wyszukanie zaawansowane

Siłownia

Siłownia – maszyny czy wolne ciężary?

123rf
26.06.2014

Hellozdrowie.pl

Co tak naprawdę przynosi więcej korzyści? Czy trening na maszynie jest bezpieczniejszy? A czy sztanga nie jest czasem bardziej efektywna? Porównajmy.


Wchodząc na siłownię, oprócz maszyn z pewnością zauważycie również sztangi, hantle czy odważniki kettlebells. Wiele osób jednak wciąż omija stanowiska z wolnymi ciężarami i wybiera maszyny. Czy aby słusznie? Porównajmy te dwa rodzaje treningów.


Trening na maszynach
Jest idealnym rozwiązaniem na początku przygody z treningiem siłowym, zarówno dla nowicjusza, jak i dla osoby przechodzącej okres rehabilitacji lub starszej. Głównym powodem tego jest bezpieczeństwo pracy (nie musisz się martwić, że robisz coś nieprawidłowo), dokładne izolowanie konkretnych ruchów lub partii mięśniowych, wymuszone utrzymanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń (to maszyna „układa” wasze ciało) oraz brak obaw, że coś upadnie na twarz. Poza tym zawsze możecie bez asekuracji drugiej osoby dodawać obciążenie. Maszyny są także proste w obsłudze. Opis ćwiczeń znajduje się zwykle na doklejonym na maszynie obrazku.


Podsumowując: trening siłowy na maszynach jest prosty, bezpieczny i pomoże podnieść ogólną sprawność, samopoczucie oraz harmonijnie rozwinie sylwetkę. A zatem jakie korzyści przyniesie nam trening na wolnych ciężarach (sztangi, hantle)?


Trening na wolnych ciężarach
Przede wszystkim aktywizuje do pracy więcej mięśni, nie tylko tych powierzchownych, ale także głębokich, które spełniają funkcję stabilizacyjną stawów. Tu naprawdę pracuje całe ciało, zwłaszcza core, czyli środek i jednocześnie centrum dowodzenia naszego ciała. Poza tym, podczas pracy ze sztangą czy z odważnikiem cały czas trzeba trzymać równowagę, pracować nad koordynacją oraz czuciem własnego ciała. Efektem tego jest zaangażowanie do pracy w 100 proc. określonego mięśnia lub grupy mięśniowej.

 

Innymi słowy – ciało lepiej i efektywniej rozwija się podczas ćwiczeń. Wszystko to sprawia, że trening na wolnych ciężarach ma duży wpływ na układ nerwowy (oznacza to także szybszy przyrost siły).


A teraz jeszcze ważniejsza informacja – ćwiczenia ze sztangą doskonale wpływają na funkcjonalność (angażują do pracy duże grupy mięśniowe, które naśladują codzienne ruchy, np. martwy ciąg – podnoszenie przedmiotu z ziemi, wyciskanie sztangi nad głowę – wieszanie firanek lub ściąganie przedmiotu z górnej półki).


Dla nowicjuszy plusem jest to, że maszyna pilnuje ich bezpieczeństwa, wyznaczając tor ruchu. Minusem tego jest jednak ograniczony w sztuczny sposób zakres ruchu (utrwala to przykurcze i nawyki ruchowe oraz zmniejsza mobilność ruchu). Przy wolnych ciężarach to my wyznaczamy tor ruchu, w pełni rozwijając swoją mobilność. Trzeba jednak pamiętać, że w ich przypadku należy perfekcyjnie opanować technikę wykonywania ćwiczeń, w czym z pewnością pomoże instruktor lub trener.

 

Tekst: Andrzej Bogdał, hellozdrowie.pl

 

REKOMENDACJA
2018-05-12 23:03:06
~kk2

warto pamiętać żeby zmieniać ćwiczenia i dni treningowe. Moim zdaniem trening zmienny może przynieść dobre rezultaty :) http://zdrowycel.pl/trening/now a-technika-cwiczen-muscle-weider-co nfusion/

2017-06-01 08:25:10
~Lena1224

Dziewczyny jeśli chcecie mieć super figurę to ze szczerego serca polecam tego Pana – www.igortreneronline.pl Ułożył mi chyba najlepszy plan jaki kiedykolwiek przerabiałam. Mam na myśli dietę, trening i suplementację(bo to też istotne). Co mi dał? Przez wiele lat borykałam się z dużą nadwagą i czułam fatalnie, żyć mi się odechciewało – tyle miałam kompleksów. Ale spróbowałam ostatni raz coś zmienić i ten Pan spadł mi jak z nieba. Efekty były w mgnieniu oka!Ujędr

2016-02-12 14:09:27
~Kasia

Zdecydowanie wolne ciężary! http://maximus.media/ak tualnosci.html?id=1382&t=tgu-cz yli-wstawanie-tureckie-z-kettlebell s

2015-03-27 08:02:38
~Zrzuć Brzuch

Zdecydowanie wolne ciężary, pracuje więcej mięśni, a my dodatkowo pracujemy nad koordynacją i równowagą. <a href="http://zrzucbrzuch.blogspot.c om/">Zrzuć Brzuch</a>

2014-11-20 20:05:50
~kaśka

a ja ćwiczę na wszystkim na czym się da :) ale najwięcej jednak na sprzetach cardio. dobrze ze klub do którego chodzę (Marcelinka w Poznaniu) sprzęt ma naprawdę bardzo dobry!!

2014-11-13 17:44:30
~TrójmiejskiDonVitto

Ja sobie zakupiłem do domu coś takiego http://lord4sport.pl/atlas-finnlo-m aximum-ft1.html wiem, że drogo, ale niech się schowają wszystkie atlasy, dla domu nic lepszego nie znajdziesz. hehe mój znajomy trener zaniemówił jak zobaczył co mam w pokoju treningowym :D

2014-10-29 21:25:21
~Mirek

Mi bardziej podchodzą siłowe ćwiczenia, ostatnio zaciekawiła mnie historia Jarka https://www.facebook.com/trojboj.si lowy Myślę czy też nie wziąć się za trójbój siłowy.

2014-08-28 23:18:40
~Paweł

Ja ćwiczę na modlitewniku:) Na siłowni na takim: www.marbo-sport.pl/product-pol-1522 1-Maszyna-modlitewnik-na-biceps-ze- stosem-60kg-MP-U019-Marbo-Sport.htm l a teraz zamierzam sobie kupić do domu. Polecam taką formę treningu:)

2014-07-03 13:56:12
~Mik

crossfit to jest to!

2014-07-03 11:25:17
~kolo

Jak się odchudzić szybko, na zawsze, jedząc co się chce i nie ćwiczyć? Napisano o tym książkę. Zobaczcie na nibyserio. com Niezły ubaw. Jak nie potrafisz się z siebie śmiać, nie zaglądaj tam

12

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.