wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Bieganie

Bieganie zmniejsza ryzyko zgonu

123RF
01.08.2014

PAP

Bieganie, choćby przez kilka minut dziennie i nawet bardzo wolnym tempem, może znacząco zmniejszyć ryzyko zgonu z powodu chorób układu sercowo-naczyniowego - czytamy na łamach najnowszego wydania „Journal of the American College of Cardiology”.

 

To, że ćwiczenia fizyczne pomagają przeciwdziałać chorobom serca, jest dobrze udokumentowane licznymi badaniami. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca co najmniej 75 minut intensywnego wysiłku fizycznego tygodniowo jako profilaktykę różnych chorób cywilizacyjnych i element zdrowego trybu życia. Jednak nikt do tej pory nie sprawdził, czy podobne korzyści mają ćwiczenia trwające mniej niż 75 minut w tygodniu.

 

Naukowcy z Iowa State University (USA) postanowili to zmienić. Przebadali ponad 55 tysięcy dorosłych osób, w wieku 18-100 lat, aby stwierdzić, czy istnieje związek między bieganiem w jakiejkolwiek formie a długowiecznością. Ich obserwacje trwały 15 lat. W tym czasie 3413 uczestników zmarło, przy czym w przypadku 1217 śmierć spowodowały choroby układu krążenia.

 

Analiza wyników pokazała, że nawet bieganie poniżej 51 minut tygodniowo, na dystansie krótszym niż 6 mil, wolniej niż 6 mil na godzinę, 1-2 razy w tygodniu obniża ryzyko zgonu w porównaniu do nieuprawiania joggingu wcale.

 

- W porównaniu z osobami niebiegającymi, biegacze mieli o 30 proc. niższe ryzyko zgonu z wszelkich przyczyn i 45 proc. niższe ryzyko śmierci z powodu chorób serca lub udaru mózgu. Żyli też średnio 3 lata dłużej niż osoby, które nie biegały - mówi dr DC Lee, główny autor badania.

 

- Korzyści z biegania są takie same bez względu na to, jak długo, daleko, często i szybko biegali uczestnicy - podkreśla naukowiec. - Nie zależały też od wieku, płci, wskaźnika masy ciała, stanu zdrowia, palenia tytoniu i spożywania alkoholu. Ci, którzy biegali mniej niż godzinę tygodniowo, byli tak samo "chronieni" przed śmiercią, jak osoby poświęcające na jogging ponad 3 godziny w tygodniu.

 

W oparciu o te wyniki autorzy wywnioskowali, że promowanie biegania powinno być tak samo ważne dla wydłużenia czasu życia populacji, jak działania na rzecz ograniczenia palenia, zapobiegania otyłości i nadciśnienia tętniczego.

 

- Chcielibyśmy, aby nasze badanie zmotywowało ludzi do podjęcia aktywności fizycznej, szczególnie biegania. I aby stało się to częścią ich życia - mówi dr Lee. - Już 10 minut biegu dziennie daje wymierne korzyści zdrowotne i "wydłuża życie", podczas gdy innego rodzaju ćwiczenia o umiarkowanej intensywności trzeba by wykonywać 15-20 minut dziennie, aby uzyskać podobny efekt.

 

kap/ agt/

REKOMENDACJA
2014-11-06 19:32:51
~ola

Masz rację. W ogóle nie wobrażam sobie jak mogłaś biegać w trampkach? Jeszcze pewnie po betonie, co? Po piasku to może i można, ale po twardej nawierzchni to największa głupota. A ja kupuję w internecie. Zazwyczaj w jednym sklepie. Zajrzyj sobie na dobiegania.pl. Bardzo fajny sklep, mają ogromny wybór. I nie zarzucaj biegania;) To super sport, bardzo dużo daje. Pobiegasz trochę to zobaczysz ile masz z tego korzyści.

2014-11-06 12:08:56
~aśka

Ja dopiero przymierzam się do kupna takich dobrych bucików. Może polecisz mi sklep, w którym Ty robisz zakupy bo z wypowiedzi wnioskuję, że jesteś osobą dość doświadczoną pod tym względem. Mnie póki co trudno postawić na sklep czy konkretny model bo biegam od niedawna. Ale dużo czytałam i doszłam do wniosku, że bieganie w jakichś zwykłych trampeczkach nie jest jednak dobre dla moich stawów i stóp no i kręgosłupa więc chyba pora jednak sięgnąć do portfela i ciut na bu

2014-10-26 10:35:37
~ola

Może i ryzyko zgonu zmniejsza tylko co z tego jak większość osób biega w kiepskich butach, które zwiększają ryzyko poważnych kontuzji, które z kolei przekładają się na niemożność biegania i koło się zamyka. Trzeba podkreślać konieczność biegania w naprawdę dobrym obuwiu, kupowanym w dobrych sklepach

2014-08-05 16:47:28
~annasss

Może komus sie przyda: lista zdrowych i naturalnych wspomagaczy odchudzania: eprzyprawy.blogspot.c om/2014/07/11-naturalnych-wspomagac zy-odchudzania.html

2014-08-05 13:21:41
~kasia

Samo bieganie nie pomoże. Jedyny sposób na zdrowe odchudzanie i długotrwałe wyniki jest zmiana nawyków żywieniowych. Po co całe życie się odchudzać, to jest bardzo męczące dla naszego organizmu. Ja już z tym nie mam problemu, zmieniłam nawyki żywieniowe, ale pomógł mi w tym polecając mi świetny program konsultant Wellness(idealnafigura.com/gberes), schudłam zdrowo, bezpiecznie, co najważniejsze utrzymuje już ponad rok świetną figurę.Każdemu to polecam

2014-08-04 00:34:53
~azo

do @klakierwidac ze probowales ale się nie udało. Bieganie podobnie jak i inne dyscypliny mogą dzialac w różnoraki sposób. Jeśli chodzi o chudniecie to jak najbardziej polecam bieganie. Należy tutaj rozgraniczyć spalanie tlenowe i beztlenowe i do pewnego stanu doprowadzić organizm - ale nie wystarczy tutaj ruch 10min/dzień tylko 35-40 minut

2014-08-03 22:17:31
~Ilosowy

.mam wszystko w dupie chce zdechnac . Pelno zlodzoeji i chmow nic co ludzkie , mam dosc

2014-08-03 21:56:11
~Wasyl

Tusk stanowczo mówi NIE bieganiu. Polacy siedźcie w domu, chlejcie piwo, żryjcie pizze i kiełbachę z grilla. Schabowego popijajcie kolą. I ratujcie polski system emerytalny.

2014-08-03 20:49:42
~bernatka

to siedzący tryb życia naszej epoki, połączony z wysoko tłuszczową, bogatą w cukier i skrobię dietą demaskuje geny otyłości, dlatego podstawa to zdrowe niskokaloryczne i wysoko odżywcze posiłki ( klubdiety.pl/o-klubie )

2014-08-03 19:54:47
~choleryk

"może znacząco zmniejszyć ryzyko zgonu z powodu chorób układu sercowo-naczyniowego" - no to umrzecie na nowotwor...

12

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.