wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Aerobik

Jak zmierzyć wydolność fizyczną?

22.07.2009

Ważnym etapem w planowaniu treningu jest ocena wydolności. Podpowiemy Ci, jak ją zmierzyć, jak przebiega test laboratoryjny i jakie dolegliwości mogą pojawić się podczas badania. Poznaj swój organizm i wykorzystaj tkwiący w nim potencjał.

Wydolność fizyczna jest jednym ze wskaźników stanu zdrowia i ogólnej sprawności. Określa ona potencjał możliwości ustroju do wykonywania wysiłków z udziałem dużych grup mięśniowych. Im wyższa wydolność, tym wolniej narasta zmęczenie, szybciej następuje likwidacja zmian po zakończeniu danej czynności.

Na wydolność fizyczną mają wpływ różne czynniki, w tym: wydolność krążeniowo-oddechowa, siła i wytrzymałość mięśniowa, skład ciała i inne. Podstawową miarą wydolności fizycznej jest wielkość maksymalnego pochłaniania tlenu (VO2 max), czyli pułap tlenowy. Stwierdzono, że maksymalny pobór tlenu determinuje zdolność do wykonywania długotrwałych wysiłków.

Istnieje wiele metod pomiaru wydolności fizycznej. Testy wysiłkowe znajdują zastosowanie przy kwalifikacji do uprawiania różnych dyscyplin sportowych, są miarą postępu treningu. Poznanie skutków aktywności ruchowej pozwala na świadome dozowanie wysiłku dostosowane do potrzeb i możliwości organizmu. Dokładne badania wydolności wykonywane są pod okiem lekarza medycyny sportowej, kardiologa i pulmonologa.

1 2 3 4 5
Tagi: wydolność
REKOMENDACJA
2009-11-17 23:55:22
~body

No właśnie ja też nigdy nie wierzyłem w magiczną moc żeń szenia, a jednak... przyznaję bez bicia, że się pomylilem!

2009-11-11 10:58:36
~A.K

Ja nigdy nie byłem przekonany do suplementów, ale muszę przyznać, że na aktywność fizyczną te z żeń szeniem są naprawdę dobre. Kiedyś bardzo dużo ćwiczyłem, później przez brak czasu przestałem, a teraz znowu zacząłem się ruszać. Pozdrawiam

2009-11-09 14:43:26
~Cim

A ja Bodymaxa w wersji sport łykałem żeby aktywność sobie poprawić. 3 miesiące i kondycja jest taka jak jakiś czas temu, jak ćwiczyłem.

2009-11-07 17:29:59
~Kajka

Jeszcze niedawno to ja bez mierzenia swojej wydajności wiedziałam, że wynosi ona 0 :P Ale teraz trochę się poprawiło. Zaczęłam w domciu ćwiczyć, trochę się ruszać na dworze. Żeń szeń łykałam żeby zakwasów nie mieć no i żeby kondycja troszkę poszła do góry. Na szczęście podziałało i nawet z czystej ciekawości bym sobie zmierzyła tą wydajność :P

2009-07-23 20:29:51
~GEWR

http://www.nagrodanabank.pl/link form/generate/partner/23611/product /5 SUPER NAGRODY! NIE ZWLEKAJ, AKCJA TRWA TYLKO DO KOŃCA LIPCA! http://www.nagrodanabank.pl /linkform/generate/partner/23611 /product/5

2009-07-23 20:27:06
~mgr po AWF

Zal zgadzam sie z przedmówcą, te schodki to sie nazywa test harwardzki, a te klasniecia i bieg w miejscu to test zuhory. Prosze sobie sprawdzic w google. Polecam test coopera to jest dopiero prawdziwy test na wydolność. mgr po AWFiS

2009-07-23 20:05:15
~Wito

Nie zgadzam sie z przedmowcami, nie zauwazylem zadnych bledow a testy wykonywane samodzielnie pokaza mniej wiecej jaką sie ma kondycję i o to chodzi a nie o dokladnosc paru miejsc po przecinku. Zapewne nic o koksie nie bylo i domorosli kulturysci sie zawiedli.

2009-07-23 19:41:26
~Adam

na treningi i zdrowe odchudzanie polecam naturalne,pelne protein wildwestjerky-maja tylko 64 kalorie i sa pyszne

2009-07-23 19:20:27
~wojtek

nic dodać nic ująć, popieram przedmówców inne kryteria powinny być dla różnych grup wiekowych coś co dla 19 czy 20 latka jest rozgrzewką dla 40 latka może być forsowne. Brak też informacji nt. intensywności wysiłku przy większości z ćwiczeń

2009-07-23 19:10:40
~Gosia

te testy sa tak ogólnie opisane, ze az brak słów zeby to skomentowac.. gdyby to przeczytali wykładowcy od fizjologii to aż strach sie bac:P

12

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.