wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Siłownia

Przetrenowanie

25.04.2008

Aby osiągnąć konkretne cele w kulturystyce, trzeba trenować bardzo intensywne. Nie znaczy to jednak, że każdy trening ma być bardzo intensywny, gdyż czegoś takiego nie wytrzyma nawet najsilniejszy organizm. W rezultacie takich treningów możemy doznać objawów, których zespół nosi konkretną nazwę – przetrenowanie.

Objawem przetrenowania wybijającym się na pierwszy plan jest przedłużony czas regeneracji organizmu po treningu. Człowiek czuje się rozbity, na słowo „trening” reaguje niechęcią i idzie na niego tylko z przysłowiowego „musu”. Niekorzystna zmiana nastroju łączy się z równie niekorzystnymi objawami wegetatywnymi – kłopoty ze snem, częste pocenie się, irytacja przy każdej okazji, kłopoty żołądkowe, spadek zainteresowania seksem, skłonność do depresji oraz dostrzegalny spadek siły i masy mięśni.

Co jest przyczyną przetrenowania?



Często jest nią: RUTYNA. To może się wydawać niewiarygodne, ale to rutyna pełni funkcję przysłowiowego gwoździa do trumny. Na szczęście jest to „trumna” okresowa, a więc dość łatwa do pozbycia się. Zmianie nastroju oraz ogólnemu osłabieniu towarzyszą zmiany hormonalne. Polegają one na tym, że spada we krwi poziom testosteronu, natomiast podnosi się poziom kortyzolu, który jest hormonem stresu. Im wyższy jest poziom kortyzolu, tym większy jest zasięg procesu katabolicznego w organizmie, co w rezultacie doprowadza do częściowej utraty wypracowanej siły i masy mięśniowej. Ponadto obniżeniu ulega funkcja hormonów tarczycy, odpowiedzialnych za nasze siły żywotne. Obniża się też poziom adrenaliny, która w optymalnych warunkach daje nam napęd do ćwiczeń siłowych. Dodatkowy efekt przetrenowania – wynikający zresztą z przytoczonych wyżej zmian hormonalnych – to obniżona bariera immunologiczna.

Jak się podnieść z „upadku”?

Pierwsza rzecz sprowadza się do rozpoznania symptomów przetrenowania. Warto je zarejestrować i obserwować okoliczności, w jakich ustępują. Krok następny będzie polegał na opracowaniu takiego rozkładu dnia, w którym trening zostanie wykluczony z naszego najbliższego czasowo planu zajęć. Jak nietrudno się domyślić, przetrenowanie to zjawisko, które nawarstwiło się w dość długim okresie. Nie można więc liczyć na to, że wszystko powróci szybko do równowagi. Trzeba się nastawić na pokonywanie samego siebie, a taka inicjatywa musi trochę potrwać. Zniechęcony lub nawet pozostający w dołku psychicznym kulturysta nie może jednak rezygnować z aktywności sportowej. Może, a nawet powinien, zmienić rodzaj tej aktywności.

 

1 2
REKOMENDACJA
2010-01-23 17:43:28
~mihal

warte przeczytania

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.