wyszukanie zaawansowane

Eden

Truchtem po plaży

25.07.2008

Eden

Wyjeżdżając na urlop, wcale nie musimy, a nawet nie powinniśmy leżeć plackiem na plaży. Warto wykorzystać pogodną aurę i fakt, że dzień jest dłuższy. Uprawianie sportów wodnych, jazda na rowerze i spacery znakomicie poprawią naszą kondycję.

Lato to znakomita okazja do „rozruszania” organizmu. Ale jak tu zacząć się ruszać, który sport wybrać dla siebie, skoro przez cały rok jedyną formą naszej aktywności było wchodzenie po schodach i spacer do pobliskiego sklepu? Proszę się nie martwić. Nawet dla tych, których aktywność fizyczna w ciągu roku jest minimalna, każda forma ruchu jest dobra i może pozytywnie wpłynąć na zdrowie. Jednak przechodząc ze „stanu biernego” w „stan czynny”, trzeba to uczynić mądrze: zachować rozsądek i tak dawkować ruch, aby nie doprowadzić do przetrenowania i kontuzji. Przed każdym planowanym wysiłkiem fizycznym – czy to będzie jogging, pływanie czy gra w tenisa – niezbędna jest rozgrzewka (krótsza przed mniej intensywnym treningiem, dłuższa przed bardziej intensywnym); trzeba przyzwyczaić układ krążenia i oddechowy do większego wysiłku, a także uelastycznić oraz wzmocnić układ mięśniowy i kostny. Należy pamiętać także o przerwach między kolejnymi porcjami ruchu, zwłaszcza gdy porywamy się na wysiłek intensywny.


Osoby, które w ciągu roku w miarę regularnie ćwiczą w siłowni albo w fitness klubie, nie muszą aż tak kontrolować dozowania wysiłku. Mogą pozwolić sobie na większe i bardziej intensywne dawki ruchu. Doceniając ich przygotowanie, zwracamy się jednak do bywalców klubów z apelem, aby uczestnicząc np. w partyjce tenisa ze „świeżo rozruszanym” graczem, także wykazali się rozsądkiem i nie zamęczyli go, stawiając zbyt wysoko poprzeczkę w rywalizacji, dali mu na początku fory i taryfę ulgową – po prostu trochę czasu, aby nieco nabrał kondycji; może pod koniec wyjazdu będzie już w stanie bezpiecznie zmierzyć się z wytrawnym rywalem.

Ostrożnie i z głową
Trzeba pamiętać, że w czasie ruchu o kontuzje nietrudno, zwłaszcza gdy na trening wybieramy się w plener, gdzie na nierównościach terenu można skręcić nogę. Także niekontrolowane przebywanie na słońcu może być niebezpieczne – podczas wysiłku łatwo się zapomnieć i zakończyć trening oparzeniem słonecznym bądź udarem.
I kolejna niezwykle ważna rzecz latem, zwłaszcza w czasie wysiłku fizycznego na zewnątrz: należy uzupełniać płyny – pić wodę lub napoje izotoniczne, gdyż podwyższona temperatura otoczenia nie jest dla organizmu najbezpieczniejsza. Trzeba też pamiętać o odpowiednim stroju treningowym – dostosować go do warunków pogodowych, a obuwie dodatkowo do rodzaju nawierzchni i wybranej przez nas dyscypliny.

1 2
Tagi: sportrowerplażaurlopspacer
REKOMENDACJA
Ten materiał nie ma jeszcze opinii. Masz okazję by Twój głos pojawił się tutaj jako pierwszy! Nie czekaj - dodaj swoją opinię!

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.