wyszukanie zaawansowane

Bieganie

Najczęstsze błędy biegaczy

10.04.2018

Mówi się, że człowiek uczy się na błędach. Warto jednak czerpać naukę z cudzych, a nie własnych pomyłek, szczególnie, gdy w grę wchodzi groźna kontuzja lub utrata zdrowia! Sprawdź najczęstsze błędy biegaczy i już dziś wyeliminuj je ze swojego trybu życia i treningów!

 

Niewłaściwa postawa w trakcie biegu

 

Jedną z najczęściej spotykanych nieprawidłowości jest zła postawa ciała w trakcie biegu, która może przyczyniać się nie tylko do dyskomfortu podczas treningu, ale także do odczuwania dolegliwości bólowych pleców i dolnych kończyn. Mimo że trenerzy lekkiej atletyki przekonują, że właściwa postawa biegacza to wyprostowane plecy, głowa zwrócona przed siebie i ugięte pod kątem 90 stopni ramiona prowadzone wzdłuż tułowia, wciąż wielu amatorów joggingu popełnia podstawowe błędy postawy! Zgarbione plecy, głowa zwrócona w dół, ramiona prowadzone zbyt blisko tułowia czy za mocno wysunięte do przodu biodra to powody do skorygowania sylwetki w trakcie biegu. Biegając w ten sposób, narażasz się przede wszystkim na bóle kręgosłupa i bioder!

 

Nieodpowiednia technika biegu

 

Większości biegaczy wydaje się, że bieg jest naturalną dla człowieka formą ruchu i nie trzeba się go uczyć. Jednak ilość odniesionych w wyniku złej techniki biegu kontuzji wskazuje na to, że to nie do końca prawda! Podstawowe błędy w technice biegu to przede wszystkim bieganie na palcach lub całych stopach. Czym grozi? Głównie kontuzjami stawów kolanowych i więzadeł, które wymagają odpowiedniej amortyzacji. Aby wyeliminować nieprawidłowości w technice biegu, warto pobiegać na boso i zaobserwować naturalny ruch naszej stopy. Właściwe biegaczowi lądowanie na śródstopiu lub pięcie pozwoli doskonale zamortyzować wstrząsy, jednak konieczne będzie także dobre obuwie biegowe, zapewniające dodatkowe wsparcie stopom na każdym kolejnym kroku!

 

Źle dobrane buty

 

Szczególnie początkujący biegacze uznają za odpowiednie do biegania buty w sportowym stylu. To pułapka grożąca nie tylko niewygodą podczas biegu, ale też nadwyrężeniem stawów, więzadeł i ścięgien. Do biegania nadają się wyłącznie właściwie wyprofilowane, świetnie zamortyzowane buty biegowe! Biegając w płaskich trampkach, zwiększasz prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji kolan, zaniedbujesz amortyzację i narażasz się na bóle kręgosłupa i stóp. Z kolei w nieprzewiewnych butach sportowych, na przykład z syntetycznej skóry, Twoje stopy będą się pocić i przegrzewać, powodując dyskomfort w trakcie każdego treningu. Warto wybrać buty do biegania znanych marek jakie znajdziesz na allani.pl, które stawiają na dobrą amortyzację oraz lekkie, przewiewne materiały!

 

Nieprzewiewny strój sportowy

 

Istotny dla komfortu biegacza jest nie tylko dobór obuwia, ale także stroju sportowego. Oferta ubrań do biegania dostępna w sklepach jest naprawdę ogromna, dlatego nie dziwi fakt, że chcąc zaoszczędzić, wielu biegaczy wybiera odzież z niższej półki, która nie przepuszcza powietrza i powoduje dyskomfort. Nieprzewiewny strój sportowy to kolejny z błędów biegaczy, który możesz w łatwy sposób wyeliminować. Wystarczy zaopatrzyć się w elastyczne legginsy sportowe, najlepiej z poliestru i elastanu oraz zainwestować w koszulkę z polipropylenu lub z technologią sprzyjającą utrzymaniu optymalnej temperatury ciała. Skóra będzie Ci wdzięczna, a komfort biegu znacząco się poprawi!

 

Brak rozgrzewki, zaniedbywanie schładzania

 

Po każdym treningu zmagasz się z zakwasami? A może nie możesz uspokoić oddechu po sprincie albo odczuwasz bóle mięśni? Wszystkie te dolegliwości są wynikiem jednego z najczęstszych grzechów biegacza – zaniedbywania dwóch istotnych etapów treningu, czyli rozgrzewki i schładzania. Zadbaj o to, by przez pięć minut przed biegiem rozgrzać organizm, podwyższyć tętno i przygotować mięśnie do intensywnego wysiłku, a po ukończeniu ćwiczeń zaserwuj sobie krótką sesję stretchingu!

 

Niedostosowanie tempa i dystansu do indywidualnych możliwości

 

Biegacze mają skłonności do ciągłego podwyższania sobie poprzeczki. Ten indywidualny sport skłania do ścigania się z samym sobą, co bardzo często skutkuje przeciążeniem organizmu, dolegliwościami ze strony układu oddechowego czy krążenia. Jak tego uniknąć? Wystarczy, że dostosujesz tempo i dystans do swoich rzeczywistych możliwości! Ból, zadyszka czy kołatanie serca to zawsze ważne sygnały organizmu, których nie wolno ignorować!

 

Nie ulega wątpliwości, że bieganie to znakomity sposób na zrzucanie zbędnych kilogramów oraz wypracowanie dobrej kondycji organizmu, jednak może nieść ze sobą również ryzyko odniesienia poważnej kontuzji. Zerwanie więzadeł, naciągnięcie ścięgien, bóle kolan, kręgosłupa czy stóp to powszechne schorzenia wśród amatorów joggingu. Warto o nich wspomnieć ku przestrodze, bo na komfort i bezpieczeństwo biegu w znaczący sposób wpływamy sami!

 

REKOMENDACJA