wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Zobacz w innych serwisach:

Bieganie

Robert Korzeniowski radzi, jak biegać

28.10.2014

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem, jak przygotować się do biegu na konkretnym dystansie? Radzi Robert Korzeniowski, polski lekkoatleta, chodziarz, mistrz olimpijski, świata i Europy, uznawany za jednego z najwybitniejszych polskich sportowców w historii, najbardziej utytułowany polski sportowiec pod względem zdobytych tytułów mistrza olimpijskiego.

 

 

- Czy osoba, która zaczęła przygodę z bieganiem, może wziąć udział w Biegu na fali, który odbędzie się w listopadzie w Dolinie Charlotty?

 

- Oczywiście, że tak. To będzie bieg na dystansie 12 kilometrów, który jest dostępny niemalże dla każdego. Chociaż uwaga – zaczynanie od biegania 10-12 kilometróży wysiłek.

Zawsze zalecam debiutowanie w dystansach krótszych – ok. 5 kilometrów. Wolałbym, żeby w imprezie w Dolinie Charlotty wzięli udział ci, którzy mają ą przynajmniej jeden start, trenują od kilku miesięcy. To idealna okazja, by na crossowejie sprawdzili się zarówno mało doświadczeni, ale przygotowaninowicjusze, jak również pasjonaci biegania z długoletnim stażem.

 

- Jak przygotować się do tego wyzwania. Jakich błędów nie popełnić jeśli chodzi o dostosowanie stroju i obuwia do nawierzchni?

 

-Przede wszystkim należy zadbać o stronę sprzętową, czyli takie buty, które będą się trzymały w terenie śliskim, gdzie można się spodziewać liści, błota. Trzeba zwrócić uwagę na przykład na odpowiednie podeszwy. Nie zalecam startu w butach, w których braliśmy udział w szosowych maratonach i półmaratonach, jeśli nie mają grubego bieżnika. ż wyboru obuwia trekkingoweg sięgającegoza kostkę.

 

Pogoda z pewnością nie będzie nas rozpieszczać, więc należy ubrać się dobrze, bezpiecznie, ale też nie przegrzać się. To, co jest istotne, to uwzględnienie w przygotowaniu treningowym czynnika siłowego. Postawmy na trening kompensacyjny, który pomaga utrzymać dobrą formę całego ciała i poradzić sobie w trudnych warunkach. Zalecam kontakt ze swoim trenerem oraz głębszą refleksję nad tym, na jakim etapie treningowym jesteśmy. Wartowykonać medyczne badania profilaktyczne.

 

- Jakie badania są niezbędne?

 

- Najlepiej udać się do internisty, który zleci badania morfologiczne, elektrokardiogram. Jeśli wyniki w wskazania EKG spoczynkowego będą to nie ma potrzeby wykonywania testu wysiłkowego, chyba że lekarz zaleci inaczej. Warto przemyśleć swój start, jeśli kilka dni wcześniej ktoś przechodził grypę, czyorganizm jest osłabiony inną przebytą niedawno chorobą.

 

- Poprowadzi pan rozgrzewkę dla uczestników Biegu na fali?

 

- Tak, będę też uczestniczył w warsztatach praktyczno-teoretycznych dotyczących zagadnień związanych z przygotowaniem do trenowania. Zawodnik wyczynowy dysponuje wiedzą, współpracuje z trenerami. Amatorzy bardzo częą nadrobić stracony czas. Ktoś ma 35 lub 40 lat i właśnie zaczął biegać. Czasami przeszarżuje albo na przykład założy się z kolegami z pracy i wykona więcej, niż jest wskazane. Trzeba uporządkować tę wiedzę.

 

- Serca Polaków, choć głównie Polek podbiły trenerki, m.in. Ewa Chodakowska, Anna Lewandowska, nie wspominając o legendzie - Marioli Bojarskiej-Ferenc. A co z ofertą skierowaną do panów, jest jakaś luka?

 

- Nie ograniczałbym się do podziału na płeć. Istnieją inne motywacje dotycząów u kobiet i u mężczyzn. Wierzę, że jestem w stanie zmotywować również kobiety. Promuję bieganie, aktywność, ale przede wszystkim pomagam odnaleźć radość sportu, zamiast pogoni za dystansem czy wynikiem. Nie każdy musi brać udział w maratonach, by udowodnić sobie, że jest coś wart. Można się realizować na mniejszych dystansach, w innych formach, to nie musi być ekstremalne. Ma być przede wszystkim bezpiecznie i z uśmiechem w sercu.

 

Rozmawiała Katarzyna Gruszczyńska/(kg), zdrowie.wp.pl

 

 

(kg)

REKOMENDACJA
2014-12-29 23:25:34
~kasia

ja też biegam :) na początku robiłam dużo błedów ale w Marcelince w Poznaniu, dali mi dobre rady i dzięki temu lepiej mi się biega!

2014-12-19 21:53:25
~Lili

Ja też biegam. Lubię to strasznie, po pracy się odstresować i oczyścić umysł. Miałam kryzys, bo po pierwszym miesiącu strasznie mnie bolały kolana. Zaczęłam łykać Collaflex i jak ręką odjął. Biegam sobie dalej niezależnie od pogody albo w terenie alno na bieżni.

2014-11-13 17:22:12
~Marysia

~kasia: Zgadzam się z Toba w zupełności, ale jeśłi ktoś chce biegać lepiej nich to robi, niż ma siedzieć przed TV. Ja miałam cieżko po depresji, ale się przełąmałam. Kupiłam sobie bieżnię Finnlo w Salonie Lord4Sport w Warszawie i od 3 miesięcy biegam. Czuję poprawę samopoczucia i kondycji. Małymi krokami do przodu! :)

2014-10-31 17:51:16
~kasia

Samo bieganie nie pomoże. Jedyny sposób na zdrowe odchudzanie i długotrwałe wyniki jest zmiana nawyków żywieniowych. Po co całe życie się odchudzać, to jest bardzo męczące dla naszego organizmu. Ja już z tym nie mam problemu, zmieniłam nawyki żywieniowe, ale pomógł mi w tym polecając mi świetny program konsultant Wellness (idealnafigura.com/gberes) , schudłam zdrowo, bezpiecznie, co najważniejsze utrzymuje już ponad rok świetną figurę.Każdemu to polecam

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.