wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Zobacz w innych serwisach:

Suplementy

Suplementy dla kulturystów

26.03.2008

Przeczytaj też

Piękne ramiona

Piękne ramiona

Trening kulturystyczny ( i nie tylko), to bezustanne doskonalenie maszyny biologicznej, jaką jest nasz organizm. Duży wysiłek, wykonywany przez współczesnych sportowców na granicy wytrzymałości, wymaga podawania innych preparatów wspomagających efekt treningowy. Aby osiągnąć najwyższą wydolność organizmu oraz maksymalną regenerację, należy dostarczyć niezbędne substancje budulcowe, energetyczne i wspomagające.

Musimy bowiem pamiętać, że zapotrzebowanie organizmu sportowca jest dużo większe, niż przysłowiowego Kowalskiego i sama dieta może nie wystarczyć do osiągnięcia sukcesu. Jak już niektórzy z Was wiedzą, zapotrzebowanie kulturysty o wadze 80kg na białko wynosi średnio ok. 2g na 1kg masy ciała, czyli 80kg mnożone przez 2 = 180g białka dziennie. Pierś kurczaka zawiera średnio ok. 20g białka w 100g , czyli jeśli nasz zawodnik miałby odżywiać się piersią lub zamiennikami, musiałby zjeść jej ok. kilograma dziennie.

Taka ilość jedzenia plus oczywiście węglowodany (ryż, makaron, owoce itp.) jest czasami nierealna do przytrzymania (brak czasu do przyrządzenia posiłków, brak czasu do zjedzenia posiłków, duża ilość posiłków, itp.). Alternatywą mogą być niektóre odżywki, np. białkowa, którą z powodzeniem możemy zastąpić np. pierś. Zrobienie takiej odżywki nie wymaga czasu, wystarczy zalać ją wodą lub mlekiem i po prostu wymieszać. Przez to, że preparaty te są przeważnie smakowe, możemy czerpać przyjemność podczas konsumpcji i rozkoszować się smakiem, np. czekoladowym lub truskawkowym.

To tylko krótki przykład jednej ale jakże popularnej i znanej odżywki. Proszę pamiętać, że są ich dziesiątki, włączając inne suplementy typu kreatyna, itp. może nawet setki, a każda z nich spełnia inne zadanie!

Czym są suplementy wspomagające?

Pod pojęcie suplementu lub środka wspomagającego kryją się specjalne składniki (występujące powszechnie w żywności), których stosowanie przyczynia się do osiągnięcia najwyższej wydolności oraz regeneracji organizmu. Zadaniem ich jest poprawa efektywności pracy mięśniowej, dożywieni organizmu, jak również zabezpieczenie go przed skutkiem przeciążeń treningowych.

 
Co wchodzi w skład suplementów diety?

W skład suplementów diety wchodzą:
Odżywki wysokobiałkowe (tzw. proteiny) - są to sproszkowane kompozycje wysublimowanych z naturalnego pożywienia białek w których zawartość białka waha się w przedziale 70-95% lub jak podają niektórzy producenci nawet i 100%.
Zastosowanie: przyrost siły i masy mięśniowej, redukcja tkanki tłuszczowej.
Odżywki węglowodanowe (tzw. carbo) – sproszkowana lub płynna kompozycja węglowodanów o zróżnicowanym tempie wchłaniania.
Zastosowanie: zwiększenie wytwarzania energii, nadkompensacja glikogenu.


Odżywki węglowodanowo – białkowe (tzw. gainery) – połączenie węglowodanów i białek w jednym. Odżywka zawiera od 15-30% białek, a stosunek białek do węglowodanów wynosi 1 do 4 lub 3.
Zastosowanie: budowanie masy mięśniowej, poprawa siły.
Aminokwasy (tzw. cegiełki białkowe, hydrolizaty białkowe) – są to białka w postaci tabletek, kapsułek, itp. Różnią się tym, że są szybko wchłaniane i przyswajane przez organizm.
Zastosowanie: przyrost siły i masy mięśni, regeneracja mięśni, wspomaganie redukcji tkanki tłuszczowej.
Witaminy i minerały (tzw. minerały, sole mineralne, elektrolity) – witaminy i minerały w tabletce, kapsułce, proszku lub płynie.
Zastosowanie: uzupełnienie witamin i minerałów.

Czy suplementy są bezpieczne dla zdrowia?

Zadaniem suplementacji jest uzupełnienie diety składnikami, które występują w żywności i są doskonale znane organizmowi. Każdy z suplementów jest bardzo dokładnie badany i atestowany zanim trafi na półki sklepowe, z tego tytułu nie wykazują one szkodliwości dla zdrowia.
Ewentualne skutki uboczne mogą pojawić się jedynie w wyniku ich przedawkowania, nadwrażliwości na zawarte w nich składniki, bądź też istniejących przeciwwskazań do ich stosowania.

Czy suplementacja jest konieczna?

Czasem samo pożywienie nie wystarczy, żeby zrekompensować straty  kataboliczne. Weźmy na przykład aminokwasy rozgałęzione tzw. BCAA, których straty w fazach katabolicznych są tak duże, że suplementacja tymi specyfikami jest niezbędna.  Stosujemy je w kulturystyce przeważnie rano na czczo i na noc (zmniejszamy w ten sposób katabolizm poabsorbcyjny) oraz przed i po treningu (zmniejszając katabolizm powysiłkowy). Podobnie jest z glutaminą. Przeprowadzone testy wykazały, że L – glutamina zwiększa jak również ogranicza redukcję białek, co oznacza, że działa anabolicznie jak i antykatabolicznie.
Wyniki naukowych badań w zakresie medycyny sportowej donoszą, że zwykłe odżywianie jest zbyt skąpym źródłem składników niezbędnych dla sportowca. Dlatego powszechne stosowanie suplementacji w sporcie powinno być koniecznością.

Podsumowanie.

Jeśli Wasze treningi są naprawdę ciężkie i na poważnie myślicie o poprawieniu wyników sportowych musicie pamiętać, że Wasz organizm nie jest z żelaza i zmuszanie go do maksymalnego wysiłku bez podania mu tzw. suplementów diety jest niedopuszczalnym błędem, którego konsekwencje mogą odbić się nie tylko na wynikach sportowych, ale także na stanie Waszego zdrowia.
 

Arek Kozłowski

REKOMENDACJA

Powiązane artykuły

2014-05-22 21:30:46
~Grześ

Zamieszkuję obecnie w belgii i zamawiam z Fitnessupplements.nl . To polski sklep w Holandii ale mają konkurencyjne ceny, rabaty dla stałych klientów i gratisy w każdym zamówieniu. Po za tym zamówienie jest zazwyczaj do 24 godzin. Mają oprócz supli również sprzęt i akcesoria.

2013-07-20 00:01:44
~Labospec

Każdy paker powinien okresowo co 3 miesiące badać wątrobę ( komplet badań 50 zł) , lipidogram i hormony. Brak kontroli prowadzi do marskości wątroby a w konsekwencji śmierci lub przeszczepu wątroby. Badania odpłatnie można wykonać w każdej przychodni czy laboratorium.

2012-11-15 20:39:18
~ktoś

Tak słuszna uwaga :"bądz też istniejących przeciwwskazań" chyba bąć się pisze :).Materiał niezbyt przekonywujący.Pozdrawiam

2012-07-11 11:30:24
~news 2012

Taaa... Sama chemia. Nic dziwnego, że później chorują na raka lub zawał serca w wieku 40 lub 50 lat a nawet i za młodu. Pomijam oczywiście wyjątki nieuleczalne. Papier przyjmie wszystko (skład i całe te proteiny i w ogóle). Czasem i sterydy można tam znaleźć w puszcze w formie sypkiej.

2010-01-07 21:05:28
~matematyk

"Jak już niektórzy z Was wiedzą, zapotrzebowanie kulturysty o wadze 80kg na białko wynosi średnio ok. 2g na 1kg masy ciała, czyli 80kg mnożone przez 2 = 180g białka dziennie" 80 mnożone przez 2 = 160

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.