wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Suplementy

Kapsułki pełne mocy

02.06.2008

Skrojone na miarę
Według prawa amerykańskiego suplementem diety jest każdy środek doustny, którego zadaniem jest uzupełniać dietę. Środek, który może być spożywany zarówno oddzielnie, jak i jako dodatek do codziennego menu, ale nie może zastępować całych posiłków. W jego składzie występują najczęściej: witaminy, minerały, zioła lub inne składniki roślinne, aminokwasy, enzymy, metabolity. Jeśli kupujemy preparaty w aptece, mamy pewność, że były przechowywane we właściwy sposób i ich skład jest taki, jak napisano w załączonej ulotce. Jeśli mamy do wyboru produkt w plastikowym lub szklanym opakowaniu, wybierzmy ten drugi. Bo naturalne substancje, takie jak witaminy, minerały czy zioła, są bardzo wrażliwe na temperaturę, wilgoć i światło. A szkło, zwłaszcza ciemne, chroni te cenne składniki zawarte w preparacie. Zwróćmy też uwagę na ilość substancji aktywnych. To one są najważniejsze, bo stanowią o tym, jakie korzyści odniesiemy, łykając dany preparat. Im więcej tzw. substancji pomocniczych, czyli wypełniaczy (poprawiają wygląd tabletki lub przyspieszają jej rozpad w organizmie), tym gorzej. Nie są szkodliwe, ale gdy jest ich zbyt dużo, mogą podrażnić żołądek lub jelita.


Wiele suplementów obecnych na polskim rynku w ogóle nawet nie jest zgłoszonych do Głównego Inspektora Sanitarnego. Część z nich jest sprzedawana przez firmy internetowe – jeśli przychodzą z zagranicy, to nie kontroluje ich nikt. Tam może być wszystko! Wystrzegajmy się więc takich preparatów. Nie chcemy przecież łykać preparatu na cerę, który „zagęszczono” piaskiem lub kurzem...

Bezpiecznie i higienicznie
Zażywanie jednej tabletki preparatu wielowitaminowego dziennie na pewno nie wywoła skutków ubocznych. Jednak gdy będzie ona dodatkiem do zjadanej w dużych ilościach witaminizowanej żywności, np. soków owocowych, płatków śniadaniowych lub rozpuszczalnego kakao, może się okazać, że witaminy zamiast pomagać, zaszkodzą. Wystarczy zdać sobie sprawę, że dzienna dawka np. witaminy PP, która reguluje poziom cukru i cholesterolu we krwi, wynosi 10-12 mg. Zapewniamy sobie tę ilość, zjadając kotlet z piersi kurczaka i garść orzeszków ziemnych. Jeśli natomiast ją przedawkujemy, skóra stanie się zaczerwieniona i sucha, zaczną wypadać włosy, może też wystąpić biegunka.

Na tropie winowajcy
Niektóre dolegliwości mogą oznaczać, że organizmowi brakuje określonych witamin i składników mineralnych. Niekiedy sami powodujemy ich niedobór, np. pijąc dużo kawy lub zamawiając do obiadu dużą szklankę herbaty (zawarte w niej substancje utrudniają wchłanianie żelaza z mięsa).

1 2 3
REKOMENDACJA