wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Odnowa biologiczna

Sen – prezent dla mózgu

123RF
17.01.2014

Hellozdrowie.pl

Niby śpimy co noc, ale jakoś tak nie do końca, bo praca, nauka, stres, obowiązki, czasem impreza i jeszcze do tego problemy dnia codziennego. To normalne, ale nie dla mózgu. Dla niego nawet jedna nieprzespana noc może być niebezpieczna.


Sen – najlepszy głęboki
Braku snu doznał chyba każdy. Jeśli nie odczuwamy satysfakcji po przebudzeniu, już wiemy, że sen nie był taki, jak powinien. Budzenie się już w środku nocy albo dużo za wcześnie, a potem przewracanie się z boku na bok, by dociągnąć do rana. I jeszcze cały następny dzień z głowy. Zmęczenie, brak koncentracji, odczucie chłodu, brak apetytu, a często przysypianie to najczęstsze objawy niedostatku snu.


Statystycznie w Europie najlepiej sypiają Włosi. Polacy nie dosypiają aż w 39 proc. i wcale nie są to tylko seniorzy, tak powszechnie kojarzeni z tym problemem. Cały ogrom ludzi młodych, aktywnych zawodowo, bagatelizuje potrzebę snu. W zasadzie to już norma. Generalnie sypiamy coraz mniej. Kolejne pokolenia Polaków śpią o 30 minut mniej od poprzedniego. Podczas gdy 100 lat temu standardem było sypianie 10–12 godzin na dobę, obecnie czas snu skrócił się do 6–7 godzin. Oczywiście jak dobrze pójdzie…


Zasadniczo sen dzieli się na dwa rodzaje – płytki i głęboki. Płytki to ten czas, kiedy śnimy, choć tak naprawdę nie wiadomo, po co istnieje. Najprawdopodobniej jest to nocny moment segregacji nagromadzonych informacji, czyli ich zapamiętywanie. Dla zdrowia organizmu o wiele ważniejszy jest sen głęboki, który wycisza mózg, spowalnia procesy fizjologiczne, w tym pracę serca czy trawienie. To wtedy człowiek ma odpoczywać i regenerować energię. Jest to czas niezwykle ważny, tym bardziej że to właśnie wtedy następuje naprawa uszkodzonych komórek mózgu!

 

O ile bez fazy snu płytkiego można normalnie funkcjonować, o tyle bez fazy głębokiej nie da się żyć. Dlatego też brak snu lub jego kiepska jakość mają szerokie spektrum oddziaływania.


Sen – na koncentrację i odporność
Załóżmy że kładziesz się spać, ale najpierw nie możesz zasnąć, a potem wybudzasz się kilka razy w ciągu nocy. Już następnego dnia twój mózg nie pracuje swoim normalnym trybem. Niewyspany mózg działa niestabilnie, zupełnie jakby miał braki w dostawie prądu. Naukowcy z Singapuru i Filadelfii przeprowadzili badania na 24 ochotnikach. Poleceniem było wykonanie kilku nieskomplikowanych zadań wzrokowych. Najpierw w stanie wypoczętym, potem po niekompletnie przespanej nocy. Badanie rezonansem magnetycznym mózgu wykazało, że po źle przespanej nocy występują okresy krótkotrwałej utraty świadomości. Niedostatek snu wpływa także na funkcje obronne organizmu.

 

Jak oceniają uczeni z Uniwersytetu Carnegie Mellon w USA, obniża się zdolność immunologiczna organizmu do produkcji przeciwciał, co naturalnie zwiększa ryzyko infekcji wirusowych i zachorowań na grypę.


A jeśli w ogóle nie położymy się spać? Już jedna nieprzespana noc wystarczy, aby ośrodek głodu i sytości w twoim mózgu zaczął pracować inaczej. Wykazali to uczeni Uniwersytetu Kalifornii w Los Angeles. Obszar mózgu związany z niepohamowanym apetytem był silnie pobudzony po bezsennej nocy. Co więcej, takie osoby poszukiwały pożywienia wysokokalorycznego. Jak widać, niewysypianie się stwarza idealne warunki dla rozwoju fatalnych nawyków żywieniowych. Sen sprzyja odchudzaniu!


Sen – jego brak się zemści
To była tylko jedna noc, której szkody da się szybko odrobić. Jednak gdy takie noce są na porządku… nocnym, robi się dużo gorzej, bowiem gdy ty niedosypiasz, paradoksalnie, zasypiają twoje geny. Wtedy zdrowie leci na łeb na szyję. Zaczynasz działać inaczej. To już nie jest zegar biologiczny, to bomba zegarowa.

 

Zespół brytyjskich badaczy podzielił swoich wolontariuszy na dwie grupy. Jedna grupa sypiała mniej niż sześć godzin, druga ponad dziesięć. Już po kilku tygodniach w grupie pierwszej zauważalne były wyraźne skutki niedoboru snu. Po bliższym zbadaniu okazało się, że ów niedostatek zaburza funkcjonowanie ponad 700 genów! To geny związane z przemianą materii, odpornością, stresem. 11 z nich reguluje pracę serca, a cztery rytm snu. Sprawa jest poważna.

 

Marta Witkowska, hellozdrowie.pl

 

REKOMENDACJA
2014-11-19 23:01:05
~Jagna

Trzeba też pamiętać o odpowiednich warunkach do dobrego spania - wygodne łóżko, odpowiednia temperatura w sypialni, ciemność i cisza, a do tego "przygotowany" organizm - wyciszony, nieobjedzony, ale również nie głodny, i w miarę zrelaksowany. To jest przepis na dobry sen. Od jakiegoś czasu staram się bardzo o to dbać - moja dietetyczka mi tak doradziła. W dojrzałym wieku jakość snu nabiera naprawdę wielkiego znaczenia. I jest bardzo ważnym elementem kompleksowego d

2014-01-31 13:31:07
~zosia

Ja od dłuższego czasu miałam z tym poważny problem. Nie mogłam zasnąć a jak wstawałam to od razu byłam zmęczona. Okazało się, że dużo zależy od odżywiania. Znajoma poleciła mi odpowiednie, zdrowe i naturalnie:) smaczne posiłki ( zdrowesniadanie.info/gberes ; idealnafigura.com/gberes ) dzięki których teraz wyglądam lepiej świetnie się teraz czuje a co najważniejsze nie mam już problemu ze snem. Polecam

2014-01-18 23:08:08
~anna

Sowo - znam ten ból, uważali mnie za lenia (budziłam się później niż oni), przeszkadzało im światło nawet za zamkniętymi drzwiami, mama budziła się i bała się że coś mi się stało. Teraz mieszkam już u siebie. Wstaję o 5:20 ale gdy mam urlop wracam do sowich zwyczajów

2014-01-18 23:06:21
~utu

12 godzin spac, 9 pracowac. Kiedy mam zjesc i sie wysrac?

2014-01-18 23:02:45
~bezniku

A ja śpię jak beton co noc. 7 godzin, jak dobrze pójdzie (czyt, dziecko mnie nie budzi, bo chce siku, pić itp). Rano wstaję wyspana i czuję się świetnie do wieczora. Jak zdarzy się, że pośpię dłużej (czyt. dziecko u dziadków), śpię ok.10 godzin to nie mogę się dobudzić do południa. Dla mnie lepiej, jak krócej śpię

2014-01-18 22:42:05
~Anabella

Jestem osobą, która musi spać by funkcjonować. Oczywiście, miewam okresy dżego niedoboru snu, daję radę wtedy funkcjonować, ale na dłuższą metę nie da rady. 8-10 godzin to dla mnie najlepiej. Mogę się obyć bez jedzenia, picia, ciepła, ale spać muszę - od razu lepiej funckonuję.

2014-01-18 22:33:12
~anna

Sen to zdrowie - w zasadzie tak, ale nie zawsze. Czasami nadmierna senność bywa objawem groźnych chorób.

2014-01-18 22:11:49
~student

>spali po 6 godzin na dobę przez kilka tygodni >jaki był efekt? Oblali sesję.

2014-01-18 22:10:25
~ps

Spałem nieregularnie , wiele razy nie spałem w nocy (np. nauka) i pracowałem kolejny dzień. Bywało np. 2 godz. po południu i 3-3 w nocy. i wszystko było OK .... do teraz. Kłopoty ze zdrowiem, totalny brak koncentracji, błędy w pracy. Jestem w szoku ale to chyba to. Ale dopiero po tylu latach?

2014-01-18 22:04:35
~Milena

Fajne i skuteczne plany odchudzające. Schudłam po nich ponad dwadzieścia kilo bez jakichkolwiek głodówek. Plan otrzymałam na fejsie. Wpiszcie na faceboku dieta trening suplementacja. I zapytajcie o indywidualne plany.

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.