wyszukanie zaawansowane

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Aktualności

Choroba Alzheimera. Czy masz ją w genach?

123RF
28.10.2013

Zaburzenia orientacji, utrata pamięci i zmiany osobowości. To choroba Alzheimera. Cierpi na nią ponad 35 milionów ludzi na świecie, w Polsce około 200 tysięcy. Do 2050 roku liczba chorych może się nawet potroić. Przyczyny powstawania choroby są nieznane i nie ma sposobu na jej wyleczenie. Naukowcy odkryli jakie mutacje genetyczne są odpowiedzialne za powstanie choroby Alzheimera. Teraz chcą znaleźć sposób na zapobieganie zachorowaniom na tę chorobę.

Alzheimer polega na stopniowym zanikaniu komórek mózgowych, a to powoduje postępującą utratę zdolności umysłowych. Chorzy nie mogą porozumieć się z rodziną, przestają rozpoznawać osoby bliskie, a nawet siebie w lustrze. Zapadają na nią osoby po 65. roku życia, ale zdarza się, że dotyka ona również ludzi młodszych. Około 10 procent przypadków to choroba dziedziczna. Nazwa schorzenia pochodzi od niemieckiego psychiatry i neuropatologa Aloisa Alzheimera, który dokonał jego opisu w 1906 roku.

Do jednych z najbardziej znanych na świecie osób, które przyznały się, że cierpią na chorobę Alzheimera, należeli: aktorka Rita Hayworth, piosenkarz Dean Martin i były prezydent Stanów Zjednoczonych Ronald Reagan.

O chorobie Alzheimera sądzi się, że w 80 proc. wywoływana jest przez czynniki genetyczne. W badaniach z udziałem ponad 180 naukowców z 15 krajów, wyróżniono już 11 genów, które zwiększają ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera. Odkryte geny mają np. wpływ na sposób przetwarzania tłuszczów, endocytozę (jeden ze sposobów transportowania większych cząsteczek np. cholesterolu do wnętrza komórki) oraz na system immunologiczny.  Teraz naukowcy chcą zneutralizować ich działanie.

– Gdybyśmy umieli usunąć zgubne skutki działania tych genów, zmniejszylibyśmy liczbę osób cierpiących na chorobę Alzheimera o 20 proc. – zapewnia prof. Julie Williams z Uniwersytetu w Cardiff. To jej zespół, do którego należą naukowcy z kilku uniwersytetów (m.in. Londynu, Cambridge i Oxfordu) oraz pracujący niezależnie od nich Francuzi pod kierownictwem dr. Philippe Amouyela z Instytutu Pasteura są autorami badań, dzięki którym udało się odkryć geny odpowiedzialne za Alzheimera.

To pierwsze tak istotne odkrycie w tej dziedzinie od ponad 1994 lat, gdy odkryto najważniejszy dotąd znany gen kojarzony z powstawaniem Alzheimera o nazwie ApoE.

Jest szansa na terapię
Naukowcy z Wielkiej Brytanii przesiali informacje genetyczne od 16 tys. osób – zdrowych i chorych z ośmiu krajów świata. Udało im się wykryć, że ryzyko zachorowania na demencję zwiększają szczególne wersje genów CLU i PICALM. Podobne badania prowadził w tym samym czasie Philippe Amouyel. Zbadał fragmenty DNA 6 tys. pacjentów z alzheimerem i 9 tys. zdrowych z pięciu krajów. Francuzi zidentyfikowali gen CLU oraz jeszcze jeden – CR1.

Gen CLU może odpowiadać nawet za co dziesiąty przypadek alzheimera. PICALM za ok. 5 – 9 proc., CR1 za ok. 4 proc. Znany wcześniej ApoE odpowiada nawet za 20 – 25 proc. wszystkich przypadków demencji. Dotyczy to najczęściej występującej formy choroby Alzheimera atakującej ludzi po 60. roku życia.

Geny te odpowiadają za wytwarzanie i gromadzenie się tzw. blaszek starczych – charakterystycznych zmian w mózgu pacjentów, a także budowanie połączeń między neuronami. Regulują również reakcję zapalną oraz rozkład cholesterolu. To właśnie ta funkcja niektórych nowo odkrytych genów wzbudziła największe zainteresowanie naukowców i firm farmaceutycznych.

– Te funkcje potencjalnie będzie można wykorzystać do opracowania nowych terapii alzheimera – powiedział prof. Kevin Morgan z Uniwersytetu Nottingham. – Pytanie brzmi, czy jeśli obniżymy poziom cholesterolu i zmniejszymy stan zapalny, to zmniejszymy również ryzyko pojawienia się demencji.

– Nie rozumiemy dokładnie, co wywołuje chorobę Alzheimera. Ale w ciągu kilku lat możemy zyskać już dość szeroki obraz demencji. Być może uda się kiedyś zatrzymać tę chorobę, np. wymienić wadliwe geny o chorych ludzi – dodaje prof. Williams. Jej zespół zamierza przeprowadzić kolejne, jeszcze szersze badania genetyczne pacjentów z demencją. Weźmie w nim udział 60 tys. osób. -  Myślę, że w ciągu dziesięciu lat czas możemy być gotowi do stosowania terapii genowej – uważa profesor.

- Dwie rzadkie mutacje w obrębie genu ADAM10 powodują rozwój choroby Alzheimera – poinformowali z kolei naukowcy ze szpitala w Massachusetts (MGH), których wnioski zostały opublikowane w piśmie "Neuron". - Ograniczają powstawanie nowych komórek nerwowych w hipokampie, tj. strukturze mózgu odpowiedzialnej za pamięć i uczenie się.

1 2
REKOMENDACJA
2015-03-16 22:26:52
~minimanimo

Tutaj są wypisane najwcześniejsze objawy Alzheimera: http://medyczny-blog.blogspot.com/2 015/03/objawy-leczenie-i-przyczyny- zapalenia.html

2014-10-30 18:12:29
~Janina

Nieprawda. W 80% choroba jest dziedziczna.

2013-10-31 06:52:22
~pawel

świat byłby piękny,gdyby lekarze potrafili wyleczyć na przykład... grypę

2013-10-30 14:34:23
~walabaut street

2013-10-30 10:24:59
~basia

Mnie mówią, że wyglądam młodziej, lepiej. I faktycznie świetnie się czuję. Tajemnica polega na tym, że Odżywiam się zdrowo , jem owoce i warzywa, jem regularnie, zaczynam też od zdrowego śniadania co jest najważniejsze w tym wszystkim(zdrowesniadanie.info/gber es ; idealnafigura.com/gberes).Zdrowie jest tylko jedno, warto o niego zadbać!

2013-10-30 07:33:35
~rysiek

2013-10-30 07:15:40
~żyj zdrowo

szperacz z netu Do WSZYSTKICH , którzy chcą być zdrowi i żyć o minimum 15 lat dłużej od średniej krajowej w zdrowiu i urodzie . PIJCIE wodę z aktywatora ATARA GOLDEN Żadnej chemii , prądu elektrycznego i innych trucizn . Urządzenie z czystej miedzi Cu zapewnia wodę strukturalną idealną do ŻYCIA LUDZIEGO - ciąża kobiety ma wodę strukturalną gdzie powstaje nowe życie .Szukaj w necie - Aktywator wody atara golden . Profilaktyka - pij i kąp się codziennie w wodzie z

2013-10-30 06:20:59
~haimer

przecież alcwelmera ma jescze bronko łyli i rudolf

2013-10-30 00:26:46
~Łukasz Hauk

Czysta chlorella i sok z trawy jęczmiennej, to odpowiedź na jajogłowych. Zaoszczędzą sryliony Babilonów na badaniach i wyleczą ludzi z tej przykrej choroby.

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.