wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Aktualności

Jak radzić sobie ze stresem?

123RF
02.09.2013

id

Stresu doświadczasz codziennie, stawiając czoła małym i dużym wyzwaniom, jakie przed tobą stawia życie. Co ważne, krótkotrwały stres działa mobilizująco, ale ciągły może mieć fatalne skutki dla organizmu i prowadzić do napięć, które w porę nierozładowane, mogą stać się impulsem do naprawdę niebezpiecznych działań.

 

Bardzo często zdarza się, że gdy człowiek zostaje zapędzony w ślepą uliczkę bez szansy odwrotu, do głosu dochodzą pierwotne instynkty. Historie osób, które znalazły się w takiej sytuacji, prezentuje program dokumentalny „Za wszelką cenę” na kanale ID. Jak zatem radzić sobie ze stresem?


Poznaj siebie
Nie zapominaj, by „wsłuchiwać się” w siebie. Gdy czujesz, że twój organizm zaczyna zachowywać się inaczej niż zwykle, może to oznaczać, że jesteś w stresującej sytuacji i ciało przygotowuje się do „walki”. Szybsze bicie serca, gonitwa myśli, tiki, pocenie rąk – to tylko niektóre z oznak. Nie muszą występować wszystkie na raz. Tym bardziej, że ludzkie ciało potrafi przyzwyczaić się nawet do niewygodnych sytuacji – wszystko po to, by umożliwić nam funkcjonowanie. Właśnie dlatego poświęć chwilę na analizę swojego samopoczucia i w miarę możliwości unikaj sytuacji, w których czujesz się niekomfortowo.


Naucz się mówić „nie” i bądź asertywny
Umiejętność ta pozwoli ci uniknąć stresu związanego z przejmowaniem obowiązków innych, ale zwiększy też twoją wiarygodność i pewność siebie. Osoby asertywne bowiem swobodnie wyrażają swoje opinie, potrafią budować szczere relacje z innymi ludźmi, a także znają swoje wady i zalety, co pozwala im w pełni wykorzystywać swój potencjał. Trzeba wiedzieć, że asertywność nie jest cechą wrodzoną. A to znaczy, że każdy może nad nią pracować i ją doskonalić.


Ruszaj się
Ruch to zdrowie, zwłaszcza jeśli jesteś narażony na stresujące sytuacje. Wysiłek fizyczny obniża bowiem poziom kortyzolu – jednego z hormonów stresu. Dodatkowo po intensywnych ćwiczeniach w naszym organizmie wzrasta poziom odpowiedzialnych za poczucie szczęścia endorfin. A odpoczynek i regeneracja ciała po wysiłku to także chwila relaksu dla twojego umysłu. Warto pamiętać, że regularne uprawnie sportu zapewnia nie tylko dobre samopoczucie, ale pozwala utrzymać prawidłową wagę ciała.


Pracuj i baw się
Staraj się gospodarować swoim czasem tak, by codziennie znaleźć chwilę na zabawę i relaks. Brzmi banalnie, ale ponieważ żyjemy coraz szybciej, niestety trudno jest utrzymywać równowagę między dwoma światami – pracy i prywatności. Dlatego ułóż swój plan dnia tak, by mieć chwilę tylko dla siebie. Jednak pamiętaj, by nie traktować momentu na relaks jako straty czasu – nie bój się odpoczywać! Pobądź sam ze sobą, przeczytaj zaległą książkę, posłuchaj muzyki lub idź na spacer. W ten sposób na pewno wrócisz do obowiązków z nową energią i zaangażowaniem.

Jedz z głową
To, jakiego „paliwa” dostarczasz swojemu organizmowi, przekłada się na to, jak będziesz radził sobie ze stresem. Dobroczynny wpływ na samopoczucie będzie miało przejście na lekką dietę. Niech w twoim jadłospisie zagoszczą na stałe owoce i warzywa – zwłaszcza strączkowe. Pamiętaj też, żeby stresu nie „zajadać” słodyczami. Zamiast uspokajać skołatane nerwy jeszcze bardziej podsycają one stres poprzez podwyższenie poziomu cukru we krwi. By uniknąć pokusy, najlepiej nie mieć w domu zapasu łakoci.

Używki pod kontrolą
Choć powszechnie się uważa, że mały drink czy zaciągnięcie się dymem z papierosa przynosi ulgę i odpręża, używki nie pomagają w zwalczaniu stresu. Rozluźnienie, które odczuwa się po wypiciu alkoholu, jest pozorne. W rzeczywistości procenty wpływają na hormony, które uaktywniają się, gdy jesteśmy pod wpływem stresu, a tym samym wydłużają odczuwanie przez nas jego skutków. Dodatkowo, będąc pod presją inaczej odczuwamy działanie używki – zmniejsza się przyjemność picia. To sprawia, że sięgamy po większe dawki alkoholu, ryzykując tym samym wpadnięcie w zgubny nałóg. Podobnie złudne poczucie odprężenia dają papierosy. Po wyjściu na tzw. dymka rośnie ciśnienie krwi, przez co serce bije mocniej i zamiast się uspokajać, człowiek jest jeszcze bardziej nerwowy. Dlatego warto mieć świadomość, w jaki sposób używki wpływają na samopoczucie i unikać ich, jeśli jesteś narażony na stres. 


„Namagnezuj” się
Właściwy poziom magnezu sprawia, że organizm lepiej radzi sobie podczas stresujących sytuacji. Pierwiastek ten reguluje bowiem wydzielanie się drugiego z hormonów stresu –adrenaliny. Jeżeli więc brakuje magnezu, trudno naszemu organizmowi radzić sobie z bodźcami, jakie napływają z zewnątrz. Bogatym źródłem magnezu są m.in. pestki dyni, kasza gryczana, banany, a także czekolada i kakao. By uzupełniać niedobory magnezu, możemy też sięgnąć po suplementy diety.


Myśl pozytywnie
Twoje nastawienie do świata ma ogromne znaczenie w zwalczaniu stresu. Nie przejmuj się zatem każdą krytyką. Przed ważnym spotkaniem czy egzaminem nie pozwalaj, by dopadały cię czarne myśli o porażce. Pozytywne myślenie na pewno pomoże ci w przezwyciężeniu trudności. Łatwiej ci będzie znaleźć wyjście z trudnej sytuacji lub zwrócić się o pomoc. Zmianę swojego nastawienia najlepiej zacznij wprowadzać w życie już dziś. Powodzenia!

Program „Za wszelką cenę” na kanale ID to historie ludzi, których desperackie próby ratowania swojego małżeństwa, zdobycia prawa opieki nad dziećmi, zachowania ciężko zarobionych pieniędzy lub utrzymania statusu społecznego, pchnęły do przekroczenia granicy dobra i zła. Emisja we wtorki, o godz. 21.30.

 

informacja prasowa

REKOMENDACJA
2015-04-19 12:42:36
~Majkaa

Jesli chodzi o stres to ja juz od jakiegos czasu stwierdzilam, ze samemu ciezko z nim walczyc. Poczytalam w necie i znalazlam rozwiazanie - Forstres. Zazywam go jak wiem, ze bede miala przed soba stresujacy dzien. Dlaczego akurat on? - bowiem nie uzaleznia. I tyle w tym temacie:)

2015-04-11 19:02:31
~Monia

Nie kazdy z nas wie, ze niewlasciwy poziom magnezu w organizmie ma wplyw na...stres! Ja kilka dni przed waznym egzaminem zawsze siegam po Chela-Mag B6 aby uzupelnic poziom magnezu i mniej sie stresowac. Jak na razie - dziala:)

2015-03-15 20:41:57
~korsak44

No niestety. Stres to najgorsze dziadostwo. Ja prowadziłem strasznie stresujący tryb życia i przełożyło się to na moje zdrowie. Mialem problemy z potencją. Bardzo pomogła mi zmiana diety i dołączenie do niej tabletek na bazie buzdyganku ziemnego.

2014-12-12 23:09:00
~Syndyk

Słyszałem o tym środku IQman. Faktycznie taki skuteczny? Bo patrząc po tym co widać od czasu do czasu na forach, to raczej osoby mające kłopoty w tym zakresie go sobie chwalą, z tym że większość wypowiedzi jest na zasadzie kuzyn, brat itp. Nie wiem czy się wstydzą. Juliusz jako jeden z nielicznych pisze otwarcie, ze sam brał

2014-12-12 22:13:19
~Juliusz

A mi na stres najbardziej do pewnego czasu pomagał seks, niestety wszystko co piękne kiedyś się kończy, co prawda wracam do formy po specyfiku o nazwie IQMan, nie mniej przerwa bolała....

2014-09-18 10:38:11
~niki

Czy destresan max nie uzależnia i jak długo trzeba go barć, ja już nie wiem co mam robić dosłownie wszystko wyprowadza mnie z równowagi.

2014-08-24 16:37:42
~Aneta

Są różne metody wiele przerabiałam w końcu pomógł destresan max, naturalne składniki jak magnez i melisa nie szkodzą nam a pomagają.

2014-01-12 23:05:10
~Borówa

Ja stosuje metodę oddechów i wydechów - najlepsza. Zdarza się, że liczę do dziesięciu albo po prostu wychodzę na świeże powietrze. Najlepszą jednak metodą jest przestać myśleć o sytuacji powodującej stres, a wyobrażeniu sobie czegoś przyjemnego bądź zabawnego. Czasem warto mieć też przy sobie czekoladę ;)

2014-01-10 12:44:09
~Iwona

dodatkowo, jeśli stres wykańcza nas emocjonalnie to Technika Emocjonalnej Wolności EFT jest świetna na radzenie sobie z emocjami w stresujących sytuacjach

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.