wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Zobacz w innych serwisach:

Eden

Francuski król

Eden
25.07.2012

Eden

Choć trudno to sobie wyobrazić, jeszcze trzysta lat temu nikt nie znał jego smaku. Dziś co sekundę ktoś na świecie otwiera butelkę szampana, pochodzącą z piwnic największego producenta tego niebiańskiego trunku – domu Moët & Chandon.

Najbardziej znana marka szampana nie jest ani najstarszą w Szampanii  (piętnaście lat przed powstała inna – Ruinart), ani też najbardziej ekskluzywną, bo za takową uważa się Kruga  i Roederera. Dlaczego więc właśnie Moët & Chandon jest dziś najbardziej rozpoznawalnym wytwórcą i cieszy się największą popularnością wśród wielbicieli musującego trunku?

Moët
Wszystko zaczęło się na początku XVIII wieku w rodzinie handlarzy wełny Moët. W niewielkim  familijnym biznesie zabrakło miejsca dla beniaminka rodu, Claude'a. Tata znalazł mu zatem posadę zarządcy w dobrach miejscowego szlachcica. Szybko okazało się, że młody Moët ma smykałkę do interesów. Zarobione pieniądze zainwestował w winnicę w okolicy Épernay w Szampanii. Tam, prawdopodobnie w 1709 r., założył dom winiarski La Maison Moët. Jego musujące wino nie było ani lepsze, ani gorsze od innych, a o niebywałym sukcesie zadecydował… kaprys pięknej kobiety.

Markiza de Pompadour, faworyta Ludwika XV, w owym czasie wyrocznia mody i dobrego smaku, życzyła sobie pić wyłącznie szampana od Clauda Moët. Mawiała ponoć, iż jest to "jedyny trunek, który sprawia, że kobiety pięknieją z każdym kolejnym kieliszkiem".

Co roku w maju, gdy dwór przenosił się do Chateau de Compiegne, Claude wysyłał królewskiej faworycie skrzynię swojego najlepszego wina. Teoretycznie w uznaniu dla jej urody i inteligencji. Prawda wyglądała jednak nieco inaczej – 120 butelek było korzystną inwestycją w reklamę. Snobistyczni arystokraci, ich krewni i znajomi oraz bogate mieszczaństwo czyli wszyscy, których było stać, chcieli pić „królewskiego” szampana. Interes kręcił się tak znakomicie, że spadkobierca Claude'a – Claude Louis-Nicolas – musiał znacznie powiększyć obszar winnic.

Absolutną gwiazdą w historii firmy był wnuk założyciela – Jean-Rémy. Czarujący, wykształcony i oczytany, mer miasta Épernay, zaprzyjaźniony z najważniejszymi ludźmi swoich czasów, dobrze wiedział, komu i kiedy podesłać darmową skrzynkę szampana. Obsługiwał dwory Ludwika XVI i Ludwika Filipa, po abdykacji tego ostatniego zaprzyjaźnił się z późniejszym cesarzem Napoleonem. To on zaczął wysyłać swoje wina na dwory Anglii, Hiszpanii, Belgii, Szwecji i Danii. Również do Watykanu. Kiedy w 1832 r. porzucił prowadzenie interesu, jego szampan był już sławny od Skandynawii po… Stany Zjednoczone i Jamajkę. W ostatnim roku kierowania firmą przedsiębiorczy Moët  zdołał jeszcze podbić rynki Grecji i Turcji.

Chandon
Następcą Jeana-Rémy'ego zostały jego dzieci, Victor i Adelajda. Tak naprawdę rządził jednak mąż Adelajdy – arystokrata ze starej francuskiej rodziny, hrabia Pierre Gabriel Chandon de Briailles. Firma zawdzięcza mu nie tylko zmianę nazwy na Société Moët & Chandon. To właśnie młody hrabia wymyślił, że szampan musi być dobrem luksusowym.

Wraz z synem Raoulem wypuścił na rynek krótkie limitowane serie trunku przeznaczone na specjalne okazje. Tak powstał Brut Impérial przypominający przyjaźń Napoleona dla domu Moët, szampany na cześć królowej Wiktorii czy szampan z okazji koronacji Edwarda VII. Za czasów obu panów Chandon de Briailles powstała też tradycja uświetniania szampanem wyjątkowych uroczystości, m.in. otwarcia największych hoteli świata: Savoya i Claridge'a w Londynie, Crillona w Paryżu, Carltona w Cannes czy Ritza w Nowym Jorku. W latach 30. szefem firmy po raz pierwszy w jej historii został człowiek nie wywodzący się z rodzin Moët i Chandon, ale za to blisko z obiema zaprzyjaźniony. Robert-Jean de Vogüé, kolejny francuski arystokrata w firmie i geniusz na miarę Jeana-Rémy'ego Moëta.

To właśnie jemu firma zawdzięcza swojego najbardziej prestiżowego, najdroższego szampana –markę Dom Perignon. To także dzięki niemu 100 tys. turystów zwiedza co roku 28 km piwnic pod Épernay. To on pomnożył majątek firmy, kupując winnice nie tylko na południu Europy, ale i w Nowym Świecie – USA i Argentynie. Wreszcie to on wpadł w 1971 r. na pomysł połączenia swojej firmy z Hennessym.

Po 15 latach ze spółki tej powstał gigantyczny koncern dóbr luksusowych o nazwie LVMH (skrót od pierwszych liter słów Louis Vuitton, Moët i Hennesy) osiągający 1,5 mld euro zysku rocznie. Obecnie LVMH sprzedaje wina i alkohole (Dom Pérignon, Moët & Chandon, Veuve Clicquot i Hennessy), perfumy (Dior, Guerlain, Givenchy), kosmetyki (Bliss, Fresh, BeneFit), ubrania i dodatki (Donna Karan, Givenchy, Kenzo, Louis Vuitton) oraz zegarki i biżuterię (TAG Heuer, Ebel, Chaumet, Fred). Co zaś do szampana, to niegdysiejszych królów, rozsławiających jego imię, zastąpili władcy współczesnego świata – gwiazdy kina i muzyki. Dzięki wsparciu tak popularnych celebrytów jak m.in. Nicole Kidman, Jack Nicholson, Gwyneth Paltrow, George Clooney czy Sarah Jessica Parker marka Moët & Chandon przeżywa kolejny złoty wiek.

motto:
Moët & Chandon promowali m.in.: Josephine Baker i Maurice'a Chevaliera, Colette, Greta Garbo, Marilyn Monroe i Paula Newmana. Od 1946 r. M&C został oficjalnym szampanem festiwalu w Cannes.
 

Paweł Płaczek

Tagi: szampanmoetchandon
REKOMENDACJA
2012-12-29 18:44:33
~aga

MOJE FILMIKI NAGO: http://daa.pl/4mc8 Podobam Ci Się? :)) ;*

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.