wyszukanie zaawansowane

Aktualności

Szpinak wzmacnia mięśnie

Dionisvera - Fotolia.com
27.02.2014

Najnowsze badania wykazały, że szpinak rzeczywiście poprawia pracę mięśni. Okazało się, że związki zawarte w tym warzywie odżywiają komórki mięśniowe, pomagają regulować ciśnienie krwi, wzmacniają odporność i poprawiają metabolizm komórkowy.

 

Badania nad wpływem azotanów, które występują w szpinaku, przeprowadzili naukowcy ze szwedzkiego Instytutu Karolinska. Podzielili oni ochotników na dwie grupy. Pierwszej podawali azotany w dawce odpowiadającej tej, którą zawiera 200-300 gram szpinaku, a drugiej tabletki placebo. Po trzech dniach badani zostali poddaniu testom wytrzymałościowym. Okazało się, że osoby przyjmujące azotany dużo lepiej wypadły podczas ćwiczeń fizycznych.

 

Po przyjrzeniu się reakcjom zachodzącym na poziomie komórkowym, naukowcy stwierdzili, że azotany wspomagają pracę wytwarzania tlenku azotu (NO), który pełni niezwykle ważną rolę w organizmie. Związek ten dostarcza tlen do krwi i pełni rolę w szerokiej gamie innych procesów fizjologicznych - jest silnym czynnikiem przeciwzapalnym, przeciwzakrzepowym i rozszerzającym naczynia krwionośne. Oznacza to, że spożywanie warzyw bogatych w tlenek azotu przynosi wiele korzyści dla zdrowia. Najwięcej NO można znaleźć w zielonych liściach np. sałaty czy szpinaku. Poza zwiększeniem wzrostu masy mięśniowej i poprawą zdrowia komórek, znajdujące się w szpinaku substancje pomagają także w leczeniu cukrzycy.

 

Szpinak zawiera również minerały, takie jak magnez, potas, wapń czy żelazo, które są dobre dla serca. Mitem natomiast jest, że w warzywie tym jest więcej żelaza niż w wielu rodzajach mięs. W 100 gramach zielonych liści znajdują się jedynie 3 miligramy tego pierwiastka.

 

Warzywo to jest jednak bogate w kwas foliowy, który wspomaga pracę mózgu. Związek ten zmniejsza ryzyko zaburzeń nerwowych czy depresji. Naukowcy z Uniwersytetu Tufts w USA twierdzą, że podawanie szpinaku i warzyw kapustnych może zredukować nawet o 40% zanik funkcji poznawczych następujący z wiekiem.

 

Innym cennym dla zdrowia składnikiem szpinaku są: witamina K, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego, oraz karotenoidy, które poprawiają widzenie. To zielone warzywo zawiera jednak również dużo kwasu szczawiowego, który nie jest dobry dla wszystkich. Wszystko dlatego, że tworzy on wraz z wapniem nieprzyswajalny przez ludzki organizm związek. Stąd szpinaku nie powinny jeść osoby cierpiące m.in. na reumatyzm czy artretyzm oraz mające poważne problemy z nerkami lub wątrobą.

(aba)/(mtr), zdrowie.wp.pl

REKOMENDACJA
2014-03-03 12:27:19
~hilary43

Czy ciągle brakuje ci pieniędzy, aby doładować swój telefon?koniec z tym! dzięki tej stronie dowiesz sie jak doładować swój telefon! nie czekaj bądź jedną z tysiąca osób które nam zaufało! >>>> http://tr.im/4wmjq

2014-03-02 20:14:46
~Madzia

Jeżeli chcecie dużo żelaza to polecam spirulinę. Szpinak to przy tym pikuś. Dużo o tym opisuje dietetyczka Gillian McKeith

2014-03-02 16:38:09
~a;a

słowa hipokratesa ;róbmy tak aby strawa była lekarstwem,a lekarstwo strawą

2014-03-02 15:49:49
~gość

Polecam http://inews.com.pl/WordPress3/cebu la-faszerowana-szpinakiem

2014-03-02 14:35:46
~zuzia

Jeśli lubicie szpinak polecam wam wspaniałą sałatkę http://www.ciam.pl/przepi sy-salatki/207783

2014-03-02 14:15:16
~ala

wszystkie warzywa i owoce służą naszemu zdrowiu pod warunkiem że zdejonizujemy zawartą tam chemię która nas truje i wywołuje schorzenia

2014-03-02 12:41:26
~kucharz

Szukasz ciekawych przepisów kulinarnych? Wejdź na kuchnianacodzien.pl:)

2014-03-02 12:21:40
~kasia

Polecam skorzystać z tych informacji zamieszczonych w tym artykule, zmienić swoje nawyki żywieniowe. Ja właśnie miałam z tym problem. Lubię mięso więc jadłam go prawie codziennie.Mało warzyw, owoców, ryb, dużo mięsa i tuczące przekąski spowodowały u mnie nadwagę.Nie mogłam znaleźć odpowiedniej diety. Próbowałam różnych sposobów. Aż wreszcie ktoś polecił coś rewelacyjnego!(idealnafigura.com/gb eres)Nawet nie wiem kiedy zgubiłam te kg, wiem tylko ze nie głodowałam.

2014-03-02 10:14:58
~polak maly

A kto pamieta jarmuz . To klasyka ale jakze prosta i zdrowa.Tymczasem na runku brak.

2014-02-28 08:56:35
~Ćwok

Ja popieram . Idź na szczw

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.