wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Bieganie

Biegowe fakty i mity

123RF
26.06.2013

Hellozdrowie.pl

Dzisiaj niemal każdy biega, biegał albo właśnie zamierza zacząć. Dlatego gromadzimy dla was wszystko to, co zawsze chcieliście wiedzieć o bieganiu. Ustalamy fakty. Obalamy mity.

Bieganie stało się masowe. I jak w każdym ruchu masowym prawdy przekazywane z ust do ust mieszają się z mitami, gubią swoje źródła, w końcu są przekręcane niczym Biblia w ustach inkwizytora. Zmierzmy się więc z biegowymi mitami. Mamy dla was minibiblię biegacza!

1.    Maraton powinien mieć 37 km
Współcześnie 42 195 m jest liczbą świętą i dystans ten mierzy się z bardzo dużą dokładnością. Tradycja mówi, że to dystans, który pokonał wysłannik z pola bitwy pod Maratonem do Aten. Dobiegł do miejsca przeznaczenia, przekazał informację o zwycięstwie i padł.


Jak było naprawdę? Inaczej. Dystans z Maratonu do Aten wynosi 37 kilometrów. Skąd więc ponad 42? Na pierwszych nowożytnych igrzyskach zaokrąglono liczbę do 40 i tak zostało na 12 lat. Dla wygody mierniczych. W 1908 r. z kolei dla wygody królowej angielskiej przedłużono trasę o ponad 2 kilometry. Tak, by mogła z trybun oglądać zawodników wbiegających na metę.

2.    Nie potrzebujesz amortyzacji
Przez tysiące lat ludzie biegali w cienkich trzewikach o skórzanej podeszwie lub na bosaka. Pierwsze buty z amortyzowaną podeszwą pojawiły się w latach 70. i od tamtego czasu stopniowo nabierały grubości – przede wszystkim pod piętą. W ten sposób zmieniło się ustawienie stopy. Podniesienie pięty spowodowało, że biegacz bardziej na niej ląduje i nie korzysta z amortyzujących właściwości ścięgien i mięśni łydki czy stopy. Dodatkowo warstwa pianki znacznie się ugina i w ten sposób uwypukla wady biomechaniczne. Jeśli biegacz ma tendencję do skręcania stawów do środka – w miękkich, grubych butach to zjawisko będzie spotęgowane. Przez lata rozwoju sprzętu biegowego konsekwencją tego było dalsze dokładanie elementów do buta – plastikowych stabilizatorów, specjalnych wkładek z twardszej pianki od wewnątrz, by zadbać o stabilizację, która byłaby całkiem niezła, gdyby... w ogóle pozbyć się amortyzacji lub ograniczyć ją do minimum.


Analiza 40 lat historii sprzętu biegowego doprowadziła wielu naukowców do wniosku, że najlepiej jest uczyć człowieka biegać od początku. Stopniowo przez lata pozbawiać go wszystkich udogodnień, od których się uzależnił.

3.    Biegając na bosaka, nie potniesz nóg
Doświadczeni biegacze bosonodzy (np. Stanisław Marzec, który bez butów przebiegł 10 km poniżej 30 minut) sugerują, że zacięcie szkłem czy kawałkiem metalu leżącym na ziemi zdarza się bardzo rzadko. Ale jest i minus. Od biegania boso raczej rozbolą cię łydki. Wystarczy puścić biegacza na kilka minut na bieżnię mechaniczną bez butów, by zobaczyć, jak zmienia się jego krok. Zaczyna korzystać z naturalnej amortyzacji poprzez ugięcie łuku stopy, napięcie mięśni łydek, stopa ląduje bardziej pod biegaczem niż przed nim, a wybicie następuje z większym udziałem tyłów ud.

4.    Bieganie niszczy stawy – czyżby?
Gdyby potraktować to jako aksjomat – Serge Girard nie miałby stawów w ogóle. Ma on bowiem w zwyczaju biegać po ponad 70 km dziennie na trasach takich jak Paryż – Tokio czy Los Angeles – Nowy Jork. I bawi się w takie wyprawy od ponad 20 lat.


Bieganie często jest jedynie odkryciem pewnych wad w budowie, które zawodnik miał od urodzenia. To tak jak z żarówką – nie wiesz, że jest przepalona, dopóki nie wciśniesz włącznika. A przecież nie mówi się, że to włączanie psuje żarówkę.


Kontuzje zdarzają się też w momencie, gdy biegać zaczyna osoba, która wcześniej była zupełnie nieaktywna i szybko chce nabrać sprawności. Po prostu przeciąża swój organizm – tak samo jak zapalony początkujący narciarz czy koszykarz. A biegacze uprawiający swój sport regularnie stawy mają zdrowe.

5.    Nie da się nauczyć biegać ładnie
Jeśli się uprzesz, by biec z wyprostowaną sylwetką i lądować na przodostopiu, uda ci się to tylko przez parę minut. Potem, gdy się rozproszysz lub zmęczysz, wrócisz do swojego normalnego kroku. To, która część stopy dotyka podłoża jako pierwsza, jest jedynie jednym z ogniw rozbudowanego łańcucha ruchu. Konsekwencją długości, kroku, kąta ułożenia miednicy, siły odbicia, stopnia rozciągnięcia. Nie da się tego nauczyć w weekend czy przez miesiąc. Żeby mieć ładny krok biegowy, trzeba być po prostu bardzo sprawnym. Mistrzowie biegają zwykle leciutko pochyleni do przodu i robią około 180 kroków na minutę.

 

1 2
REKOMENDACJA
2014-05-11 22:30:01
~pipi

Biegam codziennie od 4 miesięcy. Przedtem nie biegała nigdy Kontuzje się zdarzały - zapalenie stawów, zerwanie mięśnie. Obecnie jestem w stanie pokonać 2 km w czasie 8 minut (na początku było to ok. 12 -13 minut) Mam prawie 40 lat, 3 ciąże za sobą. BMI w tej chwili to ok 20

2014-04-07 16:42:17
~Madzia

Darmowe bony na paliwo o wartości 100 zł. Do wykorzystania na dowolnej stacji. :D Polecam http://link.mil.pl/bonyp aliwowepln/

2013-12-20 15:27:40
~Małgorzata

Faktem jest, że biegając tracimy minerały z organizmu, aby zwiększać swoje możliwości i odporność sama korzystam z inhalacji w Grota Solna Solana Wrocław

2013-06-27 15:47:47
~Posejdon

Jedyna prawda to ta o Bibli i jej zdezolowanych wyznawcach.

2013-06-27 15:29:01
~aloha

" A przecież nie mówi się, że to włączanie psuje żarówkę" alez tak, wlaczanie psuje zarowke :)) intuicyjnie wiem o co "biega" ;). ale porownanie do kitu

2013-06-27 14:25:18
~jano

bieżnia na siłowni niszczy kolana i to fakt !!! Niedowiarków kieruję do google i poczytanie o mikro przesunięciach bieżni podczas biegu

2013-06-27 11:55:34
~Up

53 lata. Zacząłem biegać w sumie od podstaw, aby zbudować kondycję na wczasy w górach. Bo przy biurowej pracy i siedzącym trybie życia taka wyprawa musi być wyzwaniem, i trzeba mu podołać. Początki były ciężkie, ale po ok. 2-3 tygodniach mogę już ubiec 5 km na jednym dechu. Z powrotem daje to ok 10 km w 2 turach. Niestety po kilku takich biegach zaczęły mnie boleć kolana. Widać organizm daje znać o przeciążeniu. Ale skoro to nie wyczyn to można spokojnie biegać po 5-6 k

2013-06-27 11:10:49
~Lionardo

ja biegac nie moge problemy z kregoslupem ale zato polecam rower od czerwca 2012 cos mi odbilo i niech tak zostanie ponizej podaje link do moich wypadow rowetowych www.rowerowe-wypady.eu

2013-06-27 10:33:53
~TM

Sęk w tym, że wielu traktuje bieganie jako sposób na schudnięcie. Niestety jest to jeden z gorszych sposobów na to, a biegacz amator wobec braku rezultatów zaraz się zniechęca. Bardziej polecam marsze lub/i intensywną jazdę na rowerze: jest przyjemniej, mniejszy wysiłek a rezultat duuuużo lepszy!

2013-06-27 09:00:26
~BJ

Do Dajin- jeszcze jeden,być może najważniejszy: zapewnimy miejsca pracy młodym,zrobimy z Polski druga Irlandię,tak,że młodzi będą wracać do Polski,aby tu pracować!

12

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.