wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Zobacz w innych serwisach:

W rytm muzyki ze sztangą, cz. 2
Zdrowie & Fitness
W rytm muzyki ze sztangą, cz. 1
Zdrowie & Fitness
Podciąganie sztangi
Zdrowie & Fitness

Siłownia

Siłownia w domu?

19.03.2008

Organizacja siłowni w domu wbrew pozorom nie jest taka prosta.
Na początek musimy przygotować pomieszczenie w którym planujemy zrobić „siłownię” , aby  po zakupieniu sprzętu, każdy jego metr był dokładnie zagospodarowany. Ilość sprzętu uzależniona będzie od wielkości siłowni, także to już jest sprawa indywidualna dla każdego.

Następnym krokiem powinno być ustalenie celu treningu,  pomoże nam to w doborze odpowiedniego sprzętu. Jeżeli mamy w zamiarze budowanie masy mięśniowej i dalszy rozwój, to na pewno dobrze byłoby mieć sprzęt wolny (sztanga, sztangielki). Jeżeli zaś ma być tylko rekreacja, wystarczą maszyny, ale musimy liczyć się w tym momencie z większymi kosztami zakupu.

Na pewno każda siłownia, czy to zawodowa, czy tylko amatorska, powinna posiadać ławeczki, a dokładnie: poziomą i skośną do wyciskania sztangi, najlepiej od razu ze stojakami oraz dodatkowo skośną uniwersalną na której można będzie trenować nie tylko górne mięśnie klatki piersiowej, ale także bicepsy, tricepsy, itp. Jeśli mamy naprawdę małe pomieszczenie, wystarczy jedna ławka, ale musi koniecznie być regulowana i ze stojakami. Dobrze byłoby również mieć wyciąg pionowy i poziomy do ćwiczeń mięśni pleców, na którym można będzie z powodzeniem trenować również inne grupy mięśniowe.



Idąc dalej - następnym sprzętem powinna być maszyna na mięśnie obręczy barkowej, ale do stymulacji tej grupy w zupełności wystarczą sztangielki (wyciskanie siedząc, wznosy sztangielek bokiem, przodem i w opadzie). Jak już jesteśmy przy sztangielkach, to dobrze byłoby mieć komplet par od 2kg do 40kg lub większych w zależności od siły naszych mięśni. Małe posłużą nam do rozgrzewki i treningu mniejszych grup mięśniowych, a dużymi będziemy rozwijać większe mięśnie, takie jak plecy, uda, itp.

Zostały nam mięśnie ud, do rozwijania których najlepsze będą przysiady ze sztangą, którą będziemy odkładać na specjalne stojaki do przysiadów - tak więc ich zakup też jest niezbędny. Kolejnymi mięśniami do trenowania będą łydki, które możemy rozwijać zwykłymi wspięciami na palce oraz brzuch, do rozwijania którego wystarczy podłoga, ale jeśli będziemy mięli ławkę do skłonów, to na pewno nie pozostawimy jej bezczynnej.

Powinniśmy dokupić jeszcze sztangi - po jednej długiej ok. 180cm do ławki poziomej i skośnej oraz do przysiadów plus jedną prostą i jedną łamaną – krótką, do ćwiczeń bicepsów i tricepsów . Przydałyby się również poręcze i drążek do podciągania. Musimy pamiętać  także o uchwytach do wyciągu (prosty, łamany, linki krótkie, linki długie, rączki pojedyncze) oraz o grubych gumach (chronią podłogę amortyzując ciężar), którymi powinniśmy obłożyć podłoże naszej siłowni (jeśli nie całe, to chociaż tam gdzie będziemy używać największych ciężarów).

Alternatywą dla wymienionego sprzętu może być uniwersalny atlas, który zajmuje mniej miejsca i pozwoli na przetrenowanie każdej grupy mięśniowej (polecany bardziej przy treningu amatorskim).

Na koniec powinniśmy zakupić sprzęt do treningu aerobowego (rower lub stepper lub bieżnię – wedle uznania).

 

Arek Kozłowski

REKOMENDACJA
2012-07-25 21:14:39
~Kokos

sant napisz do mnie na gg mam pare pytań 9363494

2012-07-14 15:48:57
~Sant

...tym bardziej że aby ćwiczyć w domu trzeba mieć też niezłą siłe woli. :)

2012-07-14 15:46:13
~Sant

~Ruda Punk. Piszesz jeszcze większe głupoty niż w tym artykule. Masz racje co do ławki ale skoro nie wiesz co to jest sztangielka to masz poważny brak wiedzy. Do ćwiczenia w domu wystarczy ławka, prosta sztanga, sztangielki i drążek. "skośna uniwersalna ławka"? autorowi chyba chodzi o modlitewnik który jest zbędny, tak samo jak wyciągi. Chcąc mieć tego typu sprzęt który lepiej zastąpić ciężarami wolnymi lepiej zapisać się na siłownie. Tym bardziej że aby ćwic

2010-07-15 20:05:51
~Ruda Punk

Czy autor kiedykolwiek był na siłowni? Wątpię. Dwie ławki, skośna i pozioma? A nie lepiej jedną, regulowaną? Ciekawi mnie też, czym są owe "sztangielki" - nie słyszałam tego słowa, ale być może ono istnieje. Chyba nie chodzi o hantle, bo one rzadko są cięższe niż 5kg (jeśli w ogóle). Może chodzi o te "małe sztangi"? One mają wymieniane talerze i nie opłaca się kupować ich w ilościach przemysłowych...

2009-12-10 12:34:22
~bosso

robas a dlaczego akurat Direct? Ja tez wolę spędzać czas przeznaczony na sport poz domem, i zastanawiam się nad wyborem l-karnityny ostatnio, ale na rynku tyle tego jest. Może mi jakoś zarekomendujesz tą Twoją Direct:)

2009-12-10 11:14:51
~robas

Nie wiem, czy byłbym w stanie mobilizować do ćwiczenia w domu. Pewno skończyłoby się tak, jak z rowerkiem... Kupiłem, miesiąc pojeździłem, a teraz stoi... Wolę mieć karnet na siłownię i tak mi jakoś łatwiej się mobilizować;) Dzięki temu chodzę jakieś 3, 4 razy w tygodniu, do tego jeszcze ostatnio dorzuciłem sobie l-karnitynę (Direct, w proszku) i z tego mam świetne efekty, to mi wystarczy;)

2009-05-28 22:52:46
~Ja

najlepiej jest zaplacic za silownie wieksze mozliwosci owszem 70 euro to troche grubo ale cos za cos

2008-10-23 17:36:32
~ziom

nienawidze siłowni, wole cwiczyc w domowym klimacie przy wlasnej muzie

2008-09-13 15:54:11
~Wariat

W niektórych siłowniach miesięczne karnety grubo przekraczają 100 zł, a nawet i 200. Jeżeli kogoś na to nie stać to domowa siłownia jest najlepszym rozwiązaniem.

2008-05-19 15:57:20
~Rodion

Siłownia w domu to super sprawa! No i jaka oszczędność kasy i czasu! Ćwiczę kiedy chę i na własnym sprzęcie i nie nabijam innym portfela.

12

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.