wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Aerobik

Trening w zawieszeniu, czyli ćwicz jak żołnierz

To forma aktywności fizycznej, która wykorzystuje wagę ciała osoby trenującej. W ten sposób ćwiczymy wiele grup mięśniowych, a przede wszystkim wzmacniamy więzadła, co chroni przed ewentualnymi kontuzjami. Trening w zawieszeniu został ułożony dla amerykańskich żołnierzy, a dziś cieszy się popularnością na całym świecie.

Amerykanin Randy Hetrick to były komandos Navy SEALs, elitarnej jednostki specjalnej liczącej ok. 2,5 tys. żołnierzy, przeznaczonej do zadań niekonwencjonalnych, która działa na morzu, lądzie i w powietrzu. W czasie swojej służby Hetrick zauważył, że żołnierze przebywający przez wiele tygodni w bunkrach, kryjówkach czy łodziach podwodnych nie mogli wykonywać pełnego treningu, a także brakowało im sprzętu do ćwiczeń, co znacząco obniżało ich kondycję fizyczną. Wpływało to niekorzystnie na wartość bojową żołnierzy i zdaniem Hetricka mogło bezpośrednio przyczynić się do negatywnego wyniku akcji.

Nie tylko dla żołnierzy

Dlatego na początku lat 90. ubiegłego stulecia Randy Hetrick zaczął szukać sprzętu, który byłby lekki, niewielki i łatwy do przetransportowania, dzięki czemu żołnierze mogliby zabierać go ze sobą na misje. Zależało mu również, aby był to trening angażujący całe ciało. Dlatego zaczął korzystać z pasów nośnych od karabinów, sprzętu wojskowego, a także ze starych pasów do jiu-jitsu. Początkowo służyły one głównie do podciągania się w różnych pozycjach – tak, aby pobudzić jak najwięcej grup mięśniowych.


Po odejściu ze służby Amerykanin skoncentrował się na swoim pomyśle i w końcu udało mu się stworzyć pasy do ćwiczeń w optymalnych rozmiarach zwane TRX Suspension Trainer. Zaczęto je sprzedawać na masową skalę od 2005 roku. Obecnie trening w zawieszeniu uprawiają nie tylko amerykańscy żołnierze, ale również przedstawiciele innych służb mundurowych, sportowcy czy miłośnicy fitnessu oraz aktywności fizycznej. „Jestem zaskoczony szybkim sukcesem TRX” – napisał Randy Hetrick na swojej stronie internetowej.

W domu i ogrodzie

Istotą tej formy treningu jest wykorzystanie masy ciała osoby trenującej. Ćwiczenia wykonuje się ze specjalną taśmą – przypomina ona literę „Y”; do jednego z ramion przymocowany jest specjalny karabińczyk, na jej końcach znajdują się uchwyty, a całość ma regulację długości. Dzięki temu ćwiczyć można wszędzie – na siłowni, w domu, na sali gimnastycznej, w ogrodzie czy na podwórku. Montaż trwa zaledwie kilkadziesiąt sekund. Ważne, aby znaleźć stabilny punkt mocowania taśmy: hak, ogrodzenie, gałąź, drążek rozporowy itp. Chodzi o to, aby wykorzystać wagę ciała i siłę przyciągania; w ten sposób w czasie wykonywania ćwiczeń powstanie niezbędny opór.

Trening w zawieszeniu angażuje całe ciało – w czasie ćwiczeń nie jest możliwe aktywowanie tylko jednej grupy mięśniowej. Ta forma aktywności fizycznej pobudza przede wszystkim mięśnie stabilizujące, dzięki czemu wzmacniają się więzadła, a to z kolei chroni przed kontuzjami, zwłaszcza podczas wykonywania nietypowych ruchów kończyn – na co skazani byli koledzy Hetricka. W ten sposób wpływamy na większą stabilność stawów, poprawiamy ogólną wytrzymałość i aktywujemy te mięśnie, które nie są używane w czasie zwykłego treningu. Trening w zawieszeniu wymaga dużej dbałości o technikę.

Sprawdzili, polecają

W czasie ćwiczeń osoba trenująca zawsze ma kontakt z podłożem (rękoma albo nogami). Szacuje się, że dzięki pasom TRX można wykonać kilkaset różnych ćwiczeń na dolne i górne partie ciała. Wskazane są m.in. pompki, podciąganie się, skręty, przysiady. Na własną rękę możemy stopniować intensywność treningu. Im staniemy bliżej punktu podparcia taśm TRX, tym obciążenie podczas ćwiczeń będzie większe. Aktywność w zawieszeniu może uzupełnić zwykły trening albo stać się alternatywą dla siłowni czy ćwiczeń na sali gimnastycznej. Sprawdzi się niezależnie od wieku, płci czy kondycji fizycznej.

„Ćwiczę z pasami TRX od kilku miesięcy i efekty są widoczne gołym okiem. Schudłem, wzmocniłem się, mam znacznie lepszą firmę. Początkowo trenowałem ze specjalistą, a teraz ćwiczę sam; w domu albo na świeżym powietrzu. Szczerze polecam” – przekonuje Tomasz. „Spróbowałam treningu z pasami i już wiem, że to coś dla mnie. Bo ćwiczyć mogę wszędzie i kiedy chcę, a na efekty nie trzeba długo czekać” – dodaje Magda.

W 2010 roku magazyn „Men’s Health” uznał TRX Suspension Trainer najlepszym sprzętem do treningów.

Ewa Podsiadły-Natorska/mmch/fitess.wp.pl

REKOMENDACJA
2013-06-05 13:45:16
~mikolodianka

ja jestem mamą i codziennie czuję się jak żołnierz kiedy po schodach muszę dźwigać wózek z 10kgcórką na nim, bo nawet pomiędzy dworcem centralnym w warszawie a mariotem nie ma windy a przecież jakoś przejść musimy. warszawa to taka wybitna wizytówka tego jak jest w całej polsce że aż sobie zamówiłam koszulkę na http://www.reflect.pl z rysunkiem pałacu kultury na wózku dziecięcym który wali się na schody. taka metafora. www.reflect.pl/koszulki_z_nadrukiem .html

2013-02-28 14:52:13
~Aga

Witajcie! Wiecie jaki macie IQ? Zapraszam do sprawdzenia na iq.098.pl (:

2013-02-26 11:07:18
~Ania

Cześć Czy znacie swój iloraz inteligencji IQ? Zapraszam do wzięcia udziału w teście IQ.098.pl

2013-02-22 17:17:50
~Helka

Jedyne co mnie teraz obchodzi, to to, czy zdołam wyleczyć moje stawy kolanowe. Przeciążyłam je w trakcie biegania i żałuję, że nie wzmacniałam ich wcześniej. Póki co łykam kropelki vitral3 i wymrażam stawy. Mam nadzieję na odbudowanie chrząstki.

2013-02-16 14:35:13
~Beata

Witam Jak dobrze znasz samego siebie? Tutaj (iq.098.pl) masz możesz zdobyć wiedzę o własnym IQ Pozdrawiam,

2013-02-16 10:47:22
~kasia

Same ćwiczenia nie wystarczą. Jedyny sposób na zdrowe odchudzanie i długotrwałe wyniki jest zmiana nawyków żywieniowych. Po co całe życie się odchudzać, to jest bardzo męczące dla naszego organizmu. Ja już z tym nie mam problemu, zmieniłam nawyki żywieniowe, ale pomógł mi w tym polecając mi świetny program konsultant Wellness(idealnafigura.com/gberes), schudłam zdrowo, bezpiecznie, co najważniejsze utrzymuje już ponad rok świetną figurę.Każdej to polecam

2013-02-15 20:58:52
~AMELIA

Ćwiczenia warto połączyć z odpowiednim żywieniem, ja ćwiczę i stosuję dietę zimową http://vivalavita.pl/dieta-dietazim owa-19.html chudnę szybciej i do tego wykształcam mięśnie :D

2013-01-26 09:59:26
~AWF

do haterów. to jest jeden z lepszych wynalazków w branży fitness. inna sprawa to zaporowa cena, ale coś takiego można samemu skonstruować za 30 zł :)

2013-01-26 08:58:08
~daro

Uprawiam sport, nie pracuję i dorabiam ponad 20000zł miesięcznie w systemie z strony: bogaty-typy.pl Życie jest po to aby z niego korzystać///

2013-01-26 08:56:12
~yy555uu

Czego się to na współczesne "misje" nie zabiera ? Misjonarze-zbrodniarze.

12

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.