wyszukanie zaawansowane

Na sportowo

Wychodzić sobie zdrowie

123rf
05.09.2014

Hellozdrowie.pl

Czy wiecie, że spędzanie większości czasu w pozycji siedzącej jest zabójcze dla waszego kręgosłupa, mięśni stawów i całego organizmu? W dodatku skraca życie. Akcja rozpoczęta - chodzimy!


Sport, aktywność fizyczna, siłownia, bieganie… Dużo się o tym ostatnio pisze i mówi. W Polsce bez dwóch zdań panuje teraz moda na bycie fit. Czy dotyczy to jednak każdego? Zdecydowanie nie. Wczoraj na plenerowym treningu personalnym zaczepiła mnie pewna pani. Zanim się odezwała, długo i bacznie obserwowała sytuację. W końcu spytała: „A do czego potrzebne są te ćwiczenia? Do tańca, gimnastyki?”. „Dla zdrowia” ‒ odpowiadam. Po prostu dla zdrowia. Przekrzywiła w głowę w głębokim niezrozumieniu i odeszła. Miała minę, która jasno sugerowała, że powariowaliśmy.


Takich ludzi, jak ta pani, wciąż jest bardzo dużo. Codziennie na swojej drodze spotykam się z osobami, które mają nadwagę lub są otyłe (w Polsce wskaźniki statystyczne dotyczące problemu wciąż są bardzo wysokie). Kiedy ich mijam, słyszę, że tracą oddech. Ich tętno niebezpiecznie przyśpiesza podczas najbardziej podstawowej czynności życiowej – chodzenia. Oni sami najczęściej nie wiedzą, że to problem, że nie powinno tak być. Złe samopoczucie i wycieńczenie zganiają na karb słabego stanu zdrowia.


Bo wysiedzisz jajo!
A przecież jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest ciągłe siedzenie. W pracy – przed komputerem, w domu – przed telewizorem, nawet przed blokiem – na ławce. Ciągle siedzimy! Nie mówię, że każdy ma biegać maratony. Uwierzcie mi na słowo – wystarczy, że zaczniecie chodzić. Plusów jest tak wiele, że nie wiem nawet, od czego zacząć.

 

Regularne spacery przede wszystkim poprawiają kondycję waszego serca i zmniejszają ryzyko chorób. Cukrzyca? Spacery obniżą prawdopodobieństwo jej wystąpienia aż o 60 proc. Cały układ krwionośny będzie pracował lepiej i sprawniej, dbając o żyły i tętnice oraz zaopatrując cały organizm w niezbędne składniki odżywcze oraz tlen. Inaczej będzie pracował układ nerwowy, a dotleniony mózg będzie miał lepszą pamięć. Tak, tak – im więcej siedzicie, tym szybciej zbliża się do was starość. Siedzenie ma wpływ także na oddychanie. Osoby siedzące po kilka-kilkanaście godzin dziennie za biurkiem są dwukrotnie bardziej narażone na zatorowatość płucną. Osłabia się także krążenie krwi, w wyniku czego mogą powstać zakrzepy w żyłach dolnych partii nóg.

 

Jednak dzięki chodzeniu można tego uniknąć. Będziecie mieli znacznie lepsze samopoczucie, nie wspominając nawet o tym, że tego typu ruch przyśpieszy metabolizm i wraz ze zmianą nawyków żywieniowych z pewnością będzie sprzymierzeńcem procesu odchudzania.


Nie szukajcie wymówek w braku czasu. Nikt nie każe nikomu chodzić przez dwie godziny. Specjaliści twierdzą, że największe korzyści organizm osiąga z półgodzinnej przechadzki podejmowanej kilka razy w tygodniu. Plus? Chodzić może każdy. Nawet osoba, która waży 200 kg. Dlatego warto wykorzystywać na przechadzki każdą możliwą chwilę.

1 2
Tagi: chodzenie
REKOMENDACJA
2015-02-08 08:47:58
~Martyna

Spacery są super, zawsze wracam z uśmiechem bo aktywność fizyczna tworzy hormony szczęścia a w dzisiejszych czasach mniej tego szczęścia na co dzień niestety :(

2014-12-14 23:30:04
~Andzia

Dobre miejsce, sama po nawet weekendzie w górach czuję, że wracam pełna energii i zapału do działania;)

2014-12-13 22:29:36
~Agawa

Do kliniki w Szczyrku?? brzmi ciekawie. Osobiście uwielbiam Beskidy - zarówno na spacery, jak i na narty są najlepsze. Czyżbym miała je polubić jeszcze bardziej?? Napisz, proszę, coś więcej o tej klinice, czekam na opinie.

2014-11-30 23:07:24
~wiolencja

Ja jestem juz po 50tce, a staram się aby ruszać się jak najwięcej. Własnie wróciłam z gór, zapisalam się też na fitness, a po nowym roku ruszam do kliniki w szczyrku, żeby trochę więcej dowiedzieć się jak powinnam o siebie dbać, żeby się ładnie starzec.

2014-11-19 22:24:04
~Pawłowa

Tylko, że aktywność fizyczna musi być dostosowana do wieku. Generalnie wszystkie te elementy: dieta, aktywność fizyczna, wiek, kondycja i tryb życia powinny ze sobą współgrać. I najlepiej, gdyby w ich synchronizację zaangażowany został specjalista, bo sami najczęściej nie mamy nawet podstawowej wiedzy w tych wszystkich tematach. Spacery tak, są świetne, ale niestety, trzeba mieć na nie czas, i dodatkowo, miejsce. Spacer po zatłoczonych i zadymionych ulicach miasta to naprawd

2014-09-14 13:37:15
~antek ze wsi

Jo pijem ino czysto gorzołeczka, zagryzom smalcem i żrem bioły chleb.

2014-09-14 09:49:46
~olek

Ja dużo biegalem,chodziłem pieszo do szkoły codziennie 2km w jedną stronę to samo do szkoły średniej ,rower też był prawie codziennie ,w wojsku byłem w kompani honorowej też dużo marszu i biegu,gimnastyka,praca teź wolałem pójść w tzw teren jak siedzieć w biurze ,dziś mam 70 lat i żylaki na nogach nie tragiczne i bolesne ale są tego dorobiłem się na bieganiu ,jedynie serce mam zdrowe "jak dzwon" wszystko jest kosztem czegoś?

2014-09-13 20:56:08
~Edka

Ja odchudzałam się całe życie,bez rezultatów.Efekt jojo mnie dopadał zaraz po odchudzaniu. Któregoś razu mnie olśniło i zaczęłam jeść wg.zasady;śniadanie zjedz sam,obiadem podziel się z przyjacielem,a kolację oddaj wrogowi.Pomogło przez rok schudłam 25 kg.i utrzymuję wagę,ale trzymam się tej zasady.Jesli chodzi o jedzenie ,to jak najprostsze,jak najmniej chemii,cukru,owoce do 15.Pozdrawiam.

2014-09-13 19:17:58
~lol

mnie bieganie odstresowuje tylko ze mieszkam na wsi i biegam wieczorem bo inaczej to kazdy sie pyta poco ja biegam i czy mnie niepokopalo

2014-09-12 10:37:17
~Zosia

trzeba się ruszać i trzeba się dobrze odzywiać, wtedy człwiek ma siły i jest zdrowy :) ja korzystam z porad Gillian Mckeith co do zdrowej żywności:) polecam jej sklep sklep.gillianmckeith,pl

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.