wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

ABC odchudzania

Co to znaczy porcja warzyw lub owoców?

16.11.2015

Rozmowa z dr Agnieszką Kozioł-Kozakowską, Klinika Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum.

 

Pani Doktor, jak powinna wyglądać prawidłowo skomponowana dzienna dieta dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym? Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

 

W każdym wieku dieta dziecka powinna być różnorodna, tylko dobór różnych produktów daje gwarancje realizacji potrzeb w zakresie składników odżywczych, witamin i składników mineralnych. Jedzenie tylko kilku ulubionych produktów stwarza zagrożenie niedoborów pokarmowych z ich konsekwencjami w postaci objawów chorobowych. Ważne, aby codzienna dieta dziecka składała się z 5 posiłków. W każdym posiłku muszą znaleźć się, oprócz produktów będących źródłem białka, węglowodanów i tłuszczów, również warzywa i owoce. Warzywa i owoce w różnych formach są skondensowanym źródłem witamin i składników mineralnych.

 

Jak wprowadzić w życie rekomendację Światowej Organizacji Zdrowia, aby dziennie spożywać min. 400 g warzyw i owoców, w pięciu porcjach?

 

Oczywiście byłoby najlepiej gdyby dzieci jadały warzywa i owoce w naturalnej postaci, ale praktyka pokazuje że tak nie jest z różnych powodów. Aby dostarczyć zalecane ilości należy zatem podawać te produkty w różnych formach, nie tylko w postaci surowej ale również jako soki czy owocowe musy. Szklanka soku (ok 200 ml) stanowi jedną z porcji warzyw lub owoców i możemy nią zastąpić jedną z pięciu dziennych porcji tych produktów.

 

Co to znaczy porcja warzyw lub owoców? Jak ona powinna wyglądać? Porcja to ile?

 

Ustalono że porcja to 80-100 g warzyw lub owoców lub 200 ml soku 100%. Najczęściej jest to kilka małych owoców np. 3 śliwki, jeden średni np. jabłko lub pół większego np. pomarańczy, podobnie z warzywami. Pamiętajmy że jest to minimum. Im więcej warzyw i owoców tym lepiej.

 

Czy może Pani podać przykład prawidłowo skomponowanego śniadania i drugiego śniadania dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym?

 

Młodsze dzieci chętnie jedzą produkty mleczne na ciepło, dlatego warto podtrzymywać ten dobry zwyczaj i serwować na śniadanie np. owsiankę na mleku. Można ją wzbogacić w sezonowe owoce czy orzechy, do tego szklanka soku owocowego 100 proc. Na drugie śniadanie kanapka z szynką, plasterkiem sera żółtego i ćwiartką papryki, do tego mus owocowo-warzywny.

Dla starszego dziecka na śniadanie można podać jajecznicę z pomidorami i żółtym serem, połową bułki posmarowanej masłem lub miękką margaryną, do picia sok owocowy 100 proc. Na drugie śniadanie kajzerka wieloziarnista z łososiem wędzonym, sałatą i ćwiartką papryki. Do tego wygodny mus owocowy/warzywny lub owoc do zjedzenia dowolnie według upodobań.

1 2
REKOMENDACJA