wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Na sportowo

Błędy, które prawdopodobnie popełniasz po treningu

123RF
05.06.2014

Każdy dobry trener powie ci, że równie ważne jak ćwiczenia jest to, co dzieje się po zakończonym treningu. Sprawdź, czy nie należysz do grupy osób, które kilkoma błędami zaprzepaszczają własną pracę włożoną w wysiłek fizyczny.


Nie studzisz organizmu na koniec treningu
Czas, poświęcony na „uspokojenie” organizmu po treningu, jest równie ważny jak rozgrzewka na jego początku, ponieważ tak samo jak ona obniża ryzyko kontuzji. Kiedy kończysz intensywne ćwiczenia, koniecznie zostaw sobie kilka do kilkunastu minut czasu na spokojniejszy ruch, podczas którego tętno wróci do normalnego poziomu, a ciśnienie krwi opadnie. Niewskazane jest zeskakiwanie wprost z rozpędzonej bieżni, siadanie czy kładzenie się od razu po zakończonym biegu, fitnessie, zumbie i każdym innym wysiłku.


Ile powinno trwać studzenie organizmu? Co najmniej kilka minut. W zależności od intensywności treningu i wytrenowania organizmu ten czas dla każdego będzie inny. Osoby z gorszą kondycją po intensywnym wysiłku potrzebują więcej czasu, by ich układ sercowo-naczyniowy wrócił do równowagi.


Zapominasz o rozciąganiu
Tak jak przed treningiem trzeba rozgrzać mięśnie i stawy przygotowując je do wysiłku, tak po jego zakończeniu koniecznie należy je rozciągnąć. Warto pamiętać, że stretching nie jest zadaniem dodatkowym, tylko częścią treningu.


Rozciąganie pozwala rozluźnić mięśnie i polepsza ich ukrwienie, wzmacnia ścięgna, przyspiesza procesy regeneracji, zmniejsza ryzyko kontuzji oraz poprawia gibkość, czyli zwiększa zakres ruchu w stawach. Pominięcie stretchingu skutkuje uczuciem dyskomfortu, wrażeniem „skrócenia” i zesztywnienia mięśni oraz zwiększa ryzyko zakwasów.


Nie jesz
Po treningu organizm musi się zregenerować. W tym celu trzeba dostarczyć mu odpowiednich składników odżywczych. Posiłek po intensywnych ćwiczeniach ma doprowadzić do odtworzenia zużytego glikogenu i nabrania energii wykorzystanej na trening.


Najlepsze efekty daje połączenie białek i węglowodanów. Zjedzenie posiłku białkowo-węglowodanowego powoduje, że dochodzi do uwolnienia insuliny i pobudzenia odnowy glikogenu mięśniowego. Taki efekt zapewni np. koktajl owocowy, kanapka z białym serem i dżemem albo jogurt naturalny z jagodami i orzechami.


Dużym błędem, wręcz niweczącym skutki intensywnych ćwiczeń, jest pomijanie lub opóźnianie posiłku (powinno się go zjeść w ciągu 30 minut od zakończenia ćwiczeń). Absolutnie nie doprowadzi to do schudnięcia (organizm nauczy się, że nawet po dużym wydatku energii nie dostaje jej uzupełnienia, spowolni więc metabolizm), a jedynie opóźni i utrudni regenerację mięśni.


Nie zmieniasz ubrań po treningu
Legginsy, krótkie spodenki czy luźne spodnie mogą być bardzo wygodne. Tak bardzo, że wiele osób „zapomina” przebrać się po treningu. Sytuacja wydaje się prostsza, jeśli prosto po siłowni lub fitnessie idą pod prysznic, założenie czystych ubrań staje się wtedy koniecznością.


Jeśli biegasz, jeździsz na rowerze, wspinasz się albo wykonujesz inną aktywność, po której kąpiel wymaga dotarcia do domu, pamiętaj, by nie opóźniać zdjęcia mokrych, przepoconych ubrań. W połączeniu z wytwarzanym przez rozgrzane ciało ciepłem tworzą one idealne warunki do rozwoju drożdży wywołujących groźne, dokuczliwe zakażenia. Szczególnie narażone na ich działanie są okolice narządów intymnych.

 

1 2
REKOMENDACJA
2016-06-28 20:55:10
~Janko muzykant

Zanim jeszcze siądziesz na rower pomyśl o tym, żeby zabrać ze sobą Jonolit, czyli elektrolity, najlepiej rozpuść je odrazu w wodzie - później możesz nie mieć siły :)))))) Przyda się tez tabliczka czekolady, jeśli wybierasz się w dalszą podróż.

2014-11-20 13:18:28
~renata

a czy po jeździe na rowerze miejskimhttp://www.centrumrowerowe. pl/rowery/miejskie-city/p,rower-pop -art-28-cali-bialo-zielony-18-2014- romet,259827.html?qrtc_slt=slt_prod uct_2_cr&qrtc_tpl=tpl_prod_view &qrtc_typ=prd&qrtc_prd=7577 3207&qrtc_pos=4&skad=quarti c też należy się rozciągać?

2014-08-20 13:30:47
~gata

to jest plagiat tekst ze strony magazynu women's health. żenada!

2014-06-08 08:48:48
~iza

Przetestowałam,naprawdę jest świetna dla zdrowia ''Dzięki wizytom w saunie gruczoły łojowe odblokowują się, a organizm pozbywa się nadmiaru sebum - dlatego sauna sprzyja osobom odchudzającym się, pomaga również w walce z cellulitem i niedoskonałościami skóry. Z organizmu wraz z potem wydalana jest nadmierna ilość soli, co zapobiega zatrzymywaniu wody i puchnięciu, tkanki są lepiej ukrwione, a cera- dotleniona, skóra staje się gładka, organizm wolniej się starzeje. Podczas

2014-06-08 07:07:28
~marek

po ciężkim treningu to idę sobie puknąć swoją kobitę a nie jakieś tam dyrdymały

2014-06-08 07:04:39
~Kochanowski

Ee tam. Na masę najlepsze są kluski, pyzy i dużo kopytek :)

2014-06-08 00:55:07
~karsis

Co za brednie. Wystarczy brać prysznic raz w tygodniu po treningu. Po prostu nie wolno chodzić w tych ubraniach, w których się ćwiczyło.

2014-06-07 20:48:11
~wero

ALE GŁUPOTY... "odnośnie studzenia organizmu" After a period of cardiovascular exertion a series of biochemical mechanisms (Kratz et al., 2002), attributed to postexercise afterburn, also known as O2 debt or (EPOC), commences (Rusko et al., 2003). Extra O2 is utilized in order to restore diminutive amounts of O2 released by myoglobin and reoxygenation of haemoglobin (Barrett, & Ganong, 2012). Also through oxidation of hydrogen, glycogenesis begins. LOL

2014-06-07 16:30:46
~kasia

same ćwiczenia nie wystarczą. Jedyny sposób na zdrowe odchudzanie i długotrwałe wyniki jest zmiana nawyków żywieniowych. Po co całe życie się odchudzać, to jest bardzo męczące dla naszego organizmu. Ja już z tym nie mam problemu, zmieniłam nawyki żywieniowe, ale pomógł mi w tym polecając mi świetny program konsultant Wellness(idealnafigura.com/gberes), schudłam zdrowo, bezpiecznie, co najważniejsze utrzymuje już ponad rok świetną figurę.Każdej to polecam

2014-06-07 10:45:19
~Xoxo

ale bzdety piszecie w tych komentarzach. Moderator powinien wywalić te reklamy. Dieta wysokobiałkowa nie jest dobra dla każdego. Najlepsza jest dieta zbilansowana, zdrowa i różnorodna. Białka z węglowodanami można łączyć. Dieta niełączenia to mit jakich wiele. Obnażacie swoją niewiedzę. Jedyne co, to nie jadłabym pieczywa i przetworzonego pożywienia ani nabiału- zwłaszcza kolorowego smakowego i mleka. Swoją drogą autor jest niedouczony, ale to szczegół. Ciemne masy

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.