wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Zobacz w innych serwisach:

Relaks

Co zrobić, kiedy sen nie przychodzi

123RF
19.10.2012

Kładziesz się do łóżka, ale nie możesz zasnąć? Budzisz się z poczuciem zmęczenia i wyczerpania? Takich problemów doświadcza bardzo wiele osób – według szacunków naukowców nawet połowa ludzkości. Na szczęście istnieje sporo sposobów na zdrowy sen.

Nie ulega wątpliwości, że sen jest jedną z podstawowych potrzeb człowieka. – Udowodniły to efekty pewnego eksperymentu. Jego uczestnicy zostali pozbawieni snu. Już po kilku bezsennych nocach tracili zdolność orientacji co do miejsca, czasu, a nawet własnej osoby. Oprócz tego występowały liczne omamy wzrokowe, na przykład niektórzy twierdzili, że podpalają przedmioty dotykiem – opowiada Maciej Składanowski, specjalizujący się w psychiatrii lekarz z agencji HealthThink.

Ile snu potrzebujemy?

Ilość snu, jakiej potrzebujemy, jest kwestią indywidualną. Niektórym dorosłym wystarczają 3-4 godziny, inni nie mogą normalnie funkcjonować, jeśli nie prześpią co najmniej 9 godzin. Generalnie przyjmuje się, że w „objęciach Morfeusza” powinniśmy spędzać 7-8 godzin. Kobiety potrzebują często nieco więcej snu, optymalnie 8-8,5 godziny.



Jednak nie zawsze się to udaje. Osoby, które mają trudności z zasypianiem i kontynuacją snu, nie odpoczywają wystarczająco, co z kolei bywa przyczyną ich zdenerwowania, wyczerpania i braku koncentracji. Niektórzy zasypiają prawidłowo, ale za to budzą się zbyt wcześnie i nie mogą później zmrużyć oka. Ta przypadłość jest typowa dla starszego pokolenia, a także osób pogrążonych w depresji.

Przyczyny bezsenności
Szacuje się, że prawie połowa populacji doświadcza w swoim życiu krótkotrwałej bezsenności, a jeden na dziesięciu dorosłych cierpi na przewlekłe problemy ze snem.

Przyczyn tych kłopotów może być wiele. Czasem tkwią one w naszej głowie, z której nie możemy wyrzucić wspomnień stresującego dnia. Przed zaśnięciem nie powinniśmy także oglądać horrorów i innych filmów wywołujących emocje oraz spożywać nadmiernych ilość kofeiny i nikotyny.

Za bezsenność odpowiada też „zespół opóźnionej fazy snu”, czyli zaburzenia naturalnego rytmu biologicznego, które pojawiają się np. u osób pracujących w systemie zmianowym. Inną przyczyną jest „zespół długu czasowego” – zmęczenie, jakie występuje po długotrwałej podróży samolotem, wywołane zakłóceniem rytmu dnia i nocy.

Bezsenność powoduje również ból spowodowany chociażby reumatoidalnym zapaleniem stawów, zaburzenia oddychania (najczęściej spowodowane chorobą niedokrwienną serca, astmą czy rozedmą) i zespół niespokojnych nóg – mrowienie lub lekki ból nogi, które pojawiają się, gdy pozostajemy w bezruchu, co skłania do częstej zmiany pozycji.

W nocy męczą się też osoby cierpiące na bezdech. Ustanie oddechu wyzwala odruchową próbę zaczerpnięcia powietrza, która prowadzi do wybudzenia ze snu nawet kilkanaście razy w ciągu nocy. W efekcie następnego dnia czujemy się skrajnie wyczerpani.

1 2
REKOMENDACJA
2016-08-13 10:06:45
~Klarita

mi bardzo pomógł odpromiennik bio info creatosa. stosowałam wiele metod i wiele zawodziło, jeśli naprawdę ma się problemy z bezesnnością, która męczy tygodniami to kąpiele czy cwiczenia nie pomogą. to są metody doraźne, jednorazowo mogą pomóc. gdy dopadają prawdziwe dolegliwości niewiele pomaga

2014-12-12 13:40:12
~Kama

rzy miesiące temu miałam problem z zasypianiem. Jestem opiekunką do dzieci. Praca ta jest bardzo stresująca i męcząca. Po całym dniu biegania za maluchami mam ochotę położyć się i zasnąć. Niestety ostatnio nie było to łatwe. Pomimo zmęczenia nie mogłam usnąć. Problem się powtarzał z nocy na noc, nie mogłam pozwolić by zaczęło się to odbijać na mojej pracy. Polecono mi Nervocalm Noc. Stosuję go od tygodnia. Wcześniej byłam przeciwna takim sposobom. Obecnie zasypiam

2012-11-10 13:18:48
~Natalia

Sen jest bardzo ważnym elementem w życiu człowieka, trzeba spać przynajmniej 8 godzin, żeby dobrze zregenrować organizm http://vivalavita.pl/artykul/senodc hudzaleczyregeneruje-920.html czytałam też, że sen dobrze wpływa na odchudzanie :D co jest bardzo ciekawe :P

2012-10-20 17:09:39
~Kikuthy

Ja na przykład uwielbiam te noce, kiedy nie mogę usnąć. Zawsze przed snem wymyślam sobie jakieś opowiadania i cieszę się, gdy mam na to trochę więcej czasu :) Kładę się spać codziennie ok. 21 (usypiając koło 23), a wstaję o 6:30. Wcale nie czuję się niewyspana, przeciwnie, to, czy jestem rano wypoczęta zależy od moich historyjek :)

2012-10-20 17:07:44
~agnys

stilnox jest fajny ale skończy się opakowanie i problem powraca, a jak się bierze go dłużej działa coraz słabiej

2012-10-20 17:05:20
~agnys

dla mnie najlepszą metodą (a mam duże problemu ze snem )jest słuchanie audiobooków. Zasypiam nawet nie wiem kiedy :-)

2012-10-20 16:00:55
~dar

Miałam tak, ale sama sobie poradziłam: "dorwałam" lekarstwo "stilnox" i brałam je, dzieląc pastylkę na kawałeczki. Każdego wieczora brałam tylko kawałeczek, ale tylko wtedy gdy leżałam przez godzinę.Na następny dzień byłam wyspana, ale trochę senna. Gdy skończył mi się ten lek, parzyłam na noc zioła:saszetka melisy przed snem. Po pół roku wszystko przeszło. Śpijcie spokojnie.dar

2012-10-20 13:00:51
~sid

tak leki nasenne nie pomagają popularne benzodiazepiny np:lorafen może po 2-3 tygodniach tak uzależnić że trzeba pózniej się poddać terapii odwykowej ludzie przechodzą koszmar podobno nawet gorszy niż wyjście z heroiny ale są też łagodne leki uspokajające tylko że człowiek nawet na drugi dzień chodzi po nich przymólony

2012-10-20 12:46:25
~niki

Gdy ja nie jestem w stanie zasnąć, wynika to zwykle z tego, że po głowie krążą mi cały czas jakieś myśli. Aby się uspokoić, wyobrażam sobie łąkę rosnącą za domem mojej babci, na której spędziłam dużą część wczesnego dzieciństwa. Gdy skupiam się tylko na tym jednym obrazie bez myślenia o sytuacjach do jakich na polanie dochodziło, sen przychodzi praktycznie od razu.

2012-10-20 11:43:55
~ewa

Ja od dłuższego czasu miałam z tym poważny problem. Nie mogłam zasnąć a jak wstawałam to od razu byłam zmęczona. Okazało się, że dużo zależy od odżywiania. Znajoma poleciła mi odpowiednie, zdrowe i naturalnie:) smaczne posiłki ( zdrowesniadanie.info/gberes ; idealnafigura.com/gberes ) dzięki których teraz wyglądam lepiej świetnie się teraz czuje a co najważniejsze nie mam już problemu ze snem. Polecam

12

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.