wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Bieganie

Biegowy styl

123rf
31.07.2013

Hellozdrowie.pl

Gdy rozmawiasz o rowerach, zwykle pytasz: Górski czy szosowy? O siatkówce: Halowa czy plażowa? Bieganie, choć z pozoru jednolite i monotonne, również ma swoje odcienie, którym warto się przyjrzeć. Zanim powiemy bieganiu „nie” lub zanurzymy się w którąś z jego odmian, warto pogrzebać w jego stylach i odmianach. Jeśli denerwuje cię nuda biegu – skup się na krótkich dystansach, gdzie jesteś niczym pędzący meteor. Jeśli masz dosyć miasta – weź pod uwagę bieganie turystyczne.


Poniżej znajdziesz cztery wymiary, którymi możemy się kierować, gdy zastanawiamy się nad treningiem biegowym. Nie nakazujemy wszystkim się ścigać. Nie pchamy wszystkich w teren. Pobawcie się tym zestawieniem i zastanówcie, czy chętniej zostaniecie „rekreacyjnym maratończykiem biegającym na asfalcie w butach z amortyzacją”, czy „nastawionym sportowo specjalistą od 10 km wybierającym głównie terenowe wyścigi”.


Sport czy rekreacja?


Gdy pierwszy raz zakładasz biegowe buty, zwykle mówisz: „To tylko zabawa” i nie masz zamiaru się ścigać. Trening ma pomóc utrzymać formę i zgubić kilogramy, które przypałętały się nie wiadomo skąd. Gdy ćwiczysz raz w tygodniu lub rzadziej – raczej nie startujesz w zawodach. Jednak gdy zanurzasz się głębiej w biegowym hobby, prędzej czy później pojawia się chęć sprawdzenia granic swoich możliwości. To tak jak z nowym samochodem – wyjeżdżając na długą prostą, chętnie dociśniesz pedał „do deski”, by sprawdzić, ile da się wycisnąć z silnika. Jeden po takim doświadczeniu będzie już zawsze starał się poruszać jak najszybciej, inny będzie zawsze traktował bieganie jako formę relaksu.

 

Wiele osób nigdy nie spróbowało treningów tempowych, interwałów czy sprintów na bieżni. Wolą truchtać po lesie, słuchając muzyki z odtwarzacza, lub traktują bieg jako okazję do swobodnej rozmowy ze znajomymi.Przeciwne podejście to ścisłe trzymanie się planu treningowego, prowadzenie dzienniczka, kontrola tempa za pomocą odbiornika GPS i regularne starty.
Które jest ci bliższe? Żeby wybrać swój własny styl – spróbuj obu.


Złap swój dystans


Gdy wychodzimy na pierwsze treningi – nie mamy wyboru, ich dystans będzie ograniczony naszymi umiejętnościami, zwykle wyniesie 4–7 km. Z czasem możemy zacząć się specjalizować. W Polsce najpopularniejsze jest dążenie do dystansu maratońskiego (42 195m), którego przebiegnięcie uznawane jest za swego rodzaju maturę biegacza. Zwykle już po roku czy dwóch latach treningu można porwać się na pierwszy maraton. A później? Warto zastanowić się, jaki dystans sprawia nam największą radość. 5 km jest bardzo dynamicznym wyścigiem, na którym dosłownie „wypluwa się płuca” i który dostarcza mnóstwa emocji w krótkim czasie. 10 km to uniwersalny test ogólnej sprawności – nie jest tak bolesny jak 5 km, a również może być powtarzany raz na kilka tygodni. Półmaraton i maraton to zawody wymagające odpowiedniej taktyki i okresu przygotowawczego. Na końcu skali są dystanse ultra (np. 100 km), za które zabierają się osoby mające co najmniej kilka lat treningu w nogach.


W Polsce oprócz zawodów rozgrywanych na szybkiej asfaltowej nawierzchni coraz częściej mamy szanse startować na szlakach turystycznych (np. Maraton Gorce) czy wbiegać na szczyty (np. Bieg na Pilsko). Warto też spróbować swoich sił na krótkich, ale niezwykle intensywnych imprezach robionych na lekkoatletycznej bieżni (np. Warsaw Track Cup).


Asfalt kontra leśne ścieżki


90 proc. butów biegowych sprzedawanych w Polsce to sprzęt na asfalt. Większość biegaczy właśnie na nim stawia swoje pierwsze kroki. Równa nawierzchnia pozwala utrzymać równe tempo i kontrolować je przez cały czas. Nie absorbuje uwagi korzeniami czy kamieniami. Drogi i chodniki są dostępne przez cały rok. Nawet w czasie ulewnego deszczu czy w śnieżną zimę da się po nich biegać z rozsądną prędkością.

 

1 2
REKOMENDACJA
2014-11-07 18:34:31
~wiolka

Na dobiegania.pl. Co do nawierzchn ito masz rację, jak masz to szczęśćie, że możesz pobiegać sobie po lesie czy łące to specjalistyczne buty rzeczywiście nie są ci potrzebne. Ale większość z nas musi zadowolić się zwkłymi chodnikami, a w tym wypadku bez dobrego obuwia długo nie pobiegasz. Zaraz dopadną Cię bóle stawów i kręgosłupa i szybko w ogóle zrezygnujesz z biegania, a przecież nie o to w tym chodzi. Dlatego ja uważam, że każdy biegacz powinien zainwestować prz

2014-11-07 16:38:24
~ariadna

Widzę, że też pasjonatka biegania:) Super:) Jest nas coraz więcej. Niektórzy mówią, że to kolejna moda, która przeminie, a ja uważam, że jak ktoś zaczął biegać i się w to wciągnął to tak łatwo nie przestanie. Moje początki też były trudne, a dzisiaj: bez porównania. Czuję się o wiele lepiej, moje ciało wygląda lepiej, nawet moja cera jest młodsza i bardziej promienna. Same plusy. Nic tylko biegać. A buty faktycznie dobre trzeba mieć. Chociaż dużo zależy od nawie

2014-11-07 15:17:15
~wiolka

Ja uwielbiam bieganie. Jak zaczynałam to myślałam, że pięciu minut nie przebiegnę. Teraz biegam sobie spokojnie godzinę i nie mam zadyszki. A jak moja kondycja się poprawiła i zdrowie. Nie choruję, jestem pogodniejsza. Nie myślałam, że bieganie może dawać aż tyle korzyści. Naprawdę. Dzisiaj namawiam kogo mogę na to żeby zaczął biegać. Fantastyczne zajęcie, super hobby. Biegać możemy wszędzie. Nie wymaga to ani bardzo dużo czasu ani pieniędzy. Jedyne co to dobre buty.

2013-09-28 15:18:41
~Jojo

Buty z amortyzacją czy minimalistyczne Moją przygodę rozpocząłem od butów NB 1080 z amortyzacją(waga380gr), biegałem w nich około roku ok. Następnym zakupem były buty z małą ilością amortyzacji wybór padł na Saucony Mirage3 (ok 240gr). Pierwsze wrażenia pozytywne (pierwszy bieg w butach półmaraton Poznań 2013) rekord. Następnie normalne treningi 4-5 razy w tyg. i zaczęły się problemy z kolanami i achillesem. Teraz biegam w Nike Lunarlon jest ok kompromis między (wagą

2013-08-28 11:43:46
~basia

Mnie mówią, że wyglądam młodziej, lepiej. I faktycznie świetnie się czuję. Tajemnica polega na tym, że Odżywiam się zdrowo , jem owoce i warzywa, jem regularnie, zaczynam też od zdrowego śniadania co jest najważniejsze w tym wszystkim(zdrowesniadanie.info/gber es ; idealnafigura.com/gberes).Zdrowie jest tylko jedno, warto o niego zadbać!

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.