wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Relaks

Drzemka - pomaga czy szkodzi?

123RF
11.09.2014

Poradnia.pl

"Człowiek jest jedynym zwierzęciem, które kładzie się spać, kiedy nie jest śpiące i wstaje, kiedy jest senne” – to cytat z Dave’a Gneisera. I chociaż bardziej eleganckie byłoby sformułowanie: „jedną z wielu różnic między człowiekiem a zwierzęciem jest...” – to zmiana formy ani trochę nie osłabiłaby celności tego spostrzeżenia.

Nie stosując się do wskazań biologicznego zegara – czyli wbrew naturze – z przyczyn tzw. obiektywnych lub z własnej subiektywnej woli układamy się do snu wówczas, gdy możemy sobie na to pozwolić, a zrywamy się na dźwięk budzika. Dzielimy dobę na czas snu i czas czuwania, nie bacząc na normy, wskazania lekarzy ani na sygnały własnego organizmu.

I nawet jeśli w środku dnia odczuwamy potrzebę wytchnienia – rzadko odważamy się pomarzyć o... drzemce. Chwila relaksu, osłabienia czujności mogłaby przecież narazić na szwank wizerunek człowieka sukcesu – zawsze gotowego zmierzyć się z nowymi wyzwaniami.

Przywilej emerytów?
I to – tylko niektórych. Nie tych, którzy chcą lub muszą dorabiać do skromnych świadczeń; i nie tych, bez których całodziennej aktywności niejedna rodzina nie mogłaby funkcjonować w miarę normalnie.

Pozostali pozwalają sobie czasem na odrobinę luksusu – poobiednią drzemkę. W wygodnym fotelu lub na miękkiej kanapie, otulając się mięciutkim kocykiem, na kwadrans, dwa lub trzy zapadają w błogi stan między czuwaniem a snem...

Budzą się rześcy, odprężeni, pogodni, czasem – zażenowani, ale oczekujący zrozumienia, że w „pewnym wieku” nieodparta potrzeba poobiedniej drzemki jest już usprawiedliwiona.

Przymus klimatyczny?
W krajach o klimacie nieco mniej umiarkowanym niż panujący w Polsce, w tzw. ciepłych, prawo do poobiedniej drzemki bywa nawet zagwarantowane ustawowo. Na hasło „sjesta” w środku dnia zamykane są sklepy i urzędy, pustoszeją ulice, a tubylcza ludność udaje się na spoczynek. Miejscowe władze, świadome, że praca podczas upalnych południowych godzin może być tylko udręką – wręcz zachęcają współobywateli do drzemki w środku dnia.

Powód do niepokoju?
Zdarza się jednak i tak, że w naszej strefie klimatycznej ludzi młodych, czynnych zawodowo i towarzysko, już po paru godzinach porannej aktywności dopada uczucie znużenia i senność tak obezwładniająca, że gotowi są ułożyć głowę gdziekolwiek, byleby tylko – nawet na krótko – „wyłączyć” obowiązek czuwania...

Umiarkowane obniżenie sprawności fizycznej i intelektualnej w godz. 13–15 (lub – wg innych badaczy – między 14 a 16) nie jest zjawiskiem niepokojącym. Jest nawet – wynikającą z funkcjonowania zegara biologicznego i akceptowaną dość powszechnie – normą.

Ale senność nadmierna, nieprzemijające odczuwanie zmęczenia mogą być sygnałami toczących się w organizmie procesów chorobowych. Bywają jednymi z pierwszych objawów cukrzycy, anemii, chorób nerek, tarczycy, wątroby; mogą być pomocne w rozpoznawaniu zespołu bezdechu nocnego.

Warto więc, przy okazji najbliższego spotkania z lekarzem rodzinnym, wspomnieć również o nadmiernej skłonności do marzeń o drzemce.
 
Co na to specjaliści?

Specjaliści od drzemki, oczywiście. Bo medycyna z całą powagą traktuje problem poobiedniej drzemki. Wyniki badań naukowych doprowadziły do sformułowania wielu wniosków, z których można, w dużym uproszczeniu, wyodrębnić dwa, wiodące:

  • Nawet krótka drzemka w ciągu dnia prowadzi do zakłóceń snu nocnego; bywa przyczyną uciążliwych trudności w wieczornym zasypianiu, budzenia się w środku nocy bądź skrócenia czasu, przeznaczonego na sen.
  • Poobiednia drzemka w widoczny sposób regeneruje sprawność intelektualną. Po jednej godzinie snu (wczesnym popołudniem) mózg zaczyna znów funkcjonować tak, jak o 8 rano (czyli w porze swej maksymalnej wydajności).

 


A zalecenia?
Jeśli zapytamy specjalistę od higieny snu – z pewnością będzie się starał zniechęcić nas do ulegania podszeptom zegara biologicznego i raczej doradzi, by chwile słabości zneutralizować filiżanką kawy lub spacerem na świeżym powietrzu.

Jeśli po radę udamy się do specjalisty od higieny pracy – możemy się spodziewać, że – powołując się na wyniki najnowszych badań – przekona nas, iż krótka przerwa na drzemkę może przynieść tylko korzyści. Także – wymierne. Naukowcy z amerykańskiej Narodowej Fundacji Snu obliczyli, że skutki senności pracowników (obniżenie wydajności, pogorszenie pamięci i zdolności koncentracji, zaburzenia odporności) kosztują rocznie 20 mln dolarów.

A wystarczy 10-minutowa drzemka, by zregenerować siły i znów pracować wydajnie. Z bardziej precyzyjnych pomiarów wynika, że np. 5 minut – to za mało; odzyskana energia wystarczy zaledwie na godzinę. 20 i więcej minut – to zbyt długo; człowiek budzi się lekko oszołomiony i marnuje cenny czas na powrót do rzeczywistości.

Pozostaje 10–15 minut. Kwadrans na obowiązkowe „leżakowanie” w pracy? Perspektywa kusząca, ale dopóki nie powstanie „czterostronna” komisja, złożona z pracodawców, specjalistów higieny pracy i higieny snu oraz pracowników – o drzemce w pracy można sobie tylko podyskutować w wąskim, koleżeńskim gronie.

Wszystko, co trzeba wiedzieć, o drzemce

 


 

Karolina Mikonowicz

REKOMENDACJA
2017-06-07 16:18:48
~K.

http://medyczne.info/drzemka/ <a href="http://medyczne.info/drzemka/ ">Drzemka</a> to dobra sprawa ;)

2017-03-24 13:00:45
~Arik

Drzemka bardzo pomaga moim zdaniem, czytałem, ze to świetny sposób na regeneracje, radzę tu poczytać https://adamed.expert/drzemka-skute czna-regeneracja/ drzemka w ciągu dnia niesie ze sobą wiele pozytywnych efektów, które są zbliżone do działania snu w nocy. Znacząco obniża poziom kortyzolu, nazywanego również hormonem stresu.

2016-10-31 23:39:00
~alina

drzemki w ciągu dnia są super ale potem czasem ciężko zasnąć wieczorem. Ostatnio stosuje destresan noc i całkiem fajnie działa na wieczorne uspokojenie się

2015-11-18 03:38:38
~Lunarna

http://ajurweda-w-biznesie.blogspot .com/2015/11/zakwaszenie-nasz-najwi ekszy-wrog.html

2015-08-12 15:27:01
~asa

http://fb-szpieg.com/A1_ed1505134d

2015-07-30 13:26:02
~Ala

Polecam: http://zielarniaimbir.blogspot.com/

2015-07-30 12:53:11
~Paulina

Polecam: http://www.zielarnialublin.pl/index .html

2015-07-21 15:25:56
~www.TwojaParafia.pl

Lepiej się przespać chociaż te 20-30 min niż męczyć sie do końca dnia.taka drzemka na prawdę pomoże nam zregenerować siły i poczujemy się o wiele lepiej.

2015-06-25 22:51:33
~IZabela

Interpunkcja - żal

2014-10-16 19:54:07
~BASIA

Ja od dłuższego czasu miałam z tym poważny problem. Nie mogłam zasnąć a jak wstawałam to od razu byłam zmęczona. Okazało się, że dużo zależy od odżywiania. Znajoma poleciła mi odpowiednie, zdrowe i naturalnie:) smaczne posiłki ( zdrowesniadanie.info/gberes ; IDEALNAFIGURA.COM/GBERES) dzięki których teraz wyglądam lepiej świetnie się teraz czuje a co najważniejsze nie mam już problemu ze snem. Polecam

12

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.