wyszukanie zaawansowane

Katalog diet

Jedzenie zamiast antydepresantów

fot. Thinkstock
19.04.2012

Dużo pracujesz? Masz kłopoty? Prowadzisz stresujący tryb życia? Przez ciągły lęk najprawdopodobniej twój organizm jest bardzo osłabiony.

Naukowcy udowodnili, że stresujący tryb życia powoduje utratę niezbędnych składników odżywczych w organizmie, przez co jest początkiem wielu chorób. Jest na to rada – musisz nauczyć się dobierać odpowiednią dietę, która uodporni cię na stres.

Co jeść, by się mniej denerwować?
By organizm mógł przezwyciężyć stres od środka, trzeba nauczyć się rozpoznawać produkty, które nam sprzyjają. W skład menu diety antystresowej powinny wchodzić białka, nienasycone tłuszcze i węglowodany. Co wybierać?

- Należy spożywać 3-4 razy w tygodniu ryby bogate w kwasy omega-3. Może być to łosoś, makrela, śledź, dorsz – tłumaczy Sandra Nowacka-Jaskólska, dietetyk z Kliniki Invicta w Warszawie. - Codziennie warto też sięgać po produkty zbożowe, takie jak makarony razowe, ryż naturalny, ciemne pełnoziarniste pieczywo, kasze - zwłaszcza gryczaną.  Nasiona roślin strączkowych, takie jak soja, soczewica, cieciorka, powinny znaleźć się w diecie 2-3 razy w tygodniu. Jako przekąski można jeść dodatkowo orzechy włoskie i laskowe, migdały. Istotne jest także spożywanie warzyw do każdego posiłku – śniadania, obiadu, kolacji (w szczególności ciemnozielonych i pomarańczowych) oraz produktów bogatych w białko – białka jaj, chudego mięsa (kurczak, indyk), chudych przetworów mlecznych.



Jedzenie zamiast antydepresantów
Wiele osób z pewnością zada sobie pytanie: jak to możliwe, że ryby czy orzechy wpłyną pozytywnie na stan naszych emocji? Prawda jest jednak taka, że skład niektórych produktów pozytywnie wpływa na układ nerwowy. Są i takie, które wpędzają nas w stany depresyjne.

- Na układ nerwowy wpływa kilka substancji odżywczych. Najważniejsze z nich to kwasy omega-3 zawarte m.in. w oleju lnianym, oleju rzepakowym, oliwie z oliwek, rybach (śledź, dorsz, łosoś, makrela), owocach morza, migdałach, orzechach – wymienia dietetyczka. - Wspomagają one funkcjonowanie i regenerują układ nerwowy, usprawniają pamięć i koncentrację, a także są stosowane w leczeniu depresji, obniżonego nastroju i ADHD.

Witaminy z grupy B (zwłaszcza B1, B6, B12, niacyna, kwas foliowy) poprawiają sprawność układu nerwowego, zdolność koncentracji, sprawność umysłową, pośrednio korzystnie wpływają na nastrój, zmniejszają uczucie drażliwości, irytacji i zmęczenia. Kwas foliowy chroni przed uszkodzeniami układu nerwowego płodu. Witaminy z grupy B-B6 znajdziemy w mięsie, rybach, warzywach, zbożach, soi, orzechach, natomiast witaminę B12 w produktach pochodzenia zwierzęcego.

Kolejnymi istotnymi dla układu nerwowego składnikami są tryptofan i tyrozyna. Tyrozyna wpływa na funkcjonowanie przysadki mózgowej oraz tarczycy. Niedobór tego składnika powoduje zmęczenie, problemy z pamięcią, obniżony nastrój aż po depresję. Tyrozyna jest aminokwasem endogennym, co oznacza, że nasz organizm sam go wytwarza. Znajdziemy ją też w produktach wysokobiałkowych, tj. chudym  mięsie, białku jaj, produktach mlecznych.

1 2
REKOMENDACJA
2013-05-08 11:43:47
~Monika

Polecam suplement Astax 10, który zawiera astaksantynę dodatkowo luteinę, witaminę E i olej z krokosza barwierskiego. Świetnie oczyszcza organizm, dodaje energii, dba o zdrowie, skutecznie chroni oczy, no i oczywiście zmniejsza ryzyko chorób nowotworowych. Rewelacyjnie działa na skórę, włosy, paznokcie, naprawdę super.

2012-07-20 16:06:21
~KOjokk

Jedzcie zdrowo. Zadbaj o siebie i poczuj się lepiej - chudnij-zdrowo.com.pl

2012-04-21 19:19:44
~Wiktor

Cieciorka? Chodziło o samicę cietrzewia? A może o ciecierzycę (Cicer arietinum L)? Bo roślina cieciorka (Coronilla L.) to raczej słabo się nadaje do jedzenia, droga Pani Dietetyk...

2012-04-21 18:59:37
~podpis

kogo stać na ryby? Kiedyś dorsz był dla plepsu, makrela itp, a dziś ryby są droższe od polędwicy. Salceson droższy od szynki, a smalec podaje sie na rutach - wpuścić chamstwo na salony.

2012-04-21 18:50:14
~Ralph

Sposób na zmniejszenie stresu? Nie jeść tłustych rzeczy i jeść w umiarkowanych ilościach. Oprócz tego spacery po lesie. Co poza tym? Nie zadawać się z wrednymi ludźmi. A jeśli takich jest w naszym otoczeniu za dużo, to zmienić miejsce zamieszkania (najlepiej przeprowadzka do innego miasta, czy też na wieś) i zmiana pracy.

2012-04-21 18:23:49
~angielski parobek

najlepszy na stres jest wyjazd z tego zadupia

2012-04-21 18:16:45
~mazi

walnąć kielicha i po sprawie

2012-04-21 18:14:41
~Łamignat

Za "komuny" jak marychy nie było żłopaliśmy siarę, czyli wini patykiem pisane. Po dwóch-trzech, depresja przechodziła i nie tylko. Na drugi dzień tylko żołądek zgrzytał i paliło jak wszyscy diabli.

2012-04-21 18:11:07
~Łamignat

A mnie uczyli że jak jesteś zły to przyłóż komuś! Od razu ci ulży, najlepiej wrogowi albo komuś kto się z tobą nie zgadza.

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.