wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Sonda

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Aktualności

Nadmiar suplementów zwiększa ryzyko raka

Thinkstock
17.05.2012

Przyjmowane w dawce wielokrotnie wyższej od zalecanej, suplementy diety mogą szkodzić zdrowiu zamiast je wspomagać - informuje "Journal of the National Cancer Institute".

Beta-karoten, selen czy kwas foliowy przyjmowane w dawce dwu- czy trzykrotnie wyższej od zalecanej są raczej nieszkodliwe. Jeśli jednak - co doradzają niektórzy producenci suplementów - dawka jest znacznie wyższa, rośnie ryzyko raka.

Jak wyjaśnia Tim Byers, profesor epidemiologii w Colorado School of Public Health, beta-karoten, selen i kwas foliowy nie są toksyczne, przeciwnie, nasz organizm ich potrzebuje. Jednak dawka musi być odpowiednia.

Nie znamy wszystkich procesów biologicznych, w które zaangażowane są suplementy. Mówienie, że na przykład selen jest przeciwutleniaczem czy ważnym składnikiem mineralnym to zbytnie uproszczenie - twierdzi Byers.



Obecnie suplementy są traktowane jak żywność przez regulującą rynek spożywczy farmaceutyczny amerykańską agencję FDA. Podobnie wygląda to w Unii Europejskiej. Jednak Byers i jego koledzy uważają, że suplementy- zwłaszcza w wysokich dawkach - powinny być traktowane jako coś pośredniego między pokarmem a lekami. Przyjmowanie wysokich dawek jakiegokolwiek suplementu z większym prawdopodobieństwem zaszkodzi, niż pomoże.

Zamiast sięgać po suplementy, lepiej skorzystać z naturalnych źródeł witamin i minerałów. I tak selen znajdziemy w: orzechach (zwłaszcza brazylijskich), rybach i owocach morza (tuńczyk), mięsie - zwałszcza w podrobach (nerki, wątroba), brązowym ryżu i jajkach.

Bogatym źródłem kwasu foliowego są natomiast: wątróbka, fasola, soja, soczewica, kapusta, sałata, brukselka, kalafior, szparagi, kiełki i otręby pszenne ,zielony groszek, a z owoców - pomarańcze, truskawki i banany.

Beta-karoten znajdziemy w żółtych i pomarańczowych warzywach i owocach (marchew, dynia, pomidory, morele, brzoskwinie, nektarynki, melon, mango), zielonych warzywach liściastytch (szpinak, kalafior, brokuły, sałata, cykoria, włoska kapusta, jarmuż, rzepa), a także w wiśniach i śliwkach.
   
pmw/ ula/(PAP)

mmch

REKOMENDACJA
2015-06-05 12:23:39
~ewa

Najwazniejsza rzecz jesli tak mozna powiedziec o kwasie foliowym, o której powinniśmy pomysleć jeszcze na etapie planowania dziecka.

2013-05-08 22:16:58
~renia

To dotyczy zwłaszcza kobiet w ciąży i warto o tym pamietac. Wystarczy tylko w okresie ciąży przyjmować kwas foliowy zgodnie z zaleceniami lekarza.

2012-06-11 17:00:44
~doktor

jeździsz skuterem wpadnij do mnie na serwis, sprawna, mila i profesjonalna obsługa, zajmuję się skuterami od 2000 roku, ul. Puławska 48, tel. 503 496 862, www.skutery-motocykle.p

2012-05-19 23:07:02
~B

. Od suplementów jeszcze nikt nie umarł, w przeciwieństwie do waszych cholernych leków, których działania uboczne niejednego wykończyły, chociażby:cyt.,,W Nanterre na przedmieściach Paryża rozpoczął się w poniedziałek (14 maja) proces cywilny przeciw firmie farmaceutycznej Les Laboratoires Servier - producentowi leku przeciw cukrzycy, który mógł spowodować śmierć od 500 do 2 tys. osób."http://www.rynekzdrowia .pl/Farmacja/Francja-poczatek-proce su-ws-toksycznego-leku-pr

2012-05-19 12:51:20
~Gia

Masz wrażenie, że ubywa Ci słów? Że trudno przypominasz sobie te, które już znasz? WWW.NIEMOWCIEMINIC.PL - wejdź na stronę i stale uzupełniaj, oraz rozwijaj, zasób słownictwa, robiąc dla swojej wyobraźni naprawdę coś cennego.

2012-05-19 11:39:38
~ewa

Młoda, miła, dobrze usytuowana oraz dyspozycyjna dziewczyna pozna Pana, sponsoring... http://www.wp3.pl/annalaufblogwppl/

2012-05-19 11:00:02
~kotylion

Pakiet inwestycyjny od 10$ z dziennym oprocentowaniem 2% i podsumowaniem stanu konta przeczytaj więcej na pasywny-dochod. manifo. com

2012-05-19 10:16:52
~Ola

Odchudzające posilki http://wiem-co-jem.bloog.pl

2012-05-19 10:15:01
~Ala

Zdrowe odzywianie skuteczna redukcja wagi www.kalorie-zdrowia.pl

2012-05-19 08:49:20
~Teresa

A wystarczy zrobić analizę pierwiastkową włosów i ma się odpowiedż czy brakuję jakiś pierwiastków w organiźmie, do wyniku analizy dołączona jest suplementacja. Ponieważ tym się zajmuję od jakiegoś czasu wiem, że każdy ma braki w zawartości pierwiastków śladowych w organiźmie, tylko każdy inne i dlatego bez zrobienia takiej analizy ryzykowne jest przyjmowanie suplementów na własną rękę. Pozdrawiam

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.