wyszukanie zaawansowane

ABC odchudzania

Dobry chleb na diecie

123RF
06.05.2013

Chleb zwykle towarzyszy ci podczas większości posiłków. Postanawiasz jednak schudnąć i pojawia się problem. Nieraz słyszałaś, że chleb tuczy, zwłaszcza ten biały. Zastanawiasz się czy to prawda i czym ewentualnie mogłabyś go zastąpić.

Czy chleb tuczy?
Chleb wbrew pozorom nie ma wcale tak wielu kalorii. 100 g (czyli np. 4 kromki chleba pszennego), w zależności od rodzaju i dodatków w postaci ziaren, zawiera między 200 a 250 kcal (mniej więcej tyle, co szklanka pełnotłustego mleka czy nieco ponad jedno opakowanie małego jogurtu).  Jedna kromka wielkości dłoni, to średnio ok. 70 kcal. Oczywiście chleb biały jest zwykle lżejszy od ciemnego, tak więc dwie kromki (chleba ciemnego i białego) tej samej wielkości, będą różniły się wagą, a zatem i liczbą kalorii na korzyść tego drugiego. Jednakże miej na uwadze, że wraz z białym chlebem dostarczasz jedynie pustych kalorii. Lepiej zjeść mniej chleba, ale ciemnego, bogatego w składniki odżywcze i błonnik, dzięki któremu na dłużej zaspokoisz głód.


Z chlebem jest jak z każdym jedzeniem. W umiarkowanych ilościach nie tuczy. I nieprawdą jest, że biały tuczy bardziej od ciemnego. To bardzo ogólnikowe określenie. Białe pieczywo po prostu nie zawiera niczego więcej oprócz kalorii. W ciemnym chlebie odnajdziesz mnóstwo wartościowych składników, które wspomogą twoją walkę z dodatkowymi kilogramami.


Będąc na diecie, spokojnie możesz zjeść 2 – 4 kromki chleba w ciągu dnia. Pamiętaj jednak by wybierać pieczywo wartościowe i wzbogacać je warzywami i białkiem: jajko, twaróg, pierś kurczaka, kawałek ryby. Do smarowania możesz używaj świeżego awokado, humusu czy zdrowej oliwy z oliwek, oczywiście w ograniczonej ilości.

Jaki chleb i dla kogo?
Chleb wypieczony z mąki z pełnego przemiału, razowy, pełnoziarnisty jest najlepszym wyborem, szczególnie dla osób z nadwagą, z podwyższonym cholesterolem, cierpiących na zaparcia oraz na choroby układu krążenia. Ma dużo niższy indeks glikemiczny niż pozostałe gatunki pieczywa, a więc na dłużej będzie dawał uczucie sytości.

Razowy chleb, ponieważ wypiekany jest z ziaren nieoczyszczonych, zawiera mnóstwo witamin z grupy B, a także najwięcej błonnika. Cztery kromki to połowa zapotrzebowania na ten składnik (ok. 18 g). Wybieraj chleb przygotowywany na zakwasie. Dostarczysz sobie w ten sposób wartościowych bakterii kwasu mlekowego, które pomagają likwidować z pieczywa substancje rakotwórcze tj. azotany, azotyny czy pleśnie, a także, które dzięki procesowi fermentacji mlekowej umożliwiają lepsze przyswajanie składników odżywczych ze zbóż.

Chleb na zakwasie ułatwia też trawienie i zapobiega zaparciom. Zawarty w zakwasie kwas mlekowy, sprzyja rozwojowi bakterii, które zabezpieczą cię przed rakiem jelita grubego.

 

Chleb żytni czy pszenny?

 

 

1 2
REKOMENDACJA
2013-09-18 14:06:21
~wmulolo

Jeśli chodzi o kupowanie chleba to warto poczytać więcej artykułów bo w tym jest sporo przekłamań. Polecam bardziej branżowe portale jak hellozdrowie - art o chlebie: http://www.hellozdrowie.pl/jedzenie /jak-kupowac-chleb

2013-06-08 05:37:19
~okoloko

przez 4mies mieszkałam w innym miejscu niż mąż i mój organizm nauczył się jeść chleb razowy ale jak tylko znów zamieszkaliśmy razem to nie miałam wyjścia i jadłam co jest-pszenny. niepolecam.ciągle jestem głodna. idę biegać. zarojektowałam na reflect.pl nadruk koszulki. www.reflect.pl/koszulki_dla_biagacz y_z_nadrukiem.html i teraz się wyróżniam :)

2013-05-24 10:13:47
~joanna

jest prosty, skuteczny i bezpieczny sposób na życie bez zbędnych kilogramów i bez efektu jo jo ( idealnafigura.com/konsultacje) odchudzanie to naprawdę cudowny czas a potem tylko radość ze świetnej sylwetki i zdrowego stylu życia

2013-05-15 16:13:23
~iza

KAŻDA z nas na pewno chce wyglądać zdrowo i młodo a do tego jeszcze schudnąć jeżeli ma nadwagę. W moim przypadku aby to osiągnąć musiałam pozbyć się 35 kg zbędnego sadełka. Cel osiągnęłam dzięki programowi zdrowego odżywiania a nie dietom ,które pozbawiały mnie chęci do życia. Wejdźcie na (idealnafigura.com/pewne) a przekonacie się że to działa bardzo skutecznie. Dzisiaj jestem bardzo szczęśliwa i dlatego polecam wszystkim którzy naprawdę chcą schudnąć.

2013-05-10 18:16:44
~Karennote

PAMIĘTAJCIE! Podstawą diety jest regularne spożywanie wody. Najlepiej smakuje woda przefiltrowana przez filtr FT-LINE lub osmozę PURICOM BINATURE - nie dość, że zdrowa woda to smaczna!

2013-05-09 21:26:52
~kop

chleb taki czy taki 20-30 dodatków chemicznych lepiej jeść mięso z warzywami zdrowiej

2013-05-09 19:08:26
~Gluten

jeżeli chodzi o celiakię to tylko chleb bezglutenowy. a taki bardzo ciężko zrobić, bo właśnie nie ma tego wrogiego glutenu. ja go nie trawię i nie mogę jadać normalnego pieczywa jak wszyscy. zamiast tego robię namiastkę chleba placki gryczane bezglutenowe. też bardzo smaczne i bardzo dobre na odchudzanie, spożywanie ich wpływa na figurę. bo gluten i mleko powodują bardzo dużo alergii no i oczywiście nie pomagają w utrzymaniu zgrabnej sylwetki. polecam.

2013-05-09 17:11:53
~lll

peto kielbasy nadzwyczajnej,bez chleba i popic woda mineralna,i juz sie nie laczy szybciej strawi

2013-05-09 11:28:07
~kasia

Jedyny sposób na zdrowe odchudzanie i długotrwałe wyniki jest zmiana nawyków żywieniowych. Po co całe życie się odchudzać, to jest bardzo męczące dla naszego organizmu. Ja już z tym nie mam problemu, zmieniłam nawyki żywieniowe, ale pomógł mi w tym polecając mi świetny program konsultant Wellness(idealnafigura.com/gberes), schudłam zdrowo, bezpiecznie, co najważniejsze utrzymuje już ponad rok świetną figurę.Każdej to polecam

2013-05-08 15:07:18
~m

Mało kompetentny artykuł i wypowiedzi pseudo piekrzy z niby tradycjami z których to wynika, że tylko mąka żytnia jest razowa. Bzdura, mąka pszenna też jest razowa, bo jak wskazuje nazwa, miele sięją tylko raz. Razowa jest nazwą od sposobu wytwarzania, a nie rodzaju ziarna. A tak nawiasem, pyszny jest chleb z mąki pszennej razowej na żytnim zakwasie. Lekki i zdrowy. POLECAM

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.