wyszukanie zaawansowane

Bieganie

Jak przygotować się do sezonu biegowego?

10.04.2018

Rozpoczęcie sezonu biegowego zbliża się wielkimi krokami. Wiosenna aura sprzyja treningom na świeżym powietrzu, nie dziwi więc, że grono amatorów joggingu w tym czasie zdecydowanie się powiększa! Ty również marzysz o smukłej sylwetce na lato? Chcesz zadbać o poprawę kondycji? Sprawdź, jak przygotować się do sezonu biegowego i zacznij już dziś! Jak przygotować się do sezonu biegowego?

 

  1. Zacznij od marszu, marszobiegu i truchtu

 

Treningi zimą były Twoją piętą Achillesową? Aktywność fizyczną zamierzasz wznowić na wiosnę po kilkumiesięcznej przerwie? A może to Twoja pierwsza przygoda z bieganiem? W takim razie koniecznie zacznij przygotowania od umiarkowanego tempa! Przez pierwszy tydzień maszeruj, następnie zwiększ prędkość do marszobiegu, a w kolejnych tygodniach, gdy poczujesz się pewniej, włącz w swój trening trucht i bieg. Stopniowe zwiększanie prędkości pozwoli przygotować organizm do intensywniejszych ćwiczeń. Dzięki temu wzmocnisz swoje mięśnie i unikniesz kontuzji, które mogłyby wykluczyć Cię ze sportu na dobrych kilka miesięcy. Wypracujesz też lepszą kondycję i zwiększysz wydolność serca. Taki etap przygotowawczy korzystnie wpłynie też na Twoją systematyczność. Mniej wymagające treningi, jakie zaserwujesz sobie na początku przygody z joggingiem, nie zniechęcą Cię i pozwolą przystosować się do codziennej aktywności fizycznej!

 

  1. Rozgrzewaj się i rozciągaj

 

Od pierwszych treningów biegowych warto pracować nad dobrymi nawykami biegacza. Dlatego koniecznie rozgrzewaj się przed rozpoczęciem ćwiczeń i rozciągaj mięśnie po ukończeniu biegu. Dr Kelly Starett – autor takich książek, jak „Bądź sprawny jak lampart” czy „Gotowy do biegu” przekonuje, że rozgrzewka i schładzanie to nieodłączne elementy każdego treningu biegacza, które zapewniają ochronę przed kontuzjami i szybszą regenerację. Wykonując kilka ćwiczeń rozgrzewających, na przykład skipów, skoków na skakance czy przysiadów, zmniejszasz prawdopodobieństwo wystąpienia urazów kostno-stawowych oraz stopniowo zwiększasz tętno, przygotowując organizm na bardziej wymagający wysiłek fizyczny. Z kolei schładzając ciało podczas stretchingu po bieganiu, możesz obniżyć temperaturę ciała i ciśnienie krwi oraz pozbyć się nadmiaru kwasu mlekowego z mięśni i zapobiec powstawaniu zakwasów!

 

  1. Zaopatrz się w buty do biegania i sportowy strój

 

Początkujący biegacz jest mocno narażony na kontuzję często ze względu na źle dopasowane buty oraz nieoddychający lub krępujący ruchy strój sportowy. Dlatego jeśli myślisz o bieganiu poważnie i na dobre chcesz zaprzyjaźnić się z tym typem aktywności, już dziś zainwestuj w dobre buty biegowe! Najlepsze propozycje znajdziesz w ofercie popularnych, sportowych marek, które dbają o każdy detal i najwyższą jakość wykonania. Odpowiednie buty do biegania są wyposażone w system amortyzacji, co możesz sprawdzić na domodi.pl, który działa jak poduszka powietrzna i pozwala uniknąć kontuzji stawów i więzadeł. Ważne by były również przyczepne oraz przewiewne, dzięki czemu zyskasz pełen komfort biegu. Przygotowania do sezonu biegowego to także kompletowanie sportowej garderoby. Przydadzą się elastyczne legginsy oraz oddychająca koszulka. Ubrania sportowe powinny być wykonane z poliestru lub polipropylenu z domieszką elastanu, dzięki czemu pozwolą skórze oddychać i odprowadzą nadmiar wilgoci na zewnątrz.

 

  1. Zadbaj o dietę

 

Amatorzy joggingu zgodnie przyznają, że bieganie to nie tylko sport, ale cały styl życia, obejmujący zdrowe nawyki. Dlatego niezbędne w przygotowaniu do biegowego sezonu będzie skomponowanie odpowiedniej diety. Wyeliminuj z niej nadmiar cukrów prostych, żywność typu fast-food oraz alkohol. Dzięki temu Twój organizm będzie lepiej przygotowany do codziennego wysiłku. Co warto jeść? Zarówno przed rozpoczęciem sezonu, jak i w trakcie jego trwania dbaj o dietę bogatą w węglowodany złożone, ale także w białko pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Niezbędne będą też witaminy budujące odporność, najlepiej w naturalnej postaci – owoców i warzyw.

 

  1. Wyznacz cele treningowe

 

Ostatni, ale nie najmniej ważny, etap przygotowania do rozpoczęcia przygody z bieganiem to wyznaczenie celów treningowych. Warto podejść do sprawy rozsądnie, bo odpowiednio wyznaczone cele pomagają się zmotywować nawet w najtrudniejszych momentach sezonu! Dietetycy i trenerzy przekonują, że zdrowo możemy chudnąć około 2kg na miesiąc. Możesz też postawić na bieganie ze względu na chęć poprawy kondycji albo sprawdzenia swojej wytrwałości w dążeniu do celu! Ważne, by cel był w stu procentach Twój i mobilizował Cię do działania.

 

Przygotowania do sezonu biegowego powinny obejmować zarówno ćwiczenia fizyczne, jak i pracę nad dietą i sposobem myślenia. Jeśli właściwie wyznaczysz cele i zadbasz o ogólną kondycję organizmu, osiąganie coraz lepszych wyników w bieganiu nie będzie dla Ciebie problemem!

REKOMENDACJA