wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Bieganie

Slow jogging - dlaczego warto?

123RF
08.05.2014

Od wielu lat trwa­ją de­ba­ty na­ukow­ców nad tym, jaki czyn­nik decyduje o dłu­go­wieczności. Czy to wyłącznie zasługa do­brych genów? Obec­nie coraz wię­cej spe­cja­li­stów prze­ko­nu­je, że sposobem na długowieczność jest umiejętne połączenie właściwego odżywiania ze sportem. Ale jaki rodzaj aktywności fizycznej i w jakiej dawce służy na­szej wi­tal­no­ści i sa­mo­po­czu­ciu?

 

Według profesora Hiroaki Tanaka, dyrektora Instytutu Fizjologii Sportu Uniwersytetu Fukuoka w Japonii, aktywność fizyczna podejmowana codziennie przez 30 minut do godziny, ale na tyle lekka by móc ją wykonywać z uśmiechem, jest istnym panaceum na wiele dolegliwości trapiących współczesnego człowieka.

 

Dla większości z nas sport kojarzy się raczej z potem i wysiłkiem niż z przyjemnością – twierdzi profesor Hiroaki Tanaka, prekursor i propagator metody Slow Joggingu, którą od lat popularyzuje wśród Japończyków.

 

Po 65 roku życia objętość mięśni bardzo maleje, zmniejsza się też metabolizm, słabną kości, obniża się pułap tlenowy. Naukowcy coraz częściej uważają, że śmiertelność, w tym umieralność na raka, ma związek z wydajnością aerobową i kondycją fizyczną.

 

Żeby schudnąć i poprawić wydajność aerobową nie trzeba ćwiczyć ciężko, tylko systematycznie – tak jak powinno się trenować Slow Jogging. Ta forma aktywności obecnie  najpopularniejsza jest wśród osób po 60-70 roku życia, często jest to ich pierwsza „sportowa” aktywność fizyczna.

 

Okazuje się, że przy dokładnie takiej samej szybkości i takim samym dystansie wydatek kaloryczny naszego organizmu w czasie Slow Joggingu jest dwukrotnie wyższy niż przy chodzie. By spalić 200-300 kcal musimy wybrać się na dość długi, 7-10 kilometrowy spacer. Slow Jogging natomiast, również w tempie spacerowym, zapewni nam utratę tych samych kalorii już na odcinku 3,5-5 km!

 

Ruch jest prewencją  w procesie starzenia. Poprawa wydajności aerobowej zwiększa wydolność hipokampu, który jest odpowiedzialny za pamięć – a przecież z wiekiem coraz częściej skarżymy się na kłopoty z pamięcią. Obawy osób starszych o ból, zbytnie obciążenie mięśni i stawów, zbyt duży wysiłek przy Slow Joggingu nie mają podstaw. Należy tyko pilnować, by nie biegać „na piętę” lecz lądować na śródstopiu, lekko i łagodnie. Dla rozpoczynających bieganie profesor Tanaka proponuje następujący schemat – minuta Slow Joggingu, pół minuty marszu, przez około pół godziny.

 

Naturalny i nieobciążający Slow Jogging znacząco wpływa na poprawę wytrzymałości organizmu, a zarazem – jak potwierdziły badania – obniżenie śmiertelności, nawet u osób cierpiących na zespół metaboliczny. Analiza wyników badań 9 tysięcy tokijskich biznesmenów wykazała, że wśród tych o wysokiej wytrzymałości fizycznej również śmiertelność na raka była do 2,5 razy niższa.

 

Pacjenci z nadciśnieniem powyżej 75 roku życia, na lekach stabilizujących, po włączeniu Slow Joggingu na okres 9 miesięcy, 3-4 razy w tygodniu po 30 minut, już po 3 miesiącach wyraźna poprawa, po 9 miesiącach powrót ciśnienia do normy, po zaprzestaniu Slow Joggingu – powrót do poprzedniego stanu. Analogiczne badano dobry cholesterol – podczas uprawiania Slow Joggingu wzrost poziomu, po zaprzestaniu – spadek.

 

Sport a sprawność intelektualna

 

Slow Jogging ma dobroczynny wpływ również na kondycję naszego umysłu. Do niedawna wierzono, że proces starzenia nieuchronnie wiąże się ze zmniejszeniem liczby komórek mózgowych – co za tym idzie – obniżeniem sprawności intelektualnej.

 

– Dziś wiemy jednak, że ta liczba może rosnąć i maleć niezależnie od wieku i jest ściśle związana z ilością ruchu w naszym życiu. Badania 8000 osób na przestrzeni 40 lat na Uniwersytecie Kyushu wykazały, że występowanie choroby Alzheimera było najwyższe w grupie o najniższej aktywności fizycznej – twierdzi profesor Tanaka.

 

Badania Profesora Tanaki na grupie 60 i 70-latków dodatkowo wykazały, że określony rodzaj ruchu może mieć istotny związek z ryzykiem zachorowań. Ćwiczenia gimnastyczne i rozciągające okazały się niewystarczające, by zwiększyć liczbę komórek mózgowych i tym samym zmniejszyć ryzyko choroby. Slow Jogging natomiast, kontynuowany przez 6 miesięcy, 3 razy w tygodniu przez godzinę, wyraźnie wpłynął na zwiększenie ilości komórek mózgowych uczestników.

 

Buty sportowe i odzież sportowa dla każdego

 

1 2
REKOMENDACJA
2017-02-15 19:08:08
~panróża

fajnie :) ruch jest zdrowy w każdym wieku. ważne żeby się nie przeforsowywać bo też nie o to chodzi. ja biegam z KS Staszewscy i mam tam wycisk ale w granicach rozsądku bo tak to właśnie powinno wyglądać

2016-03-29 21:52:28
~nikson

http://kbpfz07b.dotests.com/

2016-02-05 00:14:17
~ania

Mnie moje buty nie obcierają, trochę je wybierałam i stanęło na New Balance, sporo osób ma z tej firmy buty, słyszałam też o NB z serii Vazee Rush, podobno lepiej amortyzują ze względu na inna budowę buty czy lepszą piankę amortyzującą, sporo osób poleca

2014-11-07 16:35:51
~ona

Więc tak: sklep to dobiegania.pl. Mają duży wybór i tak jak pisałam fajne ceny. A jeśli idzie o bieganie i podejście do butów to tak, zgodzę się z tobą. Jak się zaczyna biegać to myśli się, że buty w ogóle nie mają tutaj znaczenia i wybiera się po prostu te, które już stoją w domu. A że się do tego biegania kompletnie nie nadają to już inna sprawa. A jak się tak pobiega już trochę, poczyta, poszuka, poszpera to okazuje się, że takie buty jednak nie są dobre i trze

2014-11-07 12:18:35
~wiola

A podasz namiar na ten sklep? Też chętnie zajrzę. Czeka mnie wymiana butów na nowe i tak się rozglądam szukam, chętnie kupiłabym w sieci. Nie musiałabym tracić czasu na wycieczki po sklepach. A co do butów jako takich to wiesz, pewnie też zaczynałaś w kiepskich butach. Każdy z nas ma taki etap. Chyba że ty jesteś wyjątkiem i od razu kupiłaś rewelacyjne buty biegowe. Ale wątpię. Takie podejście przychodzi dopiero z czasem. Zgodzisz się ze mną?:)

2014-10-29 23:02:44
~ona

Czy slow, czy fast ważne żeby to robić w naprawdę dobrych butach. Ja tylko w takich biegam. Z dobrego, sprawdzonego sklepu internetowego, który zapewnia mi produkty najwyższej jakości a do tego ma naprawdę fajne ceny, które nie puszczają mnie z torbami i nie powodują, że myslę o zaprzestaniu biegania.

2014-05-19 21:44:15
~jacob

Nie musisz być gwiazdą, aby odmłodzić i poprawić swój wygląd. Nie musisz mieć milionów na koncie, aby uzyskać młodsze i piękniejsze ciało. Najważniejsze to zrobić pierwszy krok www.potegazdrowia.pl

2014-05-14 13:12:45
~50+

Świetny sport dla "dojrzałych" osób. Zaczęłam biegać i jest super. Na początku bolą łydki, ale można zacząć od 10 min. i stopniowo zwiększać czas, albo podzielić bieganie na 3 x 10 min. Po kilku dniach biegania, szkoda mi każdego dnia kiedy nie mogę z jakiegoś powodu tego zrobić. To uzależnia, bo czujesz się świetnie, lekko, szczęśliwie. A uśmiech sam wchodzi na twarz, bo to taki śmieszny, wesoły sport.

2014-05-14 10:48:54
~kasia

Odżywiam się zdrowo, jem owoce i warzywa, spożywam posiłki regularnie, nie stresuję się za bardzo. To i wiele innych wpływa, że dobrze wyglądam jak na swój wiek. Nie mam nadwagi, co w tych czasach coraz więcej z nas zmaga się z tym problemem. Ale nie ja. Polecam świetną metodę(idealnafigura.com/gberes), dzięki której teraz wyglądam lepiej, młodziej a co najważniejsze świetnie się czuję.

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.