wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Relaks

Regeneracja – zatrzymaj się na moment!

123rf
30.12.2013

Hellozdrowie.pl

Nie możesz żyć bez sportu? Nie wyobrażasz sobie dnia bez aktywności fizycznej? Super! Nie zapominaj jednak, by na chwilę się zatrzymać i zregenerować. Takie dni są elementarną częścią programów treningowych.

 

Świątek, piątek i niedziela. Trening musi być. Takie historie znam z autopsji i nie są one fajne. Trenowanie siedem dni w tygodniu wcale nie jest powodem do dumy. Jednych nie sposób zagonić na trening, podczas gdy inni nie wyobrażają sobie bez niego dnia. To zrozumiałe. Nie zapominaj jednak o przerwach. Przetrenowany organizm szybko się o nie upomni. Wie o tym każdy zawodowy sportowiec.

 

Regeneracja jest w sporcie równie ważna, co trening, nawet jeśli nie uprawiasz danej dyscypliny zawodowo. Bez niej organizm nie ma czasu na zebranie sił do dalszej walki. Zmęczone mięśnie potrzebują chwili odnowy. Przetrenowane nie pracują najlepiej i szybko dadzą ci o tym znać. Stają się osłabione, zakwaszone i zwyczajnie brak im sił. Nic dziwnego - oznacza to, że przesadziłeś. W rezultacie dodatkowo narażasz się na niepotrzebne kontuzje. Rozwiązanie? Odnowa biologiczna!

Regeneracja - kąpiel, stretching
Niech regeneracja nie kojarzy ci się z imprezowym weekendem i przesypianiem pod kołdrą całego następnego dnia. Jeśli kochasz sport, postaw na regularne masaże (polecam również terapie manualne), zabiegi w kriokomorze, delikatny stretching przy relaksującej muzyce, krótkie kąpiele z ręcznym drenażem limfatycznym (uciskaniem skóry i mięśni, zaczynając od dołu ciała, czyli od kostek, i kierując się w stronę serca).

 

Drenaż ma na celu pobudzenie do działania układu limfatycznego i przyśpieszenie procesu oczyszczania organizmu. Po takich kąpielach dodatkową ulgę przyniesie wklepanie w ciało maści tonizującej. Najlepiej połączyć masaże wodne z wizytą w jacuzzi.


Regeneracja - sauna
To jedna ulubionych form regeneracji aktywnych osób. Warto odwiedzać saunę co najmniej raz w tygodniu. Wysoka temperatura sprawia, że organizm sam oczyszcza się z toksyn. Przy okazji podnosi się także wydolność i odporność. Poza tym rozgrzane mięśnie zaczynają się rozluźniać, dzięki czemu ich napięcie zostaje zminimalizowane. Po wyjściu z sauny nie zapominaj o chłodnym lub nawet zimnym prysznicu (zostań tam nawet na kilka minut). Idealnie jest znaleźć kompleks saun, gdzie znajduje się także kriokomora. Cudowne połączenie!


Regeneracja - sen
To mały, ale bardzo ważny element codziennej regeneracji. Osoby śpiące mniej niż sześć godzin na dobę są zwykle ospałe, zmęczone i brakuje im energii. Oczywiście przekłada się to również na sportowe wyniki. Jeśli jesteś aktywny i masz chwilę w ciągu dnia – postaw także na 20-, 30-minutowe drzemki.


Często pada pytanie, ile dni w tygodniu należy przeznaczyć na regenerację. Specjaliści  uważają, że minimum dwa pełne dni. Oczywiście nie dotyczy to osób, które ćwiczą rekreacyjnie. Ale one zwykle nie mają problemu ze znalezieniem czasu na regenerację.

 

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał, www.hellozdrowie.pl

 

mtr

REKOMENDACJA
2014-03-13 13:41:21
~BASIA

Mnie mówią, że wyglądam młodziej, lepiej. I faktycznie świetnie się czuję. Tajemnica polega na tym, że Odżywiam się zdrowo , jem owoce i warzywa, jem regularnie, zaczynam też od zdrowego śniadania co jest najważniejsze w tym wszystkim(zdrowesniadanie.info/gber es ; idealnafigura.com/gberes).Zdrowie jest tylko jedno, warto o niego zadbać!

2014-01-07 10:54:57
~mato116

Jak ktoś ma zdrowie, to nich je dużo i co chce. Przestaje to być zabawne gdy zaczynają się problemy. To prawda raz się żyje i w tym problem aby żyć w zdrowiu, bo to daje największą radość. Ale zrozumie tylko ten, kto je stracił.

2014-01-07 08:43:38
~agatynka

Ktoś chyba myli - "tomi" - głodzenie się z aktywnością fizyczną . Pogadamy jak będziesz w sędziwym wieku , czy Ci taki styl życia przyniósł korzyść . Chodzenie do kawiarni to nic złego ale rozsądne odżywianie i aktywność fizyczna to podstawa właśnie dobrego życia .Pozdrawiam

2014-01-07 08:32:08
~Kinga

ja ćwiczę z trenerem personalnym, ale waga nie spada, zastanawiam się nad suplementami z rankingu rankingtableteknaodchudzanie.pl a szczególnie nad tym suplementem na bazie jagody acai. może coś się w końcu ruszy

2014-01-07 08:20:30
~Przemo2

Nie znoszę nadużywania obcych słów, bezsensownego wstawiania ich w tekście. Rozumiem aerobic i ćwiczenia aerobowe ale czemu stretching zamiast rozciąganie? Zresztą, mogło być gorzej. Dodatkowo bathing zamiast kąpiel.

2014-01-07 06:09:23
~tomi

chude = ochydy same kosci odrazajace chude szczury z fitness klubow , albo biegaja kretynstwo bieganie to dla idiotow , co taki chudy szczur ma z zycia - nic zero , tylko diety nie dojada, jedzenie to radosc rozkosz raz sie zyje , pizze pyszne domowe obiadki slodycze a nie debile chude diety i meczarnie cwiczenie kretynskie i same kosci , porzadne kobiety wola w kuchni gotowanie pieczenie codzien duzy pyszny obiad ciasto deserki i zajadanie razem z facetem , a na spacer to idzie sie do kawiarni

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.