wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

ABC odchudzania

Która dieta może pomóc obniżyć cholesterol?

123rf
29.09.2015

Prawidłowy sposób żywienia to podstawowa, niefarmakologiczna metoda, która pomaga obniżać cholesterol. W walce z wysokim cholesterolem pomocna będzie dieta śródziemnomorska, wegetariańska oraz oparta na zasadach zdrowego żywienia.

 

Miażdżyca jest jedną z chorób powstających m.in. na tle nieprawidłowego żywienia. Wysoki cholesterol odpowiedzialny za zmiany miażdżycowe można obniżyć za pomocą prawidłowego sposobu żywienia w stopniu porównywalnym do zastosowania jednej dawki leku. Ponadto zdrowa dieta jest metodą profilaktyki innych chorób, m.in. otyłości, nadciśnienia tętniczego oraz cukrzycy typu II.

 

Dieta śródziemnomorska

Ten sposób żywienia uznany jest za dietę przeciwmiażdżycową i jest rekomendowana przez Europejskie Towarzystwo Kardiologiczne.  Dieta śródziemnomorska uchodzi za dietę chroniącą serce ze względu na niskie spożycie tłuszczów zwierzęcych bogatych w nasycone kwasy tłuszczowe, izomerów trans i cholesterolu pokarmowego oraz wysoki udział tłuszczów roślinnych, bogatych w jednonienasycone kwasy tłuszczowe i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, zawartych w rybach morskich. Ponadto, ze względu na wysokie spożycie warzyw i owoców, dieta ta bogata jest w antyoksydanty (witaminy C, E, β-karotenu, flawonoidów), potas i magnez, o działaniu ochronnym dla serca.

 

Dieta wegetariańska

W zależności od rodzaju tej diety, częściowemu wykluczeniu ulegają tłuszcze zwierzęce w laktoowowegetarianizmie (dopuszczającym spożycie produktów mlecznych i jaj) lub całkowitej eliminacji w weganizmie (wykluczającym wszystkie produkty odzwierzęce).  Dieta oparta na produktach roślinnych  jest korzystna dla układu krążenia ze względu na niską zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych oraz wysoką błonnika i przeciwutleniaczy.

Istotne jest, by ten sposób żywienia prawidłowo bilansować m.in. w kwasy omega-3. Stąd poleca się korzystanie z roślinnych źródeł tego składnika, m.in. siemienia lnianego, olejów, orzechów, migdałów, pestki dyni czy nasion słonecznika. Zalecane jest również suplementacja witaminy B12, zwłaszcza w weganizmie, która ma również wpływ na funkcjonowanie układu krążenia.

 

Zdrowa dieta

W zaleceniach zdrowego żywienia poleca się wybór chudych mięs (kurczak, indyk) i jego przetworów, sporadyczne (1-2 razy w miesiącu) udział mięs czerwonych oraz sięganie po niskotłuszczowe produkty mleczne. Wskazuje się również na eliminację słodyczy, ciast i żywności wysokoprzetworzonej, będącej źródłem izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych.

 

Ma to istotne znaczenie w profilaktyce chorób układu krążenia, gdyż w ten sposób zaleca się ograniczoną podaż miażdżycorodnych kwasów tłuszczowych.  Według założeń tej diety, spożywanie 3-4 razy w tygodniu ryby, zapewnia odpowiednią podaż dobroczynnych dla serca kwasów omega-3 Zdrowa dietę należy uzupełniać w pełnoziarniste produkty zbożowe i minimum 400 g warzyw, które dostarczają błonnika pokarmowego, również istotnego w utrzymywaniu prawidłowego poziomu cholesterolu.  

 

Do smarowania zamiast masła poleca się miękkie margaryny wzbogacone w sterole/stanole roślinne np. Optima Cardio, które pomagają obniżyć cholesterol LDL w ciągu 2–3 tygodni od 7 do 12,5 %, jeśli będziesz spożywać ich ilość od 1,5 do 3 g dziennie [1].



[1] Na podstawie Rozporządzenia Komisji UE  NR 686/2014 z dnia 20 czerwca 2014 r.

 

Nota PR

Tagi: dietaodchudzanie
REKOMENDACJA