wyszukanie zaawansowane

Galerie

Po co nam witamina B3?

Po co nam witamina B3?

1/9

W przeciwieństwie do witamin B1 i B2 może być produkowana w organizmie ludzkim z podstawowego aminokwasu tryptofanu. Na ogół są to jednak niewielkie ilości, dlatego też większość ludzi powinno otrzymywać tę witaminę w pożywieniu.

Występuje w dwóch postaciach, a mianowicie: kwasu nikotynowego i amidu kwasu nikotynowego (nikotynamidu). Niacyna, czyli witamina B3 (PP), bierze udział w ponad 50 procesach zachodzących w organizmie, a w tym: w uwalnianiu energii z węglowodanów, oddychaniu tkankowym oraz wchodzi w skład niektórych koenzymów. Jest substancją wyjściową koenzymu dwunukleotydu nikotynoamidoadeninowego (NDA) niezbędnego w wielu reakcjach oksydoredukcyjnych. Reakcje te mają miejsce podczas rozpadu glukozy, białek i kwasów tłuszczowych i powodują uwalnianie się energii.

Rola w organizmie
Niacyna jest potrzebna do utrzymania prawidłowych funkcji mózgu i obwodowego układu nerwowego, układu pokarmowego, syntezy hormonów płciowych i zachowaniu zdrowej skóry. Wspomaga również prawidłowe krążenie, rozszerzając tętnice i ułatwiając przepływ krwi. Niacyna może być skuteczna w profilaktyce chorób serca, gdyż usuwa z krwi nadmiar cholesterolu LDL, który stwarza ryzyko twardnienia naczyń tętniczych. Pomaga w tworzeniu czerwonych ciałek krwi i odtruwaniu organizmu. Utrzymuje w dobrym stanie nabłonek skóry. Usuwa złogi cholesterolu z arterii i metabolity (powstające przy artretyzmie), a także obniża poziom cukru.

Podobnie jak inne witaminy z grupy B ma właściwości przeciwutleniające. Witaminę B3 poleca się w szczególności w przypadkach słabego dopływu krwi do mózgu, kłopotów krążeniowych, migrenach itp.

Duże dawki kwasu nikotynowego obniżają poziom złego cholesterolu (LDL) i trójglicerydów, a podnoszą poziom dobrego cholesterolu (HDL), a więc zmniejszają prawdopodobieństwo chorób serca u osób o wysokiej zawartości tłuszczów we krwi. Równie skuteczne są mniejsze dawki, ale wraz z witaminami A i E czy niektórymi lekami obniżającymi poziom cholesterolu.

Tekst: Prof. dr hab. Stanisław K. Wiąckowski, poradnia.pl

W serwisie poradnia.pl polecamy: Witaminy. Jak działają i gdzie ich szukać

Poradnia.pl

REKOMENDACJA
1/9
2014-05-14 19:58:20
~jacob

Nie musisz być gwiazdą, aby odmłodzić i poprawić swój wygląd. Nie musisz mieć milionów na koncie, aby uzyskać młodsze i piękniejsze ciało. Najważniejsze to zrobić pierwszy krok www.potegazdrowia.pl

2014-05-08 17:19:28
~rencista polski

jadło by się zdrowo warzywa i owoce ale przy rencie 728zł stać tylko na mortadele ...

2014-05-08 12:47:14
~ala

Organizm potrzebuje wszystkich składników odżywczych każdego dnia. Ja znalazłam świetne rozwiązanie, nie muszę zastanawiać się co mam jeść, jem bardzo pożywne śniadanie a co najważniejsze jest to dla każdego. Polecam zdrowe, smaczne odżywianie, (zdrowesniadanie.info/gberes ; idealnafigura.com/gberes) dające witaminy i energię

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.