wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Na sportowo

Trenuj na zdrowie

123RF
27.07.2012

„Ruch może zastąpić większość lekarstw, ale żaden lek nie zastąpi ruchu” – to zdanie prof. Mariana Weissa, współtwórcy Polskiego Modelu Rehabilitacji. Gdy w grę wchodzi zdrowie i dobre samopoczucie, rola aktywności fizycznej okazuje się nieoceniona. Trenując regularnie, wyświadczamy przysługę organizmowi. I nie chodzi tutaj tylko o odchudzanie.

Dlaczego najczęściej rezygnujemy z systematycznego treningu? Głównie z braku motywacji. Tłumaczymy się także nadmiarem obowiązków, zabieganiem, zniechęceniem monotonnymi ćwiczeniami. Z jednej strony chcemy coś ze sobą zrobić, ale z drugiej nie po drodze nam do siłowni. Tymczasem statystyki mówią, że przeciętna Polka waży 64 kg i nie lubi swojej wagi. Mało tego – nie przepada również za sportem. Z raportu kampanii „CoreWellness – wewnętrzna siła” wynika, że ćwiczymy zdecydowanie za mało. A co czwarta Polka nie rusza się w ogóle. Jeśli wciąż nie możesz zmotywować się do ćwiczeń, niech przekonają cię badania dotyczące wpływu treningu na organizm i zdrowie.

Zacznij się ruszać… już!

„Bez ćwiczeń nie można osiągnąć dobrej jakości życia i zachowania zdrowia. Wiele korzystnych zmian, jakie zachodzą podczas treningu, widocznych jest nawet gołym okiem. Są to zazwyczaj: prosta, szczupła sylwetka, ładne, wzmocnione przez trening mięśnie, sprężysty i energiczny chód, dobre samopoczucie w dniach, kiedy inni czują się gorzej” – wyjaśnia trenerka personalna i zawodniczka mistrzostw Polski w fitnessie Ewelina Jakubiak w swoim poradniku „Fitness”. Zostało potwierdzone naukowo, że ruch oraz regularne ćwiczenia są naturalnymi bodźcami, które pozytywnie wpływają na człowieka w każdym aspekcie – biologicznym, fizycznym czy ruchowym. Badania dowodzą, że systematyczny trening przedłuża życie.

Na co wpływają ćwiczenia?

Układ oddechowy

Ewelina Jakubiak tłumaczy, że aktywność fizyczna zwiększa liczbę czerwonych ciałek krwi, powiększając tym samym pojemność tlenową organizmu. Efekt taki, że mniej się męczymy i nie łapiemy tak szybko zadyszki. „U osób wytrenowanych stwierdza się wzrost pojemności płuc – jest to ściśle związane z większą ruchomością klatki piersiowej i większą siłą mięśni oddechowych. Zauważalny jest również wzrost wykorzystania tlenu zawartego w powietrzu wdychanym” – wyjaśnia specjalistka w swoim poradniku.

Układ kostny

Warto wiedzieć, że systematycznie wykonywane ćwiczenia powodują zmianę kształtu kości, ich długości i szerokości. Dzięki treningom stają się one bardziej masywne, zwiększa się również szerokość powierzchni stawowych. A wzrost masy tkanki kostnej zapobiega osteoporozie. Ruch wpływa również korzystnie na aparat kostno-stawowy. Jak tłumaczy Ewelina Jakubiak, główne korzyści płynące z ćwiczeń to m.in. zwiększenie zakresu ruchomości stawu, kształtowanie powierzchni stawowych czy zwiększenie elastyczności i sprężystości torebek i więzadeł w stawach.

1 2
REKOMENDACJA
2017-08-21 21:46:41
~Donatta

Rzeczywiście mam po Foreverslimie duże zmiany, przede wszystkim pod względem ochoty na jedzenie. W zasadzie nigdy wcześniej aż tak szybko nie chudłam. U mnie ma to polegać na zmianie stylu życia. Nadwagę mam bardzo dużą, i wiem, że jeśli nie zmienię diametralnie stylu, to źle się to dla mnie skończy.

2015-07-23 11:06:25
~etna

oj tam dieta, ważny jest sprzęt i motywacja!!! ja jeżdżę na zmianę z http://www.marbo-sport.pl/product-p ol-10642-Rower-magnetyczny-BC-6760D -Body-Sculpture.html i zwykłym górskim...

2012-11-06 23:01:42
~aika

dietek.pl- odchudzanie bez wyrzeczeń. Skutecznie, szybko i bez efektu jojo

2012-08-22 08:31:35
~tosia

do "zgrabnego faceta" - no własnie po twojej wypowiedzi widać jaki jesteś szczęściwy ptymitywie

2012-07-31 01:19:13
~Celina

Zaczęłam ćwiczyć wiosną, zgubiłam już kilka kilogramów. Dzięki temu spokojnie mogę jechać na wakacje - lecę na Maltę z Almaturem, bez obaw założę kostium kąpielowy :)

2012-07-30 00:00:08
~aga

Ja uważam iż bycie szczupłym jest zdrowsze niż bycie grubasem. Wiec grubasy strzeżcie sie przed objadaniem sie bo pózniej grożi wam szybkie wyginięcie.

2012-07-29 23:58:56
~lili

Przepraszam ale jak to można być za biednym na sport? Żeby biegać nie trzeba miec super stroju, fakt im lepsze np buty tym możemy mieć mniej urazów, ale bez przesady nie każdy sport jest drogi, a choćby codzienny wieczorny spacer - niewiele kosztuje a tez jest ruchem. Ludzie - kazda wymówka jest dobra byle sie nie ruszać

2012-07-29 22:26:21
~stefan

a ja wale konia i mam biceps jak sie patrzy...

2012-07-29 22:17:05
~poznańska PYRA

„Ruch może zastąpić większość lekarstw, ale żaden lek nie zastąpi ruchu” to słowa Profesora Wiktora Degi

2012-07-29 20:51:33
~za biedna

wszystko pieknie, ładnie tylko, ze na sport , odpowiednie diety trzeba miec pieniadze i siłę, szcególnie po cieżkiej , fizycznej pracy..wtedy naprawde odechciewa sie wszystkiego, a przecież wciąz jest tyle do zrobienia, np w domu.. siłownie, fitness, baseny niestety to wszystko kosztuje, a nie kazdego stać..mnie np nie:(

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.