wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Na sportowo

Co to są zakwasy i jak z nimi walczyć?

14.04.2009

Prawie wszyscy cierpieliśmy kiedyś z powodu zakwasów. Dzień po wysiłku doznawaliśmy przykrego uczucia sztywności ciała. Warto zastanowić się, czym jest ból mięśni i jak sobie z nim radzić.

Zakwasy
Nazwa „zakwasy” wywodzi się z tezy o efekcie zakwaszenia mięśni. Do niedawna uważano bowiem, że występujący na drugi dzień po wysiłku ból spowodowany jest nagromadzeniem kwasu mlekowego. Badania prowadzone w latach 80-tych nie potwierdziły jednak tej teorii.

Okazało się, że dyskomfort fizyczny, określany mianem „zakwasów” jest wynikiem mikrourazów włókien mięśniowych. W literaturze angielskiej spotkamy się z określeniem DOMS (delayed onset of muscle soreness), co możemy tłumaczyć jako opóźniony napad bolesności mięśnia.



Kiedy czujemy ból?
Zakwasy pojawiają się od 12 do 48 godzin po wysiłku i mogą utrzymywać się przez kilka dni.
Najbardziej na zakwasy narażone są osoby, które nie podejmowały wcześniej danej aktywności fizycznej lub miały dłuższą przerwę w treningu. „Kanapowcom” często dokucza ból mięśni po wykonaniu obowiązków domowych, np. naprawie prysznica czy wieszaniu obrazów. Występowanie zakwasów zależy w dużym stopniu od wytrenowania organizmu. Im bardziej jesteśmy sprawni, tym rzadziej odczuwamy powysiłkowy dyskomfort. Zakwasy mogą pojawić się zarówno po treningu o charakterze siłowym lub wytrzymałościowym.

Cierpiące ciało wcale nie oznacza, że się udało
Większość osób uprawiających fitness jest przekonana, że trening tylko wówczas jest skuteczny, gdy następnego dnia dokucza im solidny kac mięśniowy. Tymczasem ból wcale nie oznacza, że trening przynosi efekty. Wręcz przeciwnie. Zakwasy są oznaką przemęczenia, które jest przeciwieństwem sprawności.

1 2 3
REKOMENDACJA
2016-06-12 11:05:16
~Fly

u mnie w walce zakwasami i na szybką regenerację organizmu świetnie się sprawdzają kąpiele solankowe.

2015-04-11 19:04:33
~Daro

Na zakwasy - magnez! Ja chode se na silke i zawsze po treningu zapodaje dawke Chela-Mag B6 aby uzupelnic poziom magnezu w moim organizmie.

2015-03-13 19:51:20
~Alicja

jak ktos cięzko zasuwa to ma zakwasy.... czyli przemęczenie mięsni ... teraz dla polskich roboli wynależiono nowe pojęcie> zakwasy

2014-07-01 11:46:41
~bańka

Ja nie mam problemu z zakwasami. Smaruję się emulsją chłodzącą emspoma, a po treningu przeciwbólową. Idę rano do pracy i jestem gotowa do działania. www.emspoma.com.pl Po co cierpieć?

2014-05-23 13:46:35
~studyhard

Such a bullshit!

2014-04-04 08:01:13
~ZetoMich

Przy treningu karate itp. zakwasy eliminuje się następnym treningiem. Wiem, że jest ciężko ćwiczyć jak wszystko boli, ale tak to wygląda w sztukach walk. Organizm sam się przyzwyczaja i to jest dobre. Natomiast przy treningu na siłowni trzeba już uważać. Jak się potrenuje za dużo z obciążeniem innym niż własne ciało to można sobie ponaciągać mięśnie i to później bardzo boli. W takim przypadku bezwzględnie trzeba przerwać trening i wrócić doń, kiedy wszystko przest

2014-04-04 07:58:09
~ZetoMich

Tabletki przeciwbólowe na zakwasy... ech... Witamina C + Magnez + trochę glukozy pod język i odrazu można jechać dalej. Na karate zawsze mówiono, że "na zakwasy najlepsze są następne zakwasy". Dopiero na obozach karate można było zrozumieć co to oznacza. Kiedy po kilku dniach treningów większość ludzi miała tzw. kryzys. Trzeba było to przezwyciężyć i później już było dobrze.

2014-03-12 19:02:36
~Pielgrzym2014

A ja w niedzielę zrobiłem prawie 30 km pieszo. Jestem dotleniony,super zdj z tego spaceru.Nie ma to jak spacer po kilku wsiach z dala od miasta,oczywiście jak się ma ulubioną muzykę,coś do picia,to i kilometry stają się wtedy przyjaciółmi nóg.Polecam aktywne spędzanie weekendu i pozostałych dni tygodnia też.

2014-02-19 20:03:35
~tenisowaxD

pojebani jesteście ten artykuł jest jakiś pomylony trenuje tenis ziemny codziennie od 2 lat i mam zakwasy po każdym treningu.i są bardzo duże postępy bo jestem najlepsza z klubu tenisowego a nie którzy grają po 6 lat i są nadal gorsi odemnie

2012-03-15 09:38:03
~Wojtek

Straszna bzdura. Zakwasy nie powstają w wyniku mikrouszkodzeń włókien mięśniowych! Odsyłam do fachowej literatury autora tego artykułu. Polecam pracę zbiorową pod redakcją dr. Górskiego "Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego". Ten artykuł to tragedia...

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.