” doprowadzić do ekstremum, ograniczając ilość spożytych kalorii tak drastycznie, na ile siła woli pozwoli.
K.B.: Idąc tym tropem, wiele z nas myśli, że ograniczając liczbę posiłków, schudniemy więcej i szybciej. Niestety, nie.

Jeśli dotychczas jedliśmy dziennie 2500 kcal, zużywając je na aktywność i wszystkie czynności życiowe, m.in. oddychanie, krążenie krwi, produkcję enzymów i hormonów, funkcjonowanie układu nerwowego, i nagle ograniczymy tę ilość do 1000 kcal, to organizm, nie mając wyjścia, musi szybko nauczyć się funkcjonować w trybie ‘oszczędzania’ energii. Po części te niedobory energetyczne będzie pokrywał z rezerw – więc schudniemy – ale ponieważ nie wie, jak długo będzie trwał czas niedostatków, zwolni przemianę materii.

Wracając do wcześniejszego sposobu odżywiania, czyli tych przywołanych 2500 kcal, nie będziemy już ich spalać w takim tempie jak poprzednio. Te nadprogramowe 1500 odłoży nam się w postaci rezerw tłuszczowych. To mechanizm efektu jo-jo.

Jednak większość diet zakłada przecież ograniczenia kaloryczne…?
K.B.: To, ile kalorii powinniśmy dziennie spożywać na diecie, zależy od tego, ile jedliśmy przed dietą i jak dużą mamy aktywność fizyczną. Trzeba też pamiętać, że jedzenie to nie tylko kalorie, ale i składniki odżywcze. Dlatego wszystkie diety restrykcyjne, niskokaloryczne, są najczęściej dietami niedoborowymi. Zachowajmy zdrowy rozsądek ograniczając spożycie energii o 500 kcal w porównaniu z wyjściowym spożyciem.

Nie możemy, bez szkody dla zdrowia, zejść poniżej 1000-1200 kcal. Poza tym: główna zasada odchudzania się brzmi „Nie dopuszczamy do sytuacji, kiedy jesteśmy głodni i nie opuszczajmy posiłków”. Zamiast obsesyjnie się ograniczać, należy podkręcić tempo metabolizmu.

 

1 2
REKOMENDACJA
2017-10-16 22:34:03
~Anastazja

Nie ma bata na to że coś lub ktoś za nas schudnie samemu trzeba to wypracować, nasze ciało nasze zmartwienie Dla mnie rozwiązaniem okazała się dieta i Foreverslim, waga spadłą szybko i bezproblemowo, skóra się polepszyła, o nastroju już nawet nie wspomne.

2017-08-26 20:12:30
~Maria

U mnie po stosowaniu Foreverslimu było dwa kilo mniej niż planowałam .Prawda jest taka żę bez jakiejkolwiek aktywności chudłam ok 1 kg tygodniowo,ale po tym jak zaczęłam ćwiczyć waga spadała mniej więcej o dwa kilo.Foreverslim to na prawdę bardzo dobry środek różniący się bardzo od inny tego rodzaju specyfików.

2016-05-12 18:32:02
~Sabina

Dietę warto jest wspomóc suplementami diety. Odpowiednio dobrane posiłki są ważne, ale dla szybkich i zadowalających efektów polecam zastosować produkty z linii Queen Fit firmy Olimp. Mają wszystko co jest potrzebne przy diecie, ćwiczeniach, spalaniu tkanki tłuszczowej. Do tego naprawdę skuteczne. Ja jestem MEGA ZADOWOLONA! Polecam! :)

2015-09-09 14:21:17
~Agata

Według mnie aby podnieść efektywność redukcji, tym samym podwajając jej efekty Należy zainwestować w suplement diety. Od siebie mogę polecić ten oto link [ http://bit.ly/SzybkoSchudnij ]znajdziesz tam suplement, który pomógł mi efektywniej zgubić tkankę tłuszczową a dodatkowo usuwa on szkodliwe toksyny z organizmu. Oparty jest na wyciągu z pestek Irvingia Gabonensis. Trzymam kciuki ;) Agata

2015-03-20 23:41:13
~Joasia

Polecam po prostu pilnować ilości kalorii i regularnego wysiłku. jeść mało ale nie za mało i dużo czasu poświęcać na siłownię. U mnie to zawsze skutkuje. Poczytajcie sobie o zwykłej diecie niskokalorycznej i nie dajcie się naciągać na kupowanie cudownych eliksirów: diety-odchudzajace.info.pl/dobra-sk uteczna-dieta-odchudzajaca-i-niskok aloryczna/

2014-12-15 21:30:25
~basia

Ja schudłam stosując dietę 1800 kal dodatkowo wspierałam się tabletkami Foreverslim.Efekty bardzo dobre bo nigdy wcześniej nie udało mi się schudnąc ąz tyle w tk krótkim czasie.Kolejnym plusem jest brak efektu jo-jo.Czyli odchudzanie jest skuteczne.

2014-11-04 19:06:22
~Anielka

nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że diety niskokaloryczne nią mają sensu. Na diety-odchudzajace.info.pl/dobra-sk uteczna-dieta-odchudzajaca-i-niskok aloryczna znalazłam bardzo dobre rady jak stosować taką dietę i u mnie okazała się skuteczna, ogólnie wydaje mi się, że ja po prostu jadłam za dużo, nie potrzebowałam tyle jedzenia, a nadmiar odkładał się jako tłuszczyk na udach, brzuchu i pupie.

2014-01-06 14:01:18
~bedzia

Zabrakło nam niestety tego co być powinno w pożywieniu, sama chemia, pestycydy, barwniki itd., można by wymieniać w nieskończoność.... zabrakło dziś czegoś, czego nie ma już od blisko 100 lat dlatego tyjemy lub mamy niedowagę chorujemy, brak nam energii a nasza kondycja jest w fatalnym stanie. Zadbajmy o swoje zdrowie bo mamy je tylko jedno ( klubdiety.pl ), zredukowałam wagę, zmieniłam sylwetkę a przede wszystkim czuję się znakomicie, mam niesamowitą energię

2013-05-28 17:00:54
~kasia

Jedyny sposób na zdrowe odchudzanie i długotrwałe wyniki jest zmiana nawyków żywieniowych. Po co całe życie się odchudzać, to jest bardzo męczące dla naszego organizmu. Ja już z tym nie mam problemu, zmieniłam nawyki żywieniowe, ale pomógł mi w tym polecając mi świetny program konsultant Wellness(idealnafigura.com/gberes), schudłam zdrowo, bezpiecznie, co najważniejsze utrzymuje już ponad rok świetną figurę.Każdej to polecam

2013-05-01 17:46:46
~zdrowieeee

tu znajdziesz wiele suplementów ktore pomoga schudnac www.naturalnie24.pl

12

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.