wyszukanie zaawansowane

Na sportowo

Aktywnie za biurkiem

123RF
20.11.2012

Ponad połowa aktywnych zawodowo Polaków pracuje w pozycji siedzącej. Większość z nich skarży się na bóle kręgosłupa. Częściej chorują na zapalenie stawów, pogarsza im się wzrok. Specjaliści biją na alarm. Zacznijmy ćwiczyć, nawet nie odchodząc od biurka. Kilka minut wystarczy, aby poprawić funkcjonowanie naszego organizmu.

Przeciętny Polak, coraz więcej czasu spędza w pozycji siedzącej. Siedzimy w samochodzie albo w pociągu, przy biurku pracowniczym, ławce szkolnej, przed telewizorem czy komputerem. To sprawia, że zaczynają boleć nas plecy, kark, kolana, a nawet ręce oraz oczy. Garbimy się, mięśnie wiotczeją, a wszystko to prowadzi do często nieodwracalnych zmian. Szkodzi naszemu zdrowiu. Zwykła tabletka przeciwbólowa nie wystarczy. Leczenie może trwać latami, a czasami nie gwarantuje to całkowitego wyzdrowienia. Dlatego zacznijmy ćwiczyć. Niewiele potrzeba, aby poczuć się lepiej.

- Przede wszystkim ważna jest prawidłowa pozycja. Jednak przy długim siedzeniu trudno utrzymać wyprostowane plecy. Garbimy się, co z czasem sprawia, że plecy robią się okrągłe i bolą. Dlatego róbmy sobie kilkuminutowe przerwy. Wstańmy, rozprostujmy mięśnie, przeciągnijmy się. Tak niewiele, a od razu pomaga – mówi Magdalena Poborca, instruktorka fitnessu.



Od zbyt długiego siedzenia wiotczeją mięśnie, zapada się klatka piersiowa, robią się przykurcze ścięgien stawów biodrowych, kolanowych.
- Poróbmy głową kółka, wykręćmy ją w prawo, w lewo, w dół i do tyłu. Poprawi to krążenie i organizm zacznie lepiej funkcjonować – radzi instruktorka. 

Kilka minut
Oprócz normalnych przerw, prawo gwarantuje nam co godzinę 5 minut odpoczynku od komputera. Wykorzystajmy to, aby wstać od biurka, przejść się, rozprostować, przeciągnąć. Jest także kilka ćwiczeń, które nie wymagają w ogóle wstawania. Krążenie ramion poprawi przepływ krwi i rozluźni mięśnie. Gdy stopy swobodnie wiszą, powoli prostujmy kolano raz lewej, a raz prawej nogi, naprzemiennie. Można unieść nogi, tak by tworzyły kąt prosty z podłogą i wykonać kilka okrężnych ruchów stopami do wewnątrz i na zewnątrz.

Warto umieścić złączone stopy płasko na ziemi i unieść miednicę na kilka centymetrów od siedzenia, prostując przy tym plecy i ręce, na których się podtrzymujemy. Pomaga też uniesienie stopy najwyżej, jak tylko możliwe i napięcie palców. Stopa powinna być prostopadła do nóg. Zróbmy energiczne ruchy nadgarstkami. Zegnijmy i rozprostujmy dłonie oraz łokcie. Ponieważ siedząc przy biurku obciążamy dolne partie ciała, a kobietom dodatkowo szkodzi długie chodzenie w butach na wysokich obcasach, to ulgę przyniesie mała piłeczka. Umieśćmy ją na podłodze i rolujmy oraz uciskajmy stopą. Pobudzi to receptory i rozluźni ciało.

Dla zmęczonych oczu też potrzebny jest odpoczynek. Oderwijmy wzrok od komputera albo dokumentów, nad którymi pracujemy. Zamknijmy oczy na kilka chwil, a później popatrzmy w jakieś odległy punkt, gdzieś za oknem. Dobrze też jest poruszać oczami dookoła w różnych kierunkach, lekko pomasować (ale nie trzeć) powieki.

1 2
REKOMENDACJA
2013-04-22 20:29:17
~Józef

Zgadzam się że warto również trenować umysł. Ja polecam http://www.mindfit.pl

2012-12-08 16:07:51
~Hania

Ćwiczyć w pracy przydaje się nie tylko ciało, ale i umysł, w celu zachowania większej sprawności, np. na http://www.szarakomorka.pl

2012-11-21 15:14:09
~ja

Mnie ratuje jazda na rowerze. W jedną stronę do pracy mam 12 kilometrów i jest to idealny dystans, jakby było 20 czy 25 to też by było świetnie. Nie stoję w korkach, trochę więcej mogę jeść, nie płacę a co najważniejsze nie wiem co to jest ból kręgosłupa. Teraz przez rok nie jeździłam i już nie siedziałam ale pracowałam w pozycji półleżącej. Na szczęście, powoli wracam do roweru i już coraz mniej mnie boli. Jednakże, uprzedzam że lekarz roweru na chory kręgosł

2012-11-21 12:44:02
~kasia

Jedyny sposób na zdrowe odchudzanie i długotrwałe wyniki jest zmiana nawyków żywieniowych. Po co całe życie się odchudzać, to jest bardzo męczące dla naszego organizmu. Ja już z tym nie mam problemu, zmieniłam nawyki żywieniowe, ale pomógł mi w tym polecając mi świetny program konsultant Wellness(idealnafigura.com/gberes), schudłam zdrowo, bezpiecznie, co najważniejsze utrzymuje już ponad rok świetną figurę.Każdej to polecam

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.