wyszukanie zaawansowane

Katalog diet

Dieta paleo

Thinkstock
30.11.2012

Kto by pomyślał, że dieta ludzi pierwotnych może stać się tak popularna i przeżywać swoją „drugą młodość”. Obecnie miliony ludzi na całym świecie z powodzeniem stosują się bowiem do „zasad”, które przestrzegali jaskiniowcy. A dietę paleo pokochał też Hollywood.

Demi Moore, Megan Fox, Uma Thurman czy Mel Gibson - to tylko niektóre gwiazdy zakochane w diecie paleo i otwarcie popularyzujące jej zasady. Światowej sławy specjalista w dziedzinie żywienia dr Loren Cordain z Uniwersytetu Stanowego w Colorado stał się najbardziej znanym na świecie propagatorem omawianej diety. W swoich pracach podkreśla, że jest to nie tylko sposób odchudzania się, a raczej styl życia, który przyniesie nam zdrowie i przy okazji nienaganną figurę. Powinniśmy jedynie przestrzegać kilku zasad, które - przyznajmy - nie są zbyt restrykcyjne.

Doskonale wiemy, że naszym przodkom utrzymanie prawidłowej wagi nie sprawiało problemu, gdyż większość  swojego koczowniczego życia spędzali aktywnie -polując i zbierając żywność. Co oczywiste, nie kusiły ich także słodycze, chipsy, fast foody i gazowane napoje. Dzięki odkryciom antropologów możemy wykorzystać wiedzę o żywieniu ludzi pierwotnych i przestrzegać zasad, które pozwolą nam zmienić nawyki żywieniowe na korzystniejsze. Będziemy wówczas w stanie zgubić  średnio ok. 20 kg w ciągu roku! Najlepszym przykładem na skuteczność diety paleo jest Amerykanin Arthur de Vany, który mając 73 lata jest okazem zdrowia i wigoru, a to wszystko dzięki przejściu na omawiany plan żywienia. Nawet angielski „The Times” określił go mianem „dziadka Supermana”.

Jak wskazuje dr Cordain - obserwacje przeprowadzone na współczesnych społecznościach tubylczych wykazały, że wszelkie choroby cywilizacyjne zaczynają ich nękać dopiero, gdy przejmują zachodni styl życia, w tym dietę. Badania antropologiczne wyraźnie wskazują , że genom ludzki został ukształtowany w epoce paleolitu i od tamtego czasu nie zmienił się. Nie jest więc przystosowany do warunków jakie oferuje współczesna cywilizacja –przetworzoną żywność czy zanieczyszczenie środowiska. Według hipotezy diety paleo, to właśnie my musimy powrócić do swoich korzeni i zmienić styl życia, dietę oraz niezdrowe nawyki.

Co takiego oferuje plan żywienia jaskiniowców, czego nie mają inne „diety cud”?  Jak podkreśla dr Cordain podstawą jest tu zachowanie właściwych proporcji pomiędzy głównymi składnikami odżywczymi: węglowodany – ok. 40 proc., białka  - ok. 35 proc i tłuszcze – ok. 25 proc. Powinniśmy unikać nabiału, zbóż, roślin strączkowych oraz wszelkich gotowych produktów. Jak najbardziej wskazane jest chude mięso, owoce morza, wszelkie ryby, owoce sezonowe oraz warzywa - ale te pozbawione skrobi. To, co odróżnia dietę naszych przodków od pozostałych planów żywieniowych, to fakt, że nie jest ona beztłuszczowa. Nakazuje jedynie unikać tłuszczów nasyconych na korzyść wielonienasyconych. Jest to więc dieta prosta, gdyż nie zmusza nas do rezygnacji z posiłków ani liczenia każdej spożytej kalorii.

Dr Cordain twierdzi, że omawiany plan żywienia przy jednoczesnym niewielkim wysiłku fizycznym, pozwoli na pozbycie się od 15 do nawet 40 kg w ciągu roku – w zależności od indywidualnych predyspozycji. Jeśli zaś nie będziemy się ruszać, to maksymalnie schudniemy ok. 10 kg. Musimy liczyć się więc z tym, że ruch na świeżym powietrzu jest nieodzowny.
 
Ważną cechą diety paleo jest stosowanie tzw. posiłków otwartych, w ramach których możemy spożywać to, na co mamy ochotę, ale oczywiście z pominięciem żywności wysoko przetworzonej. Pierwszy etap diety to wprowadzenie do tygodniowego jadłospisu trzech posiłków otwartych. Ma to zapobiec negatywnym objawom ze strony układu pokarmowego, wywołanych gwałtownymi zmianami w sposobie żywienia. Poziom drugi diety jest niezbędny, by utrzymać prawidłową masę ciała – zostawiamy dwa posiłki otwarte.  Dr Cordain podkreśla, że ten etap można stosować przez całe życie, bez potrzeby przechodzenia do następnego, który jest typowym programem odchudzającym. Trzeci etap zakłada więc jeden posiłek otwarty w tygodniu, co z łatwością przyspieszy spalanie tkanki tłuszczowej.

Poniżej przedstawiamy przykładowe menu diety paleo na 3 kolejne dni:


Dzień 1:
Śniadanie:
- czerwony grejpfrut,
- krewetki gotowane na parze,
- filiżanka kawy bezkofeinowej,
Drugie śniadanie:
- zielona sałata z dressingiem omega 3,
- chude kotlety wieprzowe z grilla,
- woda mineralna,
Obiadokolacja:
- to na co mamy ochotę z wyjątkiem żywności przetworzonej i napojów gazowanych,
Przekąski:
- krojony ogórek, kawałki chudej wołowiny na zimno.

Dzień 2:
Śniadanie:
- świeże lub mrożone truskawki,
- omlet z dwóch ja ze szpinakiem i cebulą, na oliwie z oliwek,
Drugie śniadanie:
- kurczak z grilla,
- warzywa gotowane na parze,
- świeże owoce,
Obiadokolacja:
- marynowane pieczarki,
- ryba w pikantnym sosie,
- faszerowana dynia,
- pieczone jabłka w cynamonie,
- kieliszek wina,
Przekąski:
- wołowina,
- suszone jabłka.

Dzień 3:
Śniadanie:
- melon i świeże borówki z orzechami włoskimi,
- nogi kraba gotowane na parze,
- filiżanka kawy bezkofeinowej,
Drugie śniadanie:
- zielona sałata z dressingiem omega 3,
- ryba z grilla z sokiem z cytryny i koperkiem,
- woda mineralna,
Obiadokolacja:
- kawałki awokado i pomidora z czosnkiem i pieprzem cayenne w proszku,
- kotlety cielęce z piekarnika lub grilla,
- kalafior gotowany na parze z sokiem z cytryny,
- marchew pokrojona w słupki
- sałatka owocowa,
- herbata ziołowa,
Przekąski:
- seler i marchew pokrojona w słupki w dipie do warzyw,
- orzechy włoskie.

kr/mmch/zdrowie.wp.pl

REKOMENDACJA