wyszukanie zaawansowane

Multimedia

Eksperci radzą

Wasza strefa Fit!

Dołącz do nas

Dodaj Galerię |Tekst

Sonda

Metody naturalne

Wartościowe nasiona roślin strączkowych

123RF
30.08.2012

Groch, fasola, bób, soja, soczewica i ciecierzyca to rośliny zaliczane do strączkowych. Ich nasiona mają wysoką zawartość białka, w związku z czym często stanowią element diety wegetariańskiej, w której częściowo zastępują produkty pochodzenia zwierzęcego. 

Rośliny strączkowe dostarczają ponadto wielu innych cennych składników jak: magnez, wapń, żelazo, błonnik pokarmowy, witaminy z grupy B. Okazuje się jednak, że mimo licznych walorów spożywamy je stosunkowo rzadko. 

Porcja kilka razy w tygodniu!
Wysoka wartość odżywcza nasion roślin strączkowych sprawia, że doskonale wzbogacają dietę. Zawierają co prawda również związki niekorzystnie wpływające na organizm człowieka jak: hemaglutyniny, inhibitory trypsyny, czynniki wolotwórcze czy antywitaminy. Prawidło przeprowadzone moczenie i gotowanie pozwala jednak znacznie zmniejszyć ich ewentualne szkodliwe działanie.

Porcja roślin strączkowych powinna znaleźć się w naszym menu 2 – 3 razy w tygodniu. Jeśli nie przepadamy za suchymi nasionami, możemy wybrać: świeży młody zielony groszek, fasolkę szparagową czy bób, które  poza sezonem są dostępne również w formie mrożonek.



Kłopotliwe działanie wzdymające
Jednym z powodów, dla których rezygnujemy ze spożywania roślin strączkowych, jest ich działanie wzdymające. Główną przyczyną takiego oddziaływania na organizm człowieka są występujące w nasionach specyficzne galaktocukry (oligosacharydy), do których zaliczamy: stachiozę, werbaskozę, rafinozę. Galaktocukry nie ulęgają strawieniu pod wpływem enzymów zwartych w przewodzie pokarmowym, dopiero trafiając do jelita grubego są wykorzystywane przez znajdujące się w nim mikroorganizmy.

Rozkład galaktocukrów jest z kolei związany z jednoczesnym wytwarzaniem gazów: metanu, wodoru, dwutlenku węgla. Zawartość rafinozy, stachiozy i werbaskozy w nasionach zależy zarówno od rodzaju rośliny, warunków uprawy, jak i dojrzałości. Najwięcej „kłopotliwych związków” zawierają dojrzale, stare nasiona.

Podstawa to odpowiednie moczenie
Galaktocukry, jako związki odporne na działanie wysokiej temperatury, nie tracą swojego wzdymającego działania nawet po długiej obróbce termicznej. Jedynym sposobem na zmniejszenie ich niekorzystnego wpływu jest płukanie oraz gotowanie w dużej ilości wody.

Do moczenia kilograma nasion potrzebujemy średnio 4 litry wody. Najlepsze efekty daje moczenie nasion na gorąco. W tym celu należy je zalać odmierzoną ilością wrzątku, a następnie pozostawić na 2 – 3 godziny w temperaturze pokojowej. Podczas moczenia na gorąco straty galaktocukrów sięgają 30 – 60 proc. Moczenie nasion w pokojowej temperaturze, bez wcześniejszego zalania wrzątkiem, również umożliwia stratę galaktocurów, jest ona jednak niższa i wynosi zaledwie ok. 15 proc.  Zalanie nasion wrzątkiem pozwala również zniszczyć części szkodliwych mikroorganizmów, które mogą się znajdować na ich powierzchni.

1 2
Tagi: grochfasolabóbsojasoczewica
REKOMENDACJA
2012-09-04 10:37:04
~kasia

Nie jest łatwo zdrowo się odżywiać, to wiąże się ze zmianą nawyków żywieniowych. Dawniej zawsze miałam z tym problem.Nie mogłam znaleźć odpowiedniej diety a od lat zmagałam się z moimi kg!. Brak mi było motywacji. Aż wreszcie znajoma poleciła coś rewelacyjnego!(idealnafigura.com/gb eres).Nawet nie wiem kiedy zgubiłam te kg, wiem tylko ze nie glodowalam i jadłam ulubione moje potrawy a chudłam. Waga nie wróciła:)

2012-09-04 10:19:09
~zx

Czy ktoś z Was coś słyszał o systemie Berklinsa ?

2012-09-04 08:41:39
~nadziany

UWAGA !!!!!!!!! BARDZO SZKODLIWE MIKROORGANIZMY W PLEWACH NP. GRYKI !

2012-09-03 08:00:57
~Ada

Poczytaj i wyślij tłuszcz do diabła. Idealna dieta dla każdego bez względu na wiek. Odżywia, oczyszcza organizm, wzmacnia i regeneruje. Ponadto możesz jeść ulubione posiłki i chudnąć.. Ja po dwóch ciążach zgubiłam 10 kg w 3 miesiące i wagę trzymam. Polecam kalorie-zdrowia.pl

2012-09-03 08:00:10
~Anna

Dokonałam kilku prostych zmian w swojej diecie to dało mi możliwość oczyszczenia organizmu i podniesienia w nim poziomu energii. Zdobyłam się tylko na odrobinę wysiłku, zaczęłam przestrzegać kilku jasnych zasad dotyczących odżywiania się, A już po tygodniu poczułam się lepiej. Po miesiącu miałam mniej o 4 kg. A po dwóch 7 kg i 4 cm w talii mniej. Jadłam nadal ulubione posiłki, mimo to chudłam. kalorie-zdrowia.pl Polecam wszystkim te programy.

2012-09-02 23:42:25
~Real

Używam kminku, zapijam naturalną maślanką. I nie jem od razu całego kilograma.

2012-09-02 23:22:10
~kol

reklamowcy wonnnnnnnnnnnnnnn

2012-09-02 22:37:39
~zdz

Kasia - ten Twój adres www nie działa, co jest?

2012-09-02 22:35:03
~6549*qwr

no coż zakwaszają organizm, a walka z zakwaszeniem to nie przelewki.

2012-09-02 21:45:02
~xl

Nie tylko po grochu, czy fasoli dostaje się gazów. A cebula? A kapusta? Mnie ostatnio wzięło po świeżych śliwkach!

Masz swoje poglądy? Tu jest miejsce, gdzie możesz je swobodnie wyrazić!
Pisz, komentuj i dyskutuj. Pamiętaj o tym, że nie będziemy tolerować niecenzuralnych wypowiedzi i wulgaryzmów. Wymieniaj poglądy a nie obelgi. Zasady Opinii.