wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Suplementy

Napoje sportowe

26.03.2008

Na rynku pojawia coraz więcej napojów przeznaczonych specjalnie dla osób, dla których intensywny wysiłek fizyczny jest codziennością. Jakie są właściwości takich napojów i kiedy warto je pić? Odpowiedź na to pytanie ułatwi nam wybór napoju najlepiej dopasowanego do naszych potrzeb.

Napoje sportowe to takie napoje, które ze względu na swój skład (woda, elektrolity i węglowodany) i odpowiednią osmolarność wspomagają efektywność wysiłku fizycznego. Komponowane one są pod kątem dostarczenia organizmowi potrzebnych w czasie wysiłku składników, zapobiegania utraty wody oraz odbudowy rezerw węglowodanowych, które stanowi glikogen gromadzony w mięśniach i wątrobie.



Unikalne właściwości

Funkcjonalność napojów zależy od ich właściwości. Dobry napój sportowy powinien się łatwo przyswajać i nie obciążać przewodu pokarmowego. Tu bardzo ważną rolę odgrywa osmolarność odnosząca się do liczby cząsteczek zawartych w roztworze, płynie czy napoju. Aby było nam łatwiej to zrozumieć, możemy wyobrazić sobie osmolarność jako stężenie składników zawartych w płynie. Osmolarność jest o tyle ważna, że to właśnie od niej jest uzależnione tempo opróżniania żołądka oraz wchłanianie płynów w jelicie cienkim. Pod względem osmolarności napoje możemy podzielić na izotoniczne, hipotoniczne i hipertoniczne. Napoje izotoniczne to takie, których osmolarność jest zbliżona do osmolarności ludzkich płynów ustrojowych i wynosi od 270 do 330 mOsm/l. W przypadku napojów hipotonicznych ta osmolarność jest mniejsza (<270 mOsm/l), natomiast w przypadku hipertonicznych – większa (>330 mOsm/l). W przewodzie pokarmowym najszybciej są wchłaniane napoje hipotoniczne i izotoniczne, przy czym najbardziej optymalna osmolarność napojów sportowych, pozwalających nie tylko na nawodnienie, ale i utrzymanie odpowiedniego poziomu wody w organizmie, wynosi 240 – 280 mOsm/l. Są to więc napoje o osmolarności zbliżonej do osocza ludzkiego lub niewiele niższej.

1 2 3 4
Tagi: dietasportsuplementyużywki
REKOMENDACJA
2016-07-22 09:24:09
~Jola

zamiast takich napojów, lepsze będą elektrolity takie jak Jonolit, atutem jest wyjątkowo smaczny, owocowy smak.

2016-01-26 14:06:23
~Natalia

Warto skorzystać - 3 DARMOWE poradniki: 1. efektywne odchudzanie http://zdrowie.mil.pl/odchudzanie/ 2. przytycie i poprawienie sylwetki http://zdrowie.mil.pl/fitness/ 3. jak budować masę i mięśnie http://zdrowie.mil.pl/kulturystyka/

2015-09-22 13:19:53
~megi

Trenuje na siłowni trzy razy w tygodniu, po zajęciach zawsze piję orsalit, płyn nawadniający który uzupełnia niedobór wody i soli mineralnych oraz magnez w celu uniknięcia nieprzyjemnych skurczy nóg, szczególnie łydek.

2015-08-27 21:41:18
~halinka

uwielbiam intensywne sporty:) kiedy tylko mam wiecej czasu, to wybieram sie na dluzsze biegi, po ktorych jestem wykonczona ale szczesliwa!! wiem, ze po takim treningu bardzo wazne jest wlasciwe nawadnianie organizmu, dlatego zawsze wypijam szklanke wody z saszetka DPNu (doustnego plynu nawadniajacego) Orsalit nutris, ktory szybko przywraca rownowage wodno - elektrolitowa mojego ciala! dzieki czemu odzyskuje sily i nie obawiam sie o odwodnienie! orsalit smakuje calkiem dobrze, co tez sie liczy!!

2015-04-10 18:21:55
~Kaśka

Kiedyś nie zdawałam sobie sprawy jak ważne jest uzupełnianie magnezu podczas dużego wysiłku fizycznego dopóki podczas biegania nie zaczęły łapać mnie bolesne skurcze łydek. Od tamtej pory regularnie zażywam chela mag b6 i problem zniknął bezpowrotnie :)

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.