wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Na sportowo

Marsz po zdrowie

18.03.2008

Nie dziw się, widząc na plaży czy w lesie ludzi spacerujących z „narciarskimi” kijkami. To osoby, które uprawiają coraz popularniejszą dyscyplinę – Nordic Walking.

Marsz z kijkami jest lepszy od zwykłego marszu, bo dzięki energicznym ruchom ramion uaktywnia górną połowę ciała. Dodatkowo kijki sprawiają, że odciążone zostają stawy kolanowe i biodrowe, a mięśnie wokół kręgosłupa zostają wzmocnione. Nic dziwnego, że na Nordic Walking łaskawym okiem patrzą rehabilitanci. Zwłaszcza, że mogą go uprawiać osoby w każdym wieku, dobierając poziom zaawansowania do swoich możliwości.

Kto to wymyślił?

Dyscyplinę 10 lat temu rozpropagowali Finowie, którzy ten rodzaj marszu wykorzystywali jeszcze przed wojną do poprawy kondycji biegaczy narciarskich. Promocją zajęła się firma Exel, która wypuściła na rynek specjalne kije do Nordic Walking. Odniosła pełen sukces. Dziś tę dyscyplinę uprawia 6 mln ludzi na całym świecie.
Swoją popularność Nordic Walking być może zawdzięcza temu, że wykorzystuje naturalne ruchy ramion i bioder, jakie podczas chodzenia wykonuje człowiek. Podpieranie się kijami w czasie marszu także nie jest niczym nowym.
W Polsce promocją skandynawskiego marszu zajął się od 2003 r. Piotr Kowalski, wuefista i anglista z Nowego Tomyśla – dziś mający tytuł INWA National Coach for Poland i prawo do szkolenia instruktorów Nordic Walking w Polsce.

Czego potrzebujesz?

Nordic Walking można uprawiać na różnych poziomach trudności. Od najlżejszego, wskazanego dla ludzi dbających o poprawę sprawności po przebytych chorobach, poprzez poziom fitness do typowo sportowego treningu. Aby nauczyć się właściwego ruchu stóp i dłoni i czerpać prawdziwe korzyści, warto pierwsze spacery odbyć w towarzystwie instruktora. Kilka godzin zajęć powinno w zupełności wystarczyć. Ubieramy się w zwykłe sportowe buty, luźny strój dostosowany do pogody i kijki. Te ostatnie są najpoważniejszym wydatkiem w całym przedsięwzięciu, bo kosztują od 200 do 400 zł. A cena zależy od tego, jaki procent stanowią w nich włókna węglowe. Im jest ich więcej, tym kijek jest lżejszy i bardziej wytrzymały. Kijki należy dobierać do wzrostu (twój wzrost x 0,68) i nie można ich zastąpić narciarskimi, bo są specjalnie profilowane.
Spacerować można wszędzie. Po trenie równym i górzystym, po asfalcie (wtedy tylko zakładamy specjalna nakładkę na kijek), po piasku, trawie, czy kamieniach. Ważne, by robić to 3 razy w tygodniu. Po 1-1,5 godz., wliczając w ten czas konieczną rozgrzewkę i ćwiczenia uspokajająco-rozluźniające na koniec.

Co to daje?

Podczas marszu Nordic Walking spalamy nawet do 40 proc. kalorii więcej niż podczas zwykłego marszu (zależy od tempa), a 90 proc mięśni naszego ciała pracuje. To świetna dyscyplina do osób, które chcą schudnąć, wzmocnić mięśnie, mają problemy ortopedyczne i nie wolno im nadmiernie obciążać stawów. Marsz pomaga tym, którzy wiele godzin spędzają za biurkiem i odczuwają bóle barków i szyi. A pod kontrolą lekarza Nordic Walking mogą uprawiać również osoby z problemami kardiologicznymi.

 

Anna Pachorek/MWmedia

REKOMENDACJA
2008-06-05 10:21:31
~SabeSaK

dobry artykuł - krótko zwięźle i na temat :) Sam uprawiam NW i polecam go wszystkim, co prawda kosz kijków od 200-400 to przesada(amatorskie można kupić już za 60zł) to jednak polecam te droższe(jednoczęściowe) Więcej info możecie znaleźć na: http://nordic.walking.na7.pl/conte nt/view/6/6/ Ta stronka jest poświęcona w całości Nordic Walking.

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.