wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Relaks

Rozluźnij się!

16.06.2010

Przeciążenia cywilizacyjne, takie jak przewlekły stres, praca siedząca, brak aktywności ruchowej powodują, że coraz więcej osób skarży się na dolegliwości kręgosłupa.

Bardzo często powodem bólów pleców nie są zmiany w obrębie struktur kręgosłupa, ale nieprawidłowe napięcie mięśni podtrzymujących kręgosłup. Mięśnie te są jak liny przytrzymujące maszt jachtu. Jeśli któraś z nich jest zbyt napięta lub zbyt rozluźniona, maszt jest niestabilny. To samo dzieje się z kręgosłupem, gdy podpierają go mięśnie zbyt słabe lub zbyt spięte.

Mięśnie ze względu na swoje funkcje podzielono na mięśnie fazowe (funkcja dynamiczna) i mięśnie posturalne (funkcja statyczna). Mięśnie fazowe pozwalają na wykonywanie ruchów zależnych od naszej woli i mają tendencje do osłabienia, jeśli jesteśmy mało aktywni fizycznie. Mięśnie posturalne działają poza naszą świadomością i ich główną czynnością jest utrzymanie postawy ciała, utrzymanie głowy, ruchy klatki piersiowej przy oddychaniu. Mięśnie te mają tendencje do skracania.



Mięśnie, które najczęściej są zbyt napięte i skrócone to górna części mięśnia czworobocznego i mięśnie dźwigacze łopatek (pracują m.in. przy unoszeniu barków, „chowaniu głowy”), część szyjna i lędźwiowa prostownika grzbietu, mięśnie dwugłowe uda, mięśnie piersiowe wielkie. Skrócenie tych mięśni powoduje nieprawidłowe ustawienie kręgosłupa i skutkuje bólem pleców. Efekt ten pogłębia osłabienie mięśni fazowych, spowodowane brakiem ruchu. Bardzo skuteczne w tego typu dolegliwościach są ćwiczenia rozluźniające i rozciągające mięśnie. Poniżej przedstawiam kilka przykładów tego typu ćwiczeń.

Ćwiczenia rozluźniające mięśnie odcinka szyjnego kręgosłupa:
•    „Żółwik” – siad skrzyżny, plecy proste, wysuwamy brodę do przodu i cofamy do pozycji wyjściowej, broda powinna być ustawiona równolegle do podłogi.
•    Siad skrzyżny, plecy proste, dłonie kładziemy na tylnej części głowy, powyżej potylicy, pochylamy głowę w przód, delikatnie ciągnąc ją rękoma w kierunku podłogi.
•    Leżenie na plecach z ugiętymi kolanami, pod głowę kładziemy bardzo miękką piłkę lub płaską poduszkę, wykonujemy delikatne ruchy głową w prawo i w lewo

Uwaga! Ćwiczenia w odcinku szyjnym wykonujemy delikatnie i z wyczuciem.

1 2
REKOMENDACJA
Ten materiał nie ma jeszcze opinii. Masz okazję by Twój głos pojawił się tutaj jako pierwszy! Nie czekaj - dodaj swoją opinię!

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.