wyszukanie zaawansowane

Eksperci

Witam mam 52 lata i zaczęłam wchodzić w okres menopauzy w ciągu 2 lat bardzo przytyłam, przy wzroście 170 ważę 88 kg .Stosowałam już chyba wszystkie możliwości od diet po tabletki nawet te na receptę /meridia/ Chudłam na krótko, po czym waga wracała podwójnie.Nie potrafię dać sobie z tym rady. Proszę o jakąś konkretną i fachową radę. pozdrawiam

Skuteczna droga do zrzucenia nadmiernych kilogramów powinna rozpocząć
się od uświadomienia sobie, że nie przechodzimy na dietę, która słusznie większości osób kojarzy się z długą listą wyrzeczeń oraz z terminem jej zakończenia, równoznacznym z dniem osiągnięcia wagi docelowej, lecz zmieniamy na stałe swoje złe nawyki żywieniowe. Osiągniecie wymarzonej wagi poprzez zdrowe, zbilansowane odżywianie jest gwarancją utrzymania odpowiedniej wagi w perspektywie długoterminowej w odróżnieniu od efektów stosowania rygorystycznych diet, po których zakończeniu nierzadko występuje efekt jo-jo.

Wchodzi Pani w okres menopauzy, jest to czas w którym zachodzi wiele zmian w organizmie kobiety, spada poziom estrogenów a wraz z nim spada poziom leptyny (hormonu tkanki tłuszczowej). Spadek leptyny w organizmie przyczynia się do zwiększonego apetytu, co w konsekwencji u większości kobiet skutkuje tyciem.

 W okresie odchudzania powinna Pani dostarczyć swojemu organizmowi mniej kalorii
niż potrzebuje, wtedy organizm zacznie spalać nagromadzoną tkankę tłuszczową, pobierając z niej energię potrzebną do prawidłowego funkcjonowania.

- Pierwszą i podstawową zasadą zdrowego sposobu odżywiania się jest jedzenie regularne pięciu posiłków w ciągu dnia, co trzy godziny, przyspieszy to zdecydowanie podstawową przemianę materii, która niestety u kobiet w okresie menopauzy wyraźnie zwalnia.

- Istotną rolę w procesie odchudzania pełnią  warzywa i owoce. Warzyw powinno się jeść powyżej 500g, owoców ok. 300g dziennie. Zawarty w nich błonnik zmniejsza wahania glukozy we krwi oraz zapobiega zaparciom.

- W Pani codziennej diecie powinny na stałe zagościć mleczne produkty fermentowane (jogurt, kefir, maślanka) bogate w wapń, który nie tylko chroni kości przed osteoporozą, ale również pomaga pozbyć się tkanki tłuszczowej na brzuchu, przyśpieszając jej metabolizm.

- Powinna Pani korzystać z produktów skrobiowych, nieczyszczonych, takich jak kasza, ryż brązowy, makaron pełnoziarnisty, razowe pieczywo. Wszystkie te produkty są bogate
w błonnik pokarmowy, który to pęcznieje w żołądku dając uczucie sytości.

- Proszę również wprowadzić nawyk jedzenia chude mięso oraz ryby bogate w białko, które odpowiedzialne jest za przyspieszenie podstawowej przemiany materii nawet o 25%.

- W okresie menopauzy powinna Pani swoją dietę wzbogacić w produkty bogate
w fitoestrogeny, których głównym źródłem jest soja, siemię lniane czy otręby pszenne. Fitoestrogeny zmniejszają nieprzyjemne objawy menopauzy takie jak: uderzenia gorąca, zmienność nastrojów, bezsenność czy nadmierne pocenie się, dodatkowo wykazują działanie przeciwnowotworowe.

Do prawidłowej diety dołączyłabym jazdę na rowerze, basen czy spacery minimum 3 razy
w tygodniu.

Trzymam za Panią mocno kciuki,

Pozdrawiam,

 

Aneta Łańcuchowska