wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Aerobik

Ćwiczenia dla osób ze znaczną nadwagą

Thinkstock
23.10.2012

Wiadomo, żeby schudnąć, trzeba więcej się ruszać. Jednak w przypadku osób ze znaczną nadwagą o wiele łatwiej to powiedzieć, niż zrobić. Aktywność dla osób otyłych musi być „szyta na miarę”. I możliwości fizycznych, i chorób towarzyszących.

Przy znacznej nadwadze, takiej ze wskaźnikiem BMI powyżej 30, podjęcie aktywności fizycznej nie jest rzeczą łatwą. Kto nie jest otyły, ten nie zrozumie: nie dość, że wykonanie pewnych ćwiczeń, ruchów może nastręczać trudności (lub być zwyczajnie niemożliwe), to jeszcze trzeba brać pod uwagę uwarunkowania zdrowotne. Nadmiar kilogramów obciąża stawy i więzadła (stąd osoby ze znaczną nadwagą najczęściej cierpią na choroby zwyrodnieniowe), to jednocześnie utrudnia utrzymanie równowagi (więc łatwiej o kontuzje). Ponadto ćwiczenia mogą spowodować gwałtowny wzrost ciśnienia krwi, co może być niebezpieczne dla osób cierpiących na choroby układu krążenia i nadciśnienie. Z kolei w przypadku cukrzyków (ta choroba często współistnieje z otyłością) może dojść do gwałtownego spadku cukru na skutek wzrostu stężenia insuliny we krwi, a to też grozi poważnymi konsekwencjami. Tyle o zagrożeniach. Jest jednak i plus. Osoby z dużą nadwagą szybciej widzą efekty ćwiczeń – waga spada, kondycja rośnie, a wyniki badań ulegają poprawie.



Marsz i pływanie

Osobom otyłym, szczególnie z chorymi stawami, cukrzycą czy nadciśnieniem, poleca się ćwiczenia aerobowe, czyli takie, przy których mięśnie produkują energię, wykorzystując procesy tlenowe. To z reguły ćwiczenia jednostajne, angażujące wiele partii mięśni. Mogą to być marsze, początkowo w umiarkowanym tempie lub nordic walking. Zalecane jest też pływanie i aquaaerobik – obie te formy aktywności w wodzie odciążają stawy i niwelują ewentualny późniejszy ból kolan czy kręgosłupa.
Dopuszczalna jest również gimnastyka. Albo indywidualna (wcześniej warto porozmawiać z lekarzem czy magistrem rehabilitacji, jakiego rodzaju ćwiczenia można wykonywać), albo grupowa – najlepiej na specjalnie organizowanych zajęciach dla otyłych lub w klubach dla „puszystych”. Takich klubów jest w Polsce dużo, a ćwiczenia w grupie mają dodatkowo tę zaletę, że jednoczą, motywują, a dodatkowo – przez obecność osób o podobnym problemie – dają potrzebne w takich chwilach wsparcie. Trzeba jednak pamiętać, by przed rozpoczęciem zajęć poinformować osobę prowadzącą o swoich chorobach, tak by mogła wykluczyć niewskazane ćwiczenia.

Dla osób ze znaczną nadwaga polecana jest też jazda na rowerze, ale uwaga: tylko stacjonarnym. Wycieczki plenerowe grożą kontuzjami, a i technicznie, ze względu na obciążenie sprzętu, jazda na zwykłym rowerze nie jest specjalnie możliwa.
 
Niewskazane są też próby biegania. Bieg zbyt szybko męczy (a więc i zniechęca), powoduje znaczne obciążenia dla stawów, niestety może być przyczyną urazów. Zupełnie niezalecane są też ćwiczenia siłowe. Obciążają stawy i raczej modelują sylwetkę, niż przyczyniają się do odchudzania.

Nie intensywność, a systematyczność

Forsowanie organizmu na ogół kończy się fatalnie. Dlatego jeśli podejmujemy ćwiczenia, bardziej niż intensywność liczy się systematyczność. Ćwiczyć powinniśmy regularnie, 3-4 razy w tygodniu. Nie oznacza to, że w pozostałe dni można być bezczynnym. Zamiast siedzieć przed telewizorem, oglądajmy film korzystając jednocześnie ze stepera (inwestycja ok. 100 zł), zamiast jeździć windą wchodźmy po schodach, rozmawiając przez telefon – chodźmy po mieszkaniu. Więcej spacerujmy, mniej korzystajmy z samochodu. Słowem - wykorzystujmy każdą okazję do tego, by się ruszać.

Helena Maj/mmch

REKOMENDACJA
2015-12-13 12:16:52
~Grażka2

Otyłym ciężko jest zacząć ćwiczyć. Często wstydzą się pójść na siłownię. Może warto zacząć od domowej bieżni http://www.e-insportline.pl/6564/bi eznia-elektryczna-insportline-aluvi s

2015-07-28 21:38:31
~Monika

Jestem otyła. Chciałabym schudnąć, ale sama nie daję sobie rady. Czy wiecie, gdzie w Warszawie są takie miejsca, gdzie spotykają się i wspólnie ćwiczą otyłe osoby? Na zwyczajnych siłowniach jest kult ciała - osoba z dużą nadwagą spotyka się z nieprzyjemnymi spojrzeniami, ponadto trenerzy nie zawsze potrafią dobrać ćwiczenia dla osób z dużą nadwagą. No i koszty są zbyt duże - nie zarabiam tyle, by udźwignąć koszty siłowni, trenera, odpowiedniej odzieży i diety. Bę

2013-06-05 14:03:12
~mikolodianka

gwarantuję że niewiele osób faktycznie korzysta z zakupionych do domu urządzeń do ćwiczeń. po prostu szybko tracą zapał. jak chcesz się zmotywować to wejdź na stronę http://www.reflect.pl i zamów sobie koszulkę z jakimś swoim zdjęciem ale takim mega brzydkim. gwarantuję że to cię zmotywuje. a jak nie bluzkę to może bluzę? www.reflect.pl/bluzy_z_nadrukiem.ht ml

2012-11-03 17:34:46
~Basia_79

Stosowałam te ćwiczenia w połączeniu z jagodą acai, którą zakupiłam ze strony acaiberry.info.pl w ten sposób udało mi się schudnąć 11,5 kg w dwa miesiące, więc polecam połączenie tych ćwiczeń z jagodą efekt murowany nie trzeba być na jakiejś specjalnej diecie tylko wystarczy nie spożywać białego pieczywa i makaronów w każdym razie to tak u mnie wygląda jeśli chodzi o ograniczenia związane z odżywianiem

2012-11-03 15:44:02
~malina

dietek.pl- najnowsza metoda odchudzania dostępna także w Polsce.

2012-11-01 19:01:07
~odchudzającaaa

Ja osobiście polecam Callanetics :) ćwiczenia wymagające, ale przynoszą świetne rezultaty... a w połączeniu z dietą są genialne... Trochę motywacji i rezultat gwarantowany:D http://mmotywacja.bl ogspot.com/

2012-10-31 18:17:18
~kasia

Same ćwiczenia nie wystarczą. Jedyny sposób na zdrowe odchudzanie i długotrwałe wyniki jest zmiana nawyków żywieniowych. Po co całe życie się odchudzać, to jest bardzo męczące dla naszego organizmu. Ja już z tym nie mam problemu, zmieniłam nawyki żywieniowe, ale pomógł mi w tym polecając mi świetny program konsultant Wellness(idealnafigura.com/gberes), schudłam zdrowo, bezpiecznie, co najważniejsze utrzymuje już ponad rok świetną figurę.Każdej to polecam

2012-10-25 08:44:39
~Maciej

Szczupła sylwetka i pozostawanie w dobrej formie kojarzy się z ciężką pracą i odmawianiem sobie wszystkiego, co dobre. Tymczasem istnieje cała masa rzeczy, które możemy robić, by poprawić swój wygląd i kondycję, a które są przyjemne i pożyteczne. Bo jesz ulubione posiłki i tracisz na wadze. Tłuszczyk się spala sylwetka szczupleje ja tak pozbyłem się 15 kg dwa lata temu i do dziś trzymam wagę. Polecam kilocotydzień.pl

2012-10-25 08:44:22
~Maciej

Szczupła sylwetka i pozostawanie w dobrej formie kojarzy się z ciężką pracą i odmawianiem sobie wszystkiego, co dobre. Tymczasem istnieje cała masa rzeczy, które możemy robić, by poprawić swój wygląd i kondycję, a które są przyjemne i pożyteczne. Bo jesz ulubione posiłki i tracisz na wadze. Tłuszczyk się spala sylwetka szczupleje ja tak pozbyłem się 15 kg dwa lata temu i do dziś trzymam wagę. Polecam kilocotydzień.pl

2012-10-25 08:43:43
~Asia

Kiedy dieta jest skuteczna -gdy zapewnia uczucie sytości, dzięki zwiększonej zawartości błonnika pokarmowego, dostarcza więcej energii, mimo obniżonej kaloryczności, pozwala na skuteczną redukcję masy ciała bez wyrzeczeń Indywidualne dopasowanie dzięki radom i przepisom na kilocotydzień.pl Będziesz chudnąć nawet 1 kg na tydzień!

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.