wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Bieganie

Po jakiej nawierzchni najlepiej biegać?

123RF
25.04.2013

Bieganie po asfalcie nie jest najlepsze dla naszych stawów, nie każdy ma jednak takie szczęście, by mieszkać w uroczym domku na Mazurach i codziennie przemierzać kilometry w lesie.


Amortyzacja
Ostatnio bardzo popularne są takie rozwiązania, jak buty do biegania naturalnego. Sama dobrze się czuję w butach, które nie mają grubej podeszwy amortyzującej, tylko taką z twardej, elastycznej gumy, dzięki czemu stopa jest chroniona przed zagrożeniami. Ich wadą jest jednak fakt, że nie mają wbudowanej amortyzacji. Podczas biegania w butach minimalistycznych wykorzystujemy naturalną zdolność naszych stóp do amortyzowania upadku. Jeśli jednak stawiasz pierwsze kroki i wiesz, że będziesz biegać głównie po betonie czy asfalcie, warto pomyśleć o butach, które mają choć niewielką amortyzację. Dzięki temu będziesz się czuć naturalnie i od samego początku przygotowywać ciało do minimalistycznego rozwiązania, jednak zrobisz to bezpiecznie.

Piach lub śnieg
Na szczęście długą zimę mamy już za sobą, ale warto pamiętać o tym, że trening w śniegu, wymaga większej siły niż bieg po ulicy. Szybciej poczujesz zmęczenie, trudniej też będzie uzyskać dobry czas. Dlatego zimę warto wykorzystać do trenowania siły biegowej, a szybkość zostawić na wiosnę. Podobny trening możesz sobie zafundować o innej porze roku. Gdy nie ma śniegu, postaw na trening w piasku (plaża, las) lub wykorzystaj wzniesienia do robienia podbiegów.

Mieszaj i baw się
Jeśli jesteś typowym mieszczuchem, staraj się biegać częściowo po parku, w weekendy biec do lasu. Gdy tylko jest szansa, wybieraj choć na kilkaset metrów miękkie podłoże, takie jak trawa, by odciążyć stawy i trenować na zróżnicowanym podłożu.



Skocz na bieżnię
Jeśli danego dnia pracujesz nad prędkością, postaw na bieżnię, najlepiej tartanową. Jest mnóstwo szkół czy ośrodków sportowych, które mają boisko z taką bieżnią. Jest miękko, świetnie się wybija - czysta przyjemność. Do tego jest to idealne miejsce do realizowania treningów rozwijających szybkość: sprintów, interwałów, czy biegów typu "tempo run".

Biegi górskie i terenowe
Nawet jeśli jesteś miejskim biegaczem, warto choć raz w życiu zapisać się na bieg terenowy lub górski. Piękne widoki wynagrodzą ci każdy trud. Do tego są to biegi, gdzie nie liczy się czas: zatrzymujesz się, by przebrnąć przez rzekę lub by wspiąć się pod górę. To zupełnie inny rodzaj wysiłku. Zaopatrz się jednak w odpowiednie obuwie, ponieważ przy tego rodzaju biegach łatwo o kontuzje.

Zwiedzaj i podziwiaj
Zanim wybiegniesz, zastanów się, jakiego rodzaju trening zamierzasz zrealizować. Jeśli wiesz, że po wybieganiu planujesz sprinty, obierz taką trasę, by odcinek szybkościowy realizować na płaskim terenie, który nie jest zbyt zaludniony. Powinien też być umiejscowiony blisko domu, bo jeśli wyciśniesz z siebie wszystko, nie będziesz mieć chęci na kolejne kilometry. Wystarczy, że przebiegniesz spokojnie 2 km, by obniżyć tętno.

Jeśli planujesz dłuższe wybieganie, wybierz ciekawą trasę, by można było rozkoszować się widokiem i nie zanudzić. Możesz w ten sposób zwiedzać miasto, dotlenić się w lesie, czy wpaść do znajomego (takie punkty sprawiają, że biegniemy do celu, więc jest mniejsza szansa, że stracimy motywację i skrócimy trasę biegu).

Planuj, ale też bądź spontaniczny
Zanim wybiegniesz z domu, zastanów się, ile masz czasu i jakiego rodzaju trening chcesz wykonać. Pamiętaj, że musisz jeszcze być w stanie wrócić. To nie bieżnia mechaniczna, gdzie wystarczy wcisnąć "STOP". Dobrze mieć przy sobie kartę miejską na wypadek awarii typu skurcz czy skręcona kostka. W weekendy czy wieczorami, kiedy nic cię nie ogranicza, pozwól sobie czasem na spontaniczny dobór trasy i zobacz, jakie są uroki biegania bez GPS-a i planu treningowego.

 

O autorce:

 

 

 Anna Szczypczyńska, 29 lat. Dziennikarka, blogerka. Bieganie, trening siłowy i zdrowe odżywianie się to jej pasja, której najchętniej oddaje się po godzinach pracy. W 2010 roku zrobiła dyplom w Premier London Academy, gdzie poszerzała wiedzę na temat treningu i żywienia. Biegać na serio zaczęła w zeszłym roku i wtedy też pokonała swój pierwszy maraton łamiąc magiczne 4h. W tym roku zapisała się już na kolejne i planuje zmierzyć się z ultramaratonem górskim...

 

Zajrzyj na jej bloga: www.pannaannabiega.pl

 

 


 

Pannaannabiega.pl/ese/

REKOMENDACJA
2014-11-07 16:33:36
~jolka

Też muszę biegać po betonie, ale co poradzić jak nie mieszka się nad morzem czy w górach. A co do sklepu to kupuję na dobiegania.pl. Z paczkami nie ma najmniejszych problemów. Wysyłkę robią błyskawicznie więc i zamówiony towar masz szybciutko. A odzież też mają i też zadzryło mi się ją u nich kupować. Spory wybór marek, rodzajów więc można sobie zrobić naprawdę fajne zakupki. Mnie takie rozwiązanie wyjątkowo odpowiada. Nie tracę czasu, nie stoję w kolejkach, nie u

2014-11-06 23:42:56
~pati

Oj nie jest nie jest. Świetnie o tym wiem. Niestetyu zaliczam się do tej grupy biegaczy, którzy muszą borykać się z bieganiem po asfalcie. W pobliżu żadnego parku, żadnego lasku, nie mówiąc już o plaży. Bez dobrych butów daleko bym więc nie zabiegła. A powiedz co to za sklep? Takie zakupy to same zalety więc może też zaczęłabym kupować buty w Internecie. Odzież też mają? Kupowałaś coś? Jak jest w ogóle z paczkami? Ostatnio czekałam na przesyłkę ponad dwa tygodnie

2014-10-29 22:50:51
~jolka

Ważne też żeby zawsze pamiętać o dobrych butach. Bez nich żadna nawierzchnia (może poza piaskiem) nie jest fajna. Ja kupuję buty w Internecie, mam sprawdzony sklep, który zawsze sprawdza się doskonale. Mają też odzież więc w jednym miejscu, bez wychodzenia z domu mogę kupić wszystko.

2014-10-13 09:55:36
~kasiajat

Myślę, że najlepsza nawierzchnia jest trochę miękka, niekoniecznie asfalt, raczej piaszczysta ubita droga, ale z drugiej strony mając dobre buty typu Newbanalce z dobra amortyzacją, nie czuć różnicy w tak dużym stopniu.

2013-07-14 11:45:27
~kasia

Jedyny sposób na zdrowe odchudzanie i długotrwałe wyniki jest zmiana nawyków żywieniowych. Po co całe życie się odchudzać, to jest bardzo męczące dla naszego organizmu. Ja już z tym nie mam problemu, zmieniłam nawyki żywieniowe, ale pomógł mi w tym polecając mi świetny program konsultant Wellness(idealnafigura.com/gberes), schudłam zdrowo, bezpiecznie, co najważniejsze utrzymuje już ponad rok świetną figurę.Każdej to polecam

2013-04-28 17:36:23
~Ja

'' Jezeli jestes mieszczuchem '' K... a ty jestes z wioski ? Czemu artykul jest pisany tak ch... jezykiem z gimnazjum. ?

2013-04-28 17:34:40
~Ja

Jakas bzdura, ktos niezle musial sie upalic by takie gowno napisac.

2013-04-28 17:27:58
~mar

Jak biegać w mieście, żeby nie ucierpiały na tym stawy?.... nie moczyć w nich stup po bieganiu

2013-04-28 16:56:02
~firer

A ja mam kolege który ułożył mi diete i schudłem 20 kg w 4 miesiace. Bez żadnych głodówek. Dla zainteresowanych zostawiam numer gg do niego: 45726110 lub meil firer2010@wp.pl

2013-04-28 16:50:57
~biegacz

za ten artykuł też zapłacił Adi***s "styropian"?

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.