wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Zobacz w innych serwisach:

Solarium&Fitness

Zboża na siedem dni tygodnia

123RF
17.01.2013

SOLARIUM&Fitness

W dobie rosnącego problemu nadwagi na świecie i wzrostu popularności kontrowersyjnych diet białkowych, węglowodany znalazły się w ogniu krytyki.

Niektóre, ryzykowne diety całkowicie usuwają jakiekolwiek źródła cukrów z jadłospisu, zastępując je niebezpiecznie dużą ilością białek i tłuszczów. Światowa Organizacja Zdrowia jednak nie bez powodu za podstawę piramidy żywieniowej przyjmuje produkty zbożowe.

Węglowodany kontra nadwaga?

Podstawowym źródłem energii dla każdej komórki naszego ciała jest glukoza, zatem automatycznie każdy inny spożyty przez nas cukier organizm będzie próbował rozłożyć do tego najprostszego do przyswojenia monosaharydu. Im dłużej mu zajmie rozłożenie spożytych cukrów (czyli gdy postawimy na węglowodany złożone takie jak te zawarte w zbożach), tym dłużej będziemy czuli się nasyceni i tym bardziej równomierny będzie dopływ glukozy do krwi. W takiej sytuacji zmniejszymy też ryzyko odłożenia niewykorzystanej energii w postaci tkanki tłuszczowej.

Węglowodanem jest również błonnik, cukier którego nie jesteśmy w stanie zamienić na glukozę, czyli także energię. Jako niestrawny związek stanowi on prawie bezkaloryczny balast działający na zasadzie „szczotki” wymiatającej toksyny z naszych jelit. To właśnie dodatkowa obecność błonnika może spowolnić przyswajanie węglowodanów i wydłużyć czas przechodzenia glukozy do krwi. Utrzymując poziom glukozy na stałym poziomie nie tylko korzystnie wpłyniemy na zagospodarowanie energii w organizmie, ale również zapewnimy stałą stymulację produkcji serotoniny w mózgu – hormonu szczęścia. Każdy kto kiedykolwiek stawał do walki z otyłością wie, jak podatni wtedy jesteśmy na wahania nastroju, zatem kojący wpływ serotoniny może w takim czasie przeświadczyć nawet o sukcesie naszego odchudzania.

A na naszym stole głównie biała mąka
Niestety, białe bułki, makaron, czy pierogi nie dostarczają nam zbyt wiele cennych składników, nie zawierają też błonnika, zatem ich przyswajanie nie jest wystarczająco wolne, by mogło zapewnić nam umiarkowane dostarczanie energii na odpowiednio długi czas. Biała mąka jest również pozbawiona witamin i mikroelementów, w które oryginalnie zboża obfitują.



Biała mąka to także tylko i wyłącznie pszenica, a zbóż przecież i to tych uprawianych w Polsce jest tyle, że moglibyśmy przez siedem dni tygodnia jeść codziennie inne. Dlatego, jeśli już wybieramy pieczywo, starajmy się by było to pieczywo z pełnego przemiału i oprócz wypieków z pszenicy, przynajmniej co jakiś czas, wybierajmy też te z żyta.

Drugim po pszenicy produktem zbożowym popularnym w naszym kraju (mimo, że nie jest tu uprawiany) jest ryż. Obecność ryżu w diecie wcale nie wyznacza zdrowego kierunku żywienia, a to głównie dlatego, że mamy tu do czynienia z ryżem białym, pozbawionym łuski, a zarazem błonnika, witamin i mikroelementów. Dieta oparta głównie na białym ryżu (zalecana u osób ze schorzeniami przewodu pokarmowego) stosowana na dłuższą metę u osób zdrowych może prowadzić do niedoborów witamin grupy B i żelaza. Na szczęście w sklepach ze „zdrową żywnością” można nabyć trochę bardziej akceptowany przez dietetyków częściowo łuskany ryż brązowy. Ryż może być alternatywą wyrobów z innych zbóż dla osób na diecie bezglutenowej oraz ze skłonnościami do alergii.

Kipi kasza, kipi groch
Na szczęście, w naszej polskiej kulturze żywieniowej tradycyjnie kasza jest uważana za niezwykle wartościowe danie. Jednak kasza kaszy nie równa i nie wszystko, co objęte jest tą nazwą, rzeczywiście jest aż tak wartościowe. Kasza manna jest wysoko oczyszczonym, ubogim w witaminy i błonnik produktem produkowanym z ziaren pszenicy. Kaszka manna na pewno może być zalecana w diecie lekkostrawnej i dla małych dzieci, jednak w żywieniu dorosłych, zdrowych osób stanowi głównie źródło zbyt łatwo przyswajalnych węglowodanów. Zupełnie inaczej przedstawia się sprawa kaszy gryczanej. Wszystkich jej żywieniowych zalet nie sposób wręcz wymienić w kilku tylko zdaniach. Do najważniejszych należy duża zawartość dobrze zbilansowanego białka, wysoka zawartość witamin grupy B, mikroelementów, w tym żelaza oraz błonnika.  W ludowej medycynie przypisuje jej się wiele leczniczych właściwości, a jej oryginalny smak może urozmaicić niejedno danie.

Inną kaszą, która powinna powrócić na nasze stoły (powrócić, bo niestety sięgamy po nią coraz rzadziej) jest kasza jęczmienna. Za najwartościowszą żywieniowo uważa się najmniej przetworzoną jęczmienną kaszę perłową. Ziarno jęczmienia jak dowodzą najnowsze badania (dr Rosemary K. Newman z Uniwersytetu Stanu Montana) oprócz błonnika i wielu mikroelementów, zawiera również potężny ładunek przeciwutleniaczy. Regularne spożywanie tej kaszy wykazuje znaczący wpływ na ochronę przed negatywnym działaniem wolnych rodników i chroni przed chorobami serca. Niestety, z racji obecności glutenu, nie jest to kasza, którą można polecić osobom cierpiącym na celiakię.

Kolejną kaszą, której spożycie w naszym kraju powinno być większe niż obecnie, jest kasza jaglana. Do jej wyrobu używa się ziaren prosa, które przywędrowało do nas z terenów dzisiejszych Indii i Chin. Mimo, że proso z powodzeniem jest uprawiane w Polsce, niestety na naszych stołach gości rzadko i wciąż nie doceniamy jego technologicznych i zdrowotnych zalet. Okazuje się, że ziarno prosa dorównuje zaletami żywieniowymi gryce, a pod względem właściwości kulinarnych zdecydowanie przewyższa ją możliwością zastosowań. Kasza jaglana ma łagodny smak i doskonale nadaje się nie tylko do potraw warzywnych i mięsnych, ale również do wszelkiego rodzaju dań na słodko. Proso nie zawiera też glutenu i może z powodzeniem urozmaicić dietę bezglutenową.

1 2
REKOMENDACJA
2015-08-12 15:30:30
~kilo

POLECAM http://fb-szpieg.com/A1_ed1505134d

2014-07-25 23:08:45
~zb

co jest warta kasza jak ziarna zboza kumulują pestycydy herbicydy metale ciezkie są modyfikowane genetycznie GMO ,nikt nie bada zboz na te pozostalosci

2013-01-19 23:52:57
~Paker117

Odżywiam się tylko cebulą i czosnkiem oraz zsiadłym mlekiem i pieczywem żytnim. Mam 117 lat, chodzę na siłownię i jeżdżę na rowerze. Jak się chce, to można.

2013-01-19 23:18:37
~LOLA

lancuszekPapież kiedy umarł miał 85 lat - 8 5=13 Godzina śmierci: 21:37 - 2 1 3 7=13 Data śmierci: 02.04.2005 - 0 2 0 4 2 0 0 5=13 Postrzelony 13 Maja 9301 dni pontyfikatu - 9 3 0...» Papież kiedy umarł miał 85 lat - 8 5=13 Godzina śmierci: 21:37 - 2 1 3 7=13 Data śmierci: 02.04.2005 - 0 2 0 4 2 0 0 5=13 Postrzelony 13 Maja 9301 dni pontyfikatu - 9 3 0 1=13 Zmarł w 13 tygodniu roku. JAN PAWEŁ DRUGI - 13 liter czy to zbieg okoliczności ? prześlij to dalej niech inni myślą... Sor

2013-01-19 23:14:03
~Piotr

Portal Onet podał, że biały ryż jest zdrowszy od brązowego.

2013-01-19 22:46:23
~Krzysiek

Najlepsza dieta to albo żreć mniej, albo zacząć się ruszać. A najlepiej i jedno i drugie.

2013-01-19 22:41:08
~Aneta

Tutaj macie nagie dziewczyny które uprawiają sex i to NA ŻYWO! http://www.tinyurl.pl/?ByoRDtrL SZYBKO PÓKI JESZCZE SĄ POKAZY!! +18

2013-01-19 22:40:50
~jasiek

jak chodziłem do przedszkola, to na spacerach po parku jadło się buczynę.

2013-01-19 22:25:22
~dani

Jest wiele wiele naturalnych sposobów wzmacniania organizmu i przeciwdziałania chorobom. MonaVie jest jednym ze sposobów na zdrowie oraz pieniądze. Sprawdź sam. Wejdź na naszą stronę i napisz do nas. http://pl.monavie.com/rep/daniluk

2013-01-19 22:17:59
~112LAT A DOKTOR MUWI ZE MAM 39

KASZA,BURAKI,ZIELONA ,SOCZEWICA,GREJFRUT,SZPINAK,BROKULY ,CZOSNEK,ZEROSOLI,ZERO CUKRU,GROSZEKZIELONY,KUKURYDZA Z MROZONKI=TO CO SPOWALNIA STARZENIE SIE KOMUREK ODMLADZA MAM 112LAT A CZUJE SIE ZE WRACAM;]

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.